Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon/Sony har pdaf-sensorer på sensorn. Vanliga sensorer är uppbyggda med ett RGGB mönster, så du kan nog byta ut ganska många G till en PDAF utan att det blir några svarta fläckar på en högupplöst sensor.

En DSLR har bara AF när spegeln är nere och där får AF-sensorerna inte heller allt ljus. När spegeln är nere i en DSLR så delas ljuset upp mellan AF-sensorerna och sökaren med hjälp av en halvgenomskinlig spegel.
I en spegellös får sensorn och dess AF-sensorer hela tiden allt ljus.

Jag har inte sett några rapporter som visar att Canon får en högre detaljnivå med sina dual-pixels än vad Nikon/Sony får med PDAF på sensorn. Jag har dock inte specifikt dammsugit nätet efter det.
Jag vet heller inte om/hur Canons dual-pixels kan mäta AF samtidigt som bilden tas. Nikon/Sony kan förmodligen göra massvis med AF-utläsningar under en 1sek exponering, så även om dom inte ändrar fokusen under exponeringen vet kamerans AF vad som hänt under exponeringen.

Jag vet inte hur sensorerna är funtade, om de kan hantera AF-data samtidigt som bilden ska läsas ut? Kanske olika för de som reserverar "fläckar" på sensorn för AF jämfört med dual-pixel som exempelvis Canon har?
Men utläsningen går förstås snabbare än att flippa spegeln upp och ner ändå.
Specifikt Z8 och Z9 har två dataströmmar från sensorn, och det lär väl vara den till sökaren som även matar AF-systemet, men det är inte standardlösningen idag.

Specifikt Z8 och Z9 har två dataströmmar från sensorn, och det lär väl vara den till sökaren som även matar AF-systemet, men det är inte standardlösningen idag.

Frågan jag inte kunnat hitta något svar på är om PDAF-sensorerna också utläses med dom dataströmmarna eller om dom utläses separat.

Dom spegellösa kamerorna behöver bildinfo från sensorn för motivigenkänning etc dessa behöver dataströmmen från sensorn. Men att få kontinuerlig info från PDAF-sensorerna borde ändå vara värdefullt för att AF-systemet, dvs om du kan få en kontinuerlig ström av PDAF-data under en 1sek exponering.

Det var när jag fotograferade masstart på en nattorientering. Märkligt nog verkar Canons tekniker inte [...]

Jag tänker på bilder som den här.

Visa bilaga 177392

Återigen har detta inte ett smack med resefotografering att göra.
Härlig sarkasm! (En del Sony-objektiv har ett reglage för AF/MF som absolut ingen kan manövrera med handskar på händerna. Deras tekniker verkar vara inomhus i 20+ för jämnan.)

Jag antar att gräset var det ställe där automatiken kunde utläsa någon kontrast eller fas-skillnad på mätpunkter. Jag tror small spot med tracking hade funkat bättre. Kanske hade det varit bättre att hissa upp ISO-värdet rejält och köra med mindre bländare (och för all del kortare slutartid)?
I knepiga situationer tycker jag att det sällan är bra att låta kameran sköta sig själv. Jag har ingen aning om vad min A1:a hade gjort om den fått tänka själv i den här situationen.

Nej, det har inget med systemkameran som resekamera att göra men det gör väl inte så mycket? Fast just det här stickspåret kan vi kanske avrunda.

ANNONS
Götaplatsens Foto