Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar till nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lutar för min del att det blir ett d-lite 2 kitt som grund och sedan bygga ut efter det.

blixtljusmätare låter ju helt klart som ett redskap man skall kolla lite närmare på. Men vad skall man tänka på där då? Kollade snabbt på en av Malmös större foto butiker och en blixtljusmätare ligger på ca 3700kr och är det det man får räkna med eller kan man komma undan billigare?

Tack för upplysningen.
 
Ja, minst, ifall du ska köpa en ny med tillräckligt hög reproducerbarhet och noggrannhet.

Ifall du har tid att vänta kan du komma undan billigare genom att köpa begagnat. Det är dock inte särskilt ofta som kvalitetsmätare bjuds ut.
.
 
Jag tycker att du har fått många bra råd och tips i tråden. Var själv i din situation för något år sedan och mitt val blev D-Lite 4. Är jättenöjd med dessa. Men precis som Gunnar påtalade tidigare, så kan det bli för mycket ljus om man har en trång lokal.

Jag började mitt labbande med EN blixt och reflexskärm. Genomgående manuella inställningar. Sedan har jag "utökat" med den andra studioblixten plus min SB-900. Ju fler ljuskällor ju marigare blir det i början. Jag triggar studioblixten/blixtarna med kommandoläge på min kamerablixt (D7000/D90).

Är man nybörjare så krävs en hel del övning men nätet kryllar av tips på hur nan gör olika set-ups med sin belysning. Kul är det iaf!

Lycka till med vad det än blir!
 
Mja.....Jag har nöjt med denna och tycker att den har de funktioner som krävs.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/11906872/sekonic-ljusmaetare-l-308dc-digicinemate
Ja, det är nog det billigaste man ska våga satsa på.

Men ifall man har lite tid att vänta, så går det ju att komma över någon av marknadens absolut bästa blixtljusmätare, som kostat kanske 8-10-12.000 kr ännu något billigare än tre papp. Så gjorde jag. :)

Och man kan räkna med att en sådan kvalitetsmätare håller i ens livstid.

Tidigare, när jag var runt lite mera, såg jag aldrig nån Sekonic blixtljusmätare i händerna på någon profotograf. Den ansågs väl vara OK, men yrkesfotograferna valde andra (betydligt dyrare) modeller. Skulle dock tro (men vet inte) att dagens Sekonic-ljusmätare är bättre än vad de var förr. Själv håller jag mig som sagt till vad jag vet ger pålitliga och repeterbara resultat under årtionden, eftersom sådana mätare som sagt vanligen går att få tag i beggade till lägre pris än nypriset för dagens billigaste användbara.
.
 
ANNONS