Annons

Tamron 70-200 2,8 G2 2017

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Två friska ögon ser väl att förstoringsgraden är större med min Nikon. Bilden från Matt Grangers test är ju Tamronen vid närgränsen. Sen så kan ni ju titta på Matts test när han jämför VR II och G2 från 2 meter där bägge objektiven ger i princip samma avbildningsskala. VR II tippar jag är ca 150 mm vid 2 meters avstånd
Just maximal avbildningsskala är ju inga konstigheter egentligen, för den framgår av specifikationerna.

Nikon 70-200/2,8E FL är bättre än Tamron 70-200/2,8 G2, som i sin tur är bättre än 70-200/2,8G VRII. Ännu bättre är dock 70-200/4G VR, fast då tappar man ett bländarsteg. Den har nästan samma närgräns som Tamron 70-200/2,8 G2, vilket tydligt illustrerar att Tamron tappar i brännvidd på nära håll.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Fast bortsett från det så verkar iofs Tamronen var toppklass. Bildstabiliseringen känns ju smått överjordisk. Om nu bara af steppat upp från tidigare modeller så är den ju ett väldigt bra alternativ.
 

lonian

Aktiv medlem
Om det stämmer det Angry photagrapher säger så presterar alltså Tamron G2:an bättre än Nikon fl-ed.

Men den har focusbreething samt väger 55g mer, är kanske lite baktung, har lite trögare fokusring. Enligt Cyberphoto kan motljusegenskaperna ha varit bättre. Samtidigt är den 12000kr billigare än Nikon FL-ED.

Så atteh.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Om det stämmer det Angry photagrapher säger så presterar alltså Tamron G2:an bättre än Nikon fl-ed.

Men den har focusbreething samt väger 55g mer, är kanske lite baktung, har lite trögare fokusring. Enligt Cyberphoto kan motljusegenskaperna ha varit bättre. Samtidigt är den 12000kr billigare än Nikon FL-ED.

Så atteh.
Jag tror den är ungefär lika skarp som Nikongluggen, något sämre motljusegenskaper, bättre bildstabilisering dock. Men egenskap nummer ett af och då både snabbhet och exakthet. Kommer säkerligen test framöver som mäter hitrate på rörliga motiv. Nikons bästa gluggar gör som regel ett väldigt bra jobb här. Om Tamronen är lika bra eller marginellt sämre så är den ju en riktig fullträff. Jag är väldigt nyfiken eftersom ingen tredjepartstillverkare hittills lyckats få till det med likvärdig af på 70-200 och skillnaderna har varit stora. Kanske Tamron sätter en ny trend här.

Åter igen. Ta Angry man med en nypa salt. Det är samma man som hävdar att Nikon D5 och Zeiss Otus 55 mm är garbage. Nikon D5 är plastig och förutom skärpan så är Otusgluggen en skitlins
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror den är ungefär lika skarp som Nikongluggen, något sämre motljusegenskaper, bättre bildstabilisering dock. Men egenskap nummer ett af och då både snabbhet och exakthet. Kommer säkerligen test framöver som mäter hitrate på rörliga motiv. Nikons bästa gluggar gör som regel ett väldigt bra jobb här. Om Tamronen är lika bra eller marginellt sämre så är den ju en riktig fullträff. Jag är väldigt nyfiken eftersom ingen tredjepartstillverkare hittills lyckats få till det med likvärdig af på 70-200 och skillnaderna har varit stora. Kanske Tamron sätter en ny trend här.
Japp.

Rent bildmässigt och optiskt så har ju både Tamron SP och Sigma Art verkligen levererat i klass med Nikons och Canons bästa, men däremot så har de aldrig lyckats helt med AF i samma klass.

Skulle de mot förmodan lyckas lite bättre med G2-serien så blir jag absolut sugen på att kika lite närmare på denna 70-200.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Som entusiast tycker jag inte det finns något att tveka över. Gluggen är tveklöst riktigt bra. Men för de som lever på fotograferingen tycker jag ändå skall vänta in serösa tekniska tester av autofokusen. Man brukar ju ex jämföra träffa på liknande föremål, startider osv. Eller fotografer som använt gluggen fortlöpande under uppdrag. Först då vet man med säkerhet om autofokusen levererar eller inte. Finns inget värre än när man brottas med att hitta rätt skärpa under skumma ljusförhållanden. Uttrycken hos människor är rätt men när skärpan inte sitter där den skall.

Ex mitt Sigma 50 1,4 eller Tamron 85 1,8. De är inte klockrena i skumbelysning. Tyvärr spelar det mindre roll eftersom Nikons egna motsvarigheter har samma problem
 

lonian

Aktiv medlem
Allting låter riktigt bra just nu.
Men jag kan inte låta bli att ha ett större sug till Nikon FL-ED, vad det nu beror på.

Antar att jag måste hålla och klämma på båda objektiven innan jag bestämmer mig för köpet.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Allting låter riktigt bra just nu.
Men jag kan inte låta bli att ha ett större sug till Nikon FL-ED, vad det nu beror på.

Antar att jag måste hålla och klämma på båda objektiven innan jag bestämmer mig för köpet.
För mig personligen känns det tryggare med originalgluggar så länge vi pratar proffszoomar. Alltså 24-70 och 70-200. Utav någon outgrundlig anledning suger af med många av Nikons fasta gluggar. Bästa jag själv haft är nog af med 50 1,8 af-s G. Men jag tycker att af med 50 1,4 och Nikons 85:eek:r inte är särskilt imponerande
 
För mig personligen känns det tryggare med originalgluggar så länge vi pratar proffszoomar. Alltså 24-70 och 70-200. Utav någon outgrundlig anledning suger af med många av Nikons fasta gluggar. Bästa jag själv haft är nog af med 50 1,8 af-s G. Men jag tycker att af med 50 1,4 och Nikons 85:eek:r inte är särskilt imponerande
Nikons 50 f1,4G är nästan ett skämt sett till AF tyvärr. Otroligt långsamt även om det är okej träffsäkert.
F1,8G versionen är märkbart snabbare, för att inte tala om f1,8D, den äldre. Väldigt snabb af med tex D810an.
 

lonian

Aktiv medlem
För mig personligen känns det tryggare med originalgluggar så länge vi pratar proffszoomar. Alltså 24-70 och 70-200. Utav någon outgrundlig anledning suger af med många av Nikons fasta gluggar. Bästa jag själv haft är nog af med 50 1,8 af-s G. Men jag tycker att af med 50 1,4 och Nikons 85:eek:r inte är särskilt imponerande
Håller med, 85 1.8 G tycker jag presterat bättre närmre än på längre avstånd. Kan vara just det exemplaret iofs.
Jag köpte först Nikon 24-70 men lämnade in det mot tamron 24-70 just för att det har VR. Inget jag ångrar ändå då det är så pass billigare men jag hoppas att Tamron uppdaterar till ett nytt bättre 24-70 i framtiden.
Nikons 24-70 är också löjligt tung tycker jag.
 

Andyah

Aktiv medlem
"Mirror/shutter-slap causes micro blur at around 1/100 sec on my copy"

hmm hoppas det var bara på hans kopia som gör det där.. vill ju kunna ha lite längre slutartiden med hjälp av vc..
 

Palletheking

Aktiv medlem
"Mirror/shutter-slap causes micro blur at around 1/100 sec on my copy"

hmm hoppas det var bara på hans kopia som gör det där.. vill ju kunna ha lite längre slutartiden med hjälp av vc..
Kan det vara samma fenomen som med Nikons 300 4,0 PF. Den gick inte att ta skarpa bilder med mellan 1/60-1/200 utan att stänga av VR. Just de tider man behöver VR till handhållet. Det skall iofs vara löst nu
 

Andyah

Aktiv medlem
Kan det vara samma fenomen som med Nikons 300 4,0 PF. Den gick inte att ta skarpa bilder med mellan 1/60-1/200 utan att stänga av VR. Just de tider man behöver VR till handhållet. Det skall iofs vara löst nu
det är såna här små saker som gör att jag tappar suget att våga köpa innan man verkligen vet hur det fungerar nu. får nog fortsätta med min utan vc ett tag till känns det som just nu. Kan ju bara hoppas att det är ett dåligt exemplar av vc på det objektivet.
 

Palletheking

Aktiv medlem
det är såna här små saker som gör att jag tappar suget att våga köpa innan man verkligen vet hur det fungerar nu. får nog fortsätta med min utan vc ett tag till känns det som just nu. Kan ju bara hoppas att det är ett dåligt exemplar av vc på det objektivet.
Men som sagt. Uppenbarligen uppstår såna glitchar även på originalprylarna
 

Leonardi

Aktiv medlem
Nu står den på bordet framför mig.
Trögheten i för fokuserings- och zoomringarna är lite mer än Nikons men precis lika mycket som på mitt Tamron 15-30.

Jag är nöjd och ska snart ut och fota med den.
 
ANNONS