Annons

Sugen på Canon G1X!

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Riktigt sugen på Canon G1X, nån som kan rekommendera den? Har hört folk som rosat den för sin höga bildkvalitet och folk som surat över batteritid/närbildsegenskaper. Har en S100 sen tidigare som ger riktigt fina bilder i bra ljus men som kroknar i sämre ljus, så G1X känns som enda alternativet till mina ibland alldeles för tunga Nikon FF kameror..................................
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har den inte men väl en bekannt. Bilderna blir krispigare än dennes tidigare G11 och G1X har nästan ingen kromatisk abberation vilket var påtagligt med G11. Autofokus är emellertid seg - inte värre än flertalet av Canons eller Nikons kompakter dock.

Alternativ i denna storleksklass och pris är micro 4/3 Panasonic GX1+PZ14-42X pankakszoom eller bara lite större men med EVF sökare, G5+PZ14-42X. G1X har ett lite bättre objektiv men Panasonic fokuserar mycket snabbare.

Sedan kan man titta på sonys RX100 som är lik din S100 i storlek men har överlag lite bättre bildkvalitet tack vare en 3x så stor sensor.

Även en Sony NEX med pankakszoomen 16-50 är bara lite större än G1X och här finns lite bättre dynamiskt omfång än hos G1X och givetvis utbytbar optik.

Canons egna EOS-M blir bara riktigt kompakt med 22mm gluggen då 18-55 inte är pankaksmodell.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Spegellösa kameror med utbytbara objektiv är INTE intressanta för mig.............................
dessutom är jag allergisk mot fasta objektiv :-O!
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Köpte en G1x för en månad sedan då jag ledsnat på kvaliteten på mindre sensorer, haft G 10och G 11 bland annat, normalt kör jag fullformat Canon och Nex-7. G1x ger underbart resultat, det enda som stör mig är att den är så långsam. Med dagens pris är den dock ett fynd.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Spegellösa kameror med utbytbara objektiv är INTE intressanta för mig.............................
dessutom är jag allergisk mot fasta objektiv :-O!
Pankaksobjektiven 14-42 och 16-50 är zoomar, inte fasta objektiv (fadta brännvidder). Skall man absolut ha en kamera där objektiv inte kan bytas på en kamera med stor senor och det skall vara zoom finns mig veterligt bara Canon G1X eller nya Leican som nyss släpptes för 25000:- så har du inte 25000:- är Canon G1X det enda alternativet på marknaden.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
Har nu varit iväg till stora elvaruhuset i Västerås å köpt en helt ny G1X för 3990:- vilket jag anser är ett bra pris just nu. Fotokungen å Cyberphoto har drive för det priset så det var enkelt å få ner priset en tusing vilket Canonrepresentanten som var där såg lite sur ut för :). Förhoppningsvis blir jag nöjd å kan sälja iväg min gamla trotjänare D300+tillhörande objektiv.........................
 

trazan

Aktiv medlem
Köpte en själv förra våren då jag graderade upp min G12 som jag gillade skarpt, G1X ger bra bilder MEN någon idiot till konstruktör har satt en rund röd knapp uppe i högra hörnet där man normalt sätter tummen... den knappen startar filminspelning, så det blir många spontanfilmade omgivningar.

På tidigare modeller måste man vrida vredet till just "filmkamerasymbolen" för att starta filminspelning, den symbolen har även G1X men fyller ingen funktion då det räcker att komma åt den röda knappen på baksidan.

Jag tröttnade på denna miss och sålde kameran... försökte bli medveten om att inte sätta tummen där men tyvärr, det hände allt för ofta...
 
ANNONS