Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stort uppdrag - prishjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Attlid

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis blivit erbjuden ett stort uppdrag via en reklambyrå som söker ett 30-tal foton till en kund, ett stort, svenskt hästrelaterat företag. De vill att jag under våren och sommaren fotograferar temabilder till deras framtida marknadsföring, som de alltså kommer använda i flera år framöver till kataloger, broschyrer, på webben, i annonser osv.
Jag kommer alltså att arbeta relativt självständigt, åka runt och fotografera hästar och hästmänniskor under flera månaders tid för att sedan levera runt ett 30-tal foton till kunden.

Reklambyrån vill jobba utifrån en totalbudget och ber om ett prisförslag. Jag har tidigare sålt en del foton till reklambyråer och liknande, men då oftast enstaka bilder och ingenting såhär stort.

Har ni några tips eller förslag gällande att sätta ett totalpris på detta jobb?
Tack på förhand!
/ Anna
 
Ta betalt för din tid. Svårare än så är det väl inte?

Jag har inte påstått att det är särskilt svårt. :)
Du menar alltså att ta ut timlön? Det har jag gjort tidigare och givetvis är det ett alternativ. Grejen med just detta uppdrag är att kunden vill jobba efter en fast budget redan från början och att jag alltså i förtid bör räkna ut hur många timmar jag kommer arbeta med detta.
 
Jag håller med ErlandH, ta betalt för din tid.

Utgå ifrån att försöka räkna fram hur många timmar som kommer att gå åt, sätt en timpeng på det. Sen får du ta ställning till om du ska sälja loss rättigheterna till bilderna eller ha villkorsstyrd licensiering för att kunna få återkommande tillköp på samma bilder, från samma kund. Sätt en peng på det ggr 30.

enkel översikt hur det kan se ut i offert
- tiden ggr timpeng (ofta med en minimum startkostnad)
- uppsättning av förhandstitt på webbsida för kund att välja bilder ifrån
- redigering/retuschering av valda bilder per bild eller även här timpris
- Pris för valda rättigheter användningsområde, tidsomfång osv.

Själv tar jag nästan alltid timpris för allt från start till leverans och säljer med att kunden har rätt att använda bilderna som de själva behagar. Självklart får jag då aldrig en återkommande intäkt på en och samma bild, men kanske istället fler återkommande uppdrag.

Tror det finns lika många sätt att ta betalt som det finns fotografer.
 
Jag håller med ErlandH, ta betalt för din tid.

Utgå ifrån att försöka räkna fram hur många timmar som kommer att gå åt, sätt en timpeng på det. Sen får du ta ställning till om du ska sälja loss rättigheterna till bilderna eller ha villkorsstyrd licensiering för att kunna få återkommande tillköp på samma bilder, från samma kund. Sätt en peng på det ggr 30.

enkel översikt hur det kan se ut i offert
- tiden ggr timpeng (ofta med en minimum startkostnad)
- uppsättning av förhandstitt på webbsida för kund att välja bilder ifrån
- redigering/retuschering av valda bilder per bild eller även här timpris
- Pris för valda rättigheter användningsområde, tidsomfång osv.

Själv tar jag nästan alltid timpris för allt från start till leverans och säljer med att kunden har rätt att använda bilderna som de själva behagar. Självklart får jag då aldrig en återkommande intäkt på en och samma bild, men kanske istället fler återkommande uppdrag.

Tror det finns lika många sätt att ta betalt som det finns fotografer.

Tusen tack! Precis det jag behövde veta.
 
Eftersom du skriver att du kommer att åka runt och fota under några månder så kom ihåg att räkna in reskostnader i priset också.
 
Du menar alltså att ta ut timlön? Det har jag gjort tidigare och givetvis är det ett alternativ. Grejen med just detta uppdrag är att kunden vill jobba efter en fast budget redan från början och att jag alltså i förtid bör räkna ut hur många timmar jag kommer arbeta med detta.

Jag brukar alltid ge fast pris när jag säljer jobb och det svåra är ju att beräkna hur lång tid det tar. I ditt fall kanske svårare än vanligt. Man får gissa och ta en viss risk, summan bör ju inte vara så hög att kunden blir avskräckt men inte så låg att man inte får vettigt betalt.
 
Jag brukar alltid ge fast pris när jag säljer jobb och det svåra är ju att beräkna hur lång tid det tar. I ditt fall kanske svårare än vanligt. Man får gissa och ta en viss risk, summan bör ju inte vara så hög att kunden blir avskräckt men inte så låg att man inte får vettigt betalt.

Precis, så tänker jag också. Det är klurigt, man vet aldrig om man skrämmer bort kunden eller om de faktiskt är redo att betala. Men ska klura vidare på det!
 
Eftersom du skriver att du kommer att åka runt och fota under några månder så kom ihåg att räkna in reskostnader i priset också.

Jag hade nog oavsett fast- eller timpris skrivit in att res- och ev. omkostnader tillkommer.
Det är ju oklart hur mycket du behöver resa, och hur många gånger t ex...
 
I mitt ordinarie jobb, inte fotorelaterat, jobbar vi mycket med både fastpris och löpande timdebitering men ibland har vi gjort ett specialavtal som kan vara intressant.

Beräkna pris som om det vore ett fastprisprojekt med de osäkerhetsfaktorer som finns mm. . Naturligtvis ska omfattningen av uppdraget vara väl specificerat.
Sen föreslår du för kunden att du gör jobbet till löpande räkning med timdebitering men med ditt beräknade fastpris som takpris (maxpris för kunden). Sen förrutom detta så föreslår du att om du gör jobbet på kortare tid så att din debitering inte slår i taket så delar ni på mellanskillnaden mellan takpris och ditt debiterade timpris.

Ex.
Fastpris 30.000:-
Total Timdebitering: 22.000:-
Kunden betalar dig 22.000+ (30.000-22.000)/2 = 26.000:-.

Du förlorar 4000 mot om du hade sålt till fastpris och kunden minskade sin kostnad med samma summa.
 
ANNONS