Annons

Surf-/läsplatta för att visa bilder, vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leo S

Avslutat medlemskap
Hej!

Ville bara tacka för ett ärligt svar om att Apple kanske inte är bäst i världen... För mig är det viktigt att det går snabbt och förbannat smidigt att överföra filer, koppla in USB:n mm till min eventuella padda. Jag använder en PC som dator och är grymt nöjd med det (ja, det är sant!).

Skönt att hitta en till som har ett HAT mot iTunes, Djävulens påhitt. Att ett såpass stort företag gör utvecklar ett program som är så svårt för användaren fattar jag inte...

Tack för svaret än en gång!
/Lotta
Hej, jag har för min del använt iPad2 för visning direkt efter fotografering hos kunder med hjälp av Camera Connetion Kittet. Funkat alldeles utmärkt och bilderna lyfts fram på ett snyggt sätt. Skaffade även en fotorygga med fack för paddan så man hade allt i ett.

Nu är ju inte iPad det enda svaret, en Androidplatta måste ju gå precis lika bra. I alla fall om det enda man har plattan till på allvar är själva visningen. Jag använder inte paddan till lagring, redigering eller att skicka bilderna till något moln, för det stoppar jag in minneskortet i datorn när jag kommer hem.

Och då blir ju bildskärmens kvalité viktigast, sedan en anständig hastighet för uppladdningens skull och hyfsad batteritid. Jag inbillar mig efter att ha läst recensioner av plattor att det är svårt att hitta en skärm du kan visa bilder för kunder på till en låg penning, de billiga verkar ha rätt dassiga skärmar... Samma kanske gäller även för billiga netbooks, de som kostar mindre än en surfplatta?

1500 låter för lite för att du ska kunna bli nöjd, men en begagnad iPad1 eller liknande kanske går att få billigt.

Jag som f ö gillar mina i-prylar - pad, pod, phone - hatar också iTunes ;-) Men det är en annan tråd...
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Stundtals intressant debatt ;)

Sitter själv och funderar på att julhandla, men om man nu tittar på iPad så finns den i lite olika minnesvarianter. Hur mycket minne behöver man egentligen för att använda den till lite surf, lite portfoliobilder och en hel hög med foto-appar.

Och har man nån nytta av 3G? Kan man inte koppla upp plattan via en iPhone?
Mina tips efter att ha inhandlat 4 iPads (och en knippe iPhones) i familjen är att 16 GB lätt blir för lite, med en bunt bilder, några tunga program som man kanske blir sugen på (Garage Band osv) och så vill ha med ett par filmer till barnen på semestern vilket är otroligt smidigt och så några offline-spellistor i Spotify... Kör 32GB, det går ju inte att ångra sig...
 

Peterrrrr

Aktiv medlem
Köpte en Samsung Galaxy 10.1 nyligen, är dock väldigt missnöjd med bildkvaliteten :( Tycker färgerna känns lite överdrivna, att personer på bilderna drar åt lite rött i huden :(
Kan man fixa det på något sätt? Finns det någon app?
 

fafner

Aktiv medlem
iPad och Aperture

Nu kör ju Lotta PC och då är detta inte så relevant...

Men jag kör Aperture (Apples variant av Lightroom) och då är det ganska smidigt att synka med iPaden, jag kan välja att synka projekt, album och library albums (motsvaras av smart collections på LR) och jag kan välja tex bara 4* och 5*bilder, last week, vissa taggar, osv.

Jag synkar tex mina 4* och 5* bilder, samt bilder på min son. Sedan sorteras det snyggt i iPaden och du kan sortera på händelser, ansikten, album, geotaggade bilder osv

Att manuellt hålla på att sortera, exportera/förminska/kopiera känns jobbigt, har jag bara ordning i Aperture så följer det snyggt med till iPaden vilket jag gillar skarpt.

Enda problemet är att jag har flera kopior av en fil tex orginalfilen (som NEF) och en justerad PSD variant (svartvit/färg/ olika beskärning osv) och alla har 5* (eftersom PSD:n ärver betyget från orginalfilen) så syns de som flera nästan identiska kopior på iPaden.

Har inte kommit runt detta men det går säkert om man tänker till lite.

Sen är det ju ett plus att jag kan ha olika synkning med min telefon, fruns iPod, och Apple TV:n, allt från samma aperture biblotek...
 
Senast ändrad:

snap01

Aktiv medlem
proffsig fotobok?

Tummen upp till dig Per!
Du har helt rätt i att det seglade ifrån ämnet rättså fort.
Dessutom så tillhör jag den lilla skaran som INTE är speciellt såld på apples produkter... Allt handlar väl om tycke och smak och Apple passar inte mig.
Jag har kört rätt länge som yrkesfotograf o har för länge sedan lärt mig att oftast får man bara en chans att visa upp en portfolie för en kund. Jag har en kollega som gick runt till 100 reklambyråer med en portfolie han hade jobbat oerhört noggrant med allt från val av bilder,media det var tryckt på,själva portfolie pärmen etc.

Jag kör oxå en snygg portfolie uppdaterad för dom kunder jag ska träffa. Att få till perfekta utskrifter på ett snyggt medie i minst A3 storlek väcker oftast en aha upplevelse hos kunden, det är inte billigt o enkelt men som sagt var du får oftast bara en chans. Tyvärr är inget billigt i fotograf världen du kan chansa o köpa tex ett billigt stativ men oftast slutar det ändå bara med gizo för resten håller oftast inte måttet ändå. Nu har jag inte sett någon annan padda än ipad som har en skaplig skärm men tänk dig en ljus sommar dag ska då ska du be kunden dra ner gardinen etc för att kunna se bilderna tydligt o undvika blänk etc.Har du då tex en print portfolio så kan kunden bläddra fram o tillbaks o titta på vad den tycker är intressant o har kollegor som kan titta samtidigt oavsett betrakningsvinkel på en liten skärm.
Att säga att det får kosta max 1500 kr kan vara ett önskemål men om du ska få något som verkligen är snyggt o fungerar kostar nog betydligt mer. Nu vet jag inte inom vilka områden dina kunder rör sig ett alternativ till en klassisk porfolie är snygg fotobok dom finns i alla slags klasser o där en kan du få en riktigt snygg för 1500 kr.
 
ANNONS