Annons

Tågluffa med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

cva

Avslutat medlemskap
Ska ut och tågluffa i Europa i September.
Har väldiga problem med vad jag ska ha med mig för några prylar och hur jag ska förvara dem säkert!

Helst av allt skulle jag vilja ha med mig allt, men det blir för tungt och det tar för mycket plats.

Just nu lutar det åt 350D + Tamron 28-75 som enda objektiv. Har även en eos 3 och ett 70-200/4 som jag är sugen på att ta med, men jag vet inte riktigt.. Har ju ingen direkt vidvinkel som det ser ut nu. Kör jag med analog så blir det massa jobb att få in allt i datorn.. :(

Några bra tips på utrustning? Finns kanske någon som har gjort en liknande resa och kan hjälpa mig lite.

Sen till det största problemet.. Hur fasiken ska jag förvara allt säkert? Allting ska ner i en ryggsäck. Känns lite sådär att lägga ifrån sig den på tåget, men jag måste ju kunna sova också!

Någon som har koll på om vandrarhem brukar ha kassaskåp?

Väldigt tacksam för svar!
 
God idé att tågluffa, mycket roligt sätt att resa på och man ser många fina saker + många fina fotolägen!

Jag skulle rekommendera att du sover på något bra ställe med kassaskåp eller liknande, iaf. inte försöka skippa nätter o åka tåg för somnar du är det inte kul o vakna sen med största sannolikhet!

Har inte större erfarenhet av att åka tåg i europa men har åkt i Polen Danmark & Sverige, det är enorm skillnad beroende på vart du åker men tjuvar finns överallt...

Tänk på att inte visa utrustningen i onödan ombord på tåget etc. och speciellt inte om du reser i ett land där ekonomin inte är så bra, fast det gäller ju iofs överallt att inte locka tjuvar.

Några tips som iofs är ganska logiska men ack så viktiga, vi vill inte ha några rånade fotografer... ;) :(
 
Hej!

Ta med kameran och 28-75 an.
Jag reser själv mycket i jobbet och har som serviceingenjör redan fullt överallt. Men pentax istDS:en och 28-75 kan man stoppa ner nästan vartsomhelst. Räcker oftast aldeles utmärkt.

Största problemet är väl annars vart du ska lagra alla bilderna. Ett minneskort blir ju gärna fullt ganska fort. Själv har jag datorn med på resorna.
 
Anders_G skrev:

Största problemet är väl annars vart du ska lagra alla bilderna. Ett minneskort blir ju gärna fullt ganska fort. Själv har jag datorn med på resorna.

En portabel hårddisk kan vara ett alternativ. Jag har en Amitech Travel Disk II på 40 GB som jag är väldigt nöjd med så här långt - men jag har iofs inte utsatt den för några större strapatser än (den tålde dock några dagar i bagageutrymmet på en isländsk buss utan problem). Liten (som en plånbok ungefär) och smidig (det är bara att pluga in kortet och trycka på en knapp) är den iaf.

/Anders
 
När jag var ute och tågluffade brukade jag ha kameraväskan under huvudet när jag sov. Eller så hade jag den under täcket när jag sov.

Jag skulle missa många motiv om jag reste utan vidvinkel på kameran.

Ta med dig så mycket grejer som du orkar bära. Det är när jag reser som jag använder fotoutrustningen som mest.

Tjuvarna finns där turister finns. Jag tror tågluffare är lågprioriterat bland tjuvarna.
 
Tack för tipsen!

Får väl försöka stuva ner så mycket som jag bara kan i väskan.. Har 8gb minneskort och det får räcka. Har inte pengar till nån lagringsmedia.. Är tvungen att sälja min analoga nu också, så då slipper jag problemet med vilken kamera jag ska ha med!
 
cva skrev:
Tack för tipsen!

Får väl försöka stuva ner så mycket som jag bara kan i väskan.. Har 8gb minneskort och det får räcka. Har inte pengar till nån lagringsmedia.. Är tvungen att sälja min analoga nu också, så då slipper jag problemet med vilken kamera jag ska ha med!


Annars kanske en liten analog varit mer bekymmersfri vid en så'n resa...!??
 
En variant är ju att bränna ner bilder från minneskort till CD under resans gång. Den servicen finns ju lite varstans numera.

Trevlig resa!
 
Benganbus skrev:
Annars kanske en liten analog varit mer bekymmersfri vid en så'n resa...!??

Det har du rätt i. En analog kamera är säkert inte lite attraktiv som en digital.Det är bara det att det blir massa jobb att få in bilderna i datorn sen när jag kommer hem. Är lite sugen på att skaffa en liten analog kamera, med typ fast 40mm. Finns det några billiga och bra alternativ då?
 
Hej, kom precis hem från Vietnam o Kambodja. Kan rekomendera följande...
1. Har en väldigt enkel axelväska som inte ser ut att innehålla en dyr kamera.
2. Objektivväska som man kan fästa i bältet för snabba byten.
3. En vattentät säck med rullock för skydd vid regn.
4. Tog med mej 17-40 och en 85 samt 350D samt 2 batteri
5. Minneslagring är oftast onödigt då man kan ladda över bilderna till CD skivor. Tenderar dock att bli väldit många skivor speciellt när man fotograferar RAW.
6. Sprid ut dina pengar och kreditkort på kroppen och i dina väskor så att allt inte försvinner om oturen är framme.
 
Första frågen är väl om du ska ut och resa själv eller med kompisar (du kan lita på)?

Jag har rest i flera år och aldrig ångrat att jag haft med mig för mycket, snarare för lite.

Som packning har jag en 35 l ryggsäck, inte bredare än jag själv så att den inte ställer till med besvär i trånga korridorer i tågen. Jag har också med mig en liten ryggsäck i den stora för dagsutflykter. Jag åker nattåg, bor på vandrarhem (men aldrig i rum som jag måste dela med främmande) osv och tänker mig visserligen för var jag har kameran men samtidigt har jag ju köpt kameran för att att använda den och inte för att den ska ligga på hyllan.
Jag lämnar aldrig fotoutrustningen obevakad, antingen har jag den hos mig eller någon av kompisarna har koll på väskan men jag skulle t.ex. aldrig lämna den på ett vandrarhem eller hotell när jag är ute och äter.
När jag plåtar är det svårt att dölja en större kamera men jag har aldrig råkat ut för några bekymmer, antagligen för att vi altid brukar ströva runt i grupper om (minst) två.
Om jag ofta byter objektiv brukar jag ha det i benfickan.

Sist hade jag med mig D200, 10,5/2,8, 17-55/2,8, 85/1,8 samt 16 GB CF-kort. Till det 3 st batterier. De fyllda minneskorten har jag tillsammans med resedokumenten i en liten tunn väska som hänger i bältet innanför byxan.
Tidigare hade jag ingen speciell försäkrning för fotogrejerna men hemsförsäkringen täcker inte dyrare fotoutrustning på resan men försäkringsbolaget erbjöd mig att försäkra kamerautrustningen mot stöld för 300:- (max 50 000 kr) per år.

Beroende på vad man plåtar och i vilka länder finns ju också risken att poliser, vakter, järnvägstjänstemän, militär mfl som vill tjäna en extra slant eller bara obstruera försöker beslagta kameran med hänvisning till fotoförbud.
Jag har blivit tillsagd några gånger och respekterat det men aldrig råkat ut för större bekymmer. I Ukraina vart vi eskorterade av beväpnade soldater när vi bytte tåg på nån liten station nära gränsen i karpaterna, antagligen hade vi väl väckt uppmärksamhet när vi plåtade för mycket tåg på fel ställe men soldaterna var trevliga och vi var självklart också trevliga så även om vi inte förstod varandra var det inget problem. Självklart försvann kameran i väskan innan de såg den. Så det skadar nog inte att vara lite uppmärksam och tolka omgivningen.

En eldare på en järnväg vid en kolgruva i Bosnien.
http://www.nth.se/pv/DSC6082_w2.jpg
 
Även på hotel som har säkerhetsfack får du nog glömma idén att låsa in kameran. Den rymms inte.

Du kan däremot på en sportaffär köpa ett metallnät att lägga om din väska. Nätet förseglas med en vajer och låses fast med hänglås mot tex elementet. Det ska vara en vettig säkerhetmetod för tjuvarna förväntar sig inte at behöva en avbitare.

/Erik
 
ANNONS