Annons

Tamron AF 24-70/2.8 Di VI USD och D7000 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

badanka2.0

Ny medlem
Har problem med mitt precis inköpta objektiv Tamron AF 24-70/2.8 Di VI USD
och det sitter på min Nikon D7000.

Det jag inte kan förstå är varför objektivet zoomar in mindre
(på 50-70) än mitt Nikon 50/1.8.
Jag står 3 m från objektet som fotas, och zoomen är obefintlig vid 70.

När man ser tester eller specar så visas jämförande bilder mellan
DX och APS-C får jag verkligen inte den förstoring som bilderna visar.

Är det en inställningsfråga eller vad har jag missat?
Cropfactorn är väl 1,5? Dvs ca 36-105.

mvh Benjamin
 
Längre

Förmodligen är objektivet konstruerat som så att brännviden minskar på nära (vanligt hos många zoomar). Om du provar att jämföra på längre håll blir det nog annorlunda.) Zoomomfånget är uppmätt på långt håll. Synd att man nästan aldrig får veta sånt här i tester och dylikt. Tillverkarna uppger det nästan aldrig.
 
Ja, det är vanligt att billigare zoom-objektiv offrar brännvidd på kort håll för att få kortare närgräns.
 
Inte bara billigare

Det är inte bara billigare zoomar som gör så. Canons 70-300L och sigma 120-300/2,8 är typexempel där brännvidden går ner upp emot 40% på längsta brännvid vid närgränsen. Det är säkert så också hos en del dyrare kortare normalzoomar.
 
Nikon 70-200/2.8 VR2 är ökänt för det här. På 200 mm motsvarar snarare 135 mm på närgränsen.
 
Om du är på närgränsen så blir det som alla sagt en kortare brännvidd, det kan vara som 50cm det är inte omöjligt. Även fasta objektiv uppvisar detta, en 100mm zoom kanske är 70mm vid närgränsen. Möjligt att objektiv som inte har internfokusering är bättre att hålla brännvidden, det är en gissning
 
Har problem med mitt precis inköpta objektiv Tamron AF 24-70/2.8 Di VI USD
och det sitter på min Nikon D7000.

Det jag inte kan förstå är varför objektivet zoomar in mindre
(på 50-70) än mitt Nikon 50/1.8.
Jag står 3 m från objektet som fotas, och zoomen är obefintlig vid 70.

När man ser tester eller specar så visas jämförande bilder mellan
DX och APS-C får jag verkligen inte den förstoring som bilderna visar.

Är det en inställningsfråga eller vad har jag missat?
Cropfactorn är väl 1,5? Dvs ca 36-105.

mvh Benjamin
Vet inte om jag förstår vad ditt problem är, så det är möjligt att jag missförstått dig. Men eftersom jag bl a har de objektiv du refererar till så testade jag min utrustning.

Om jag ställer Tamrongluggen på 50 mm (enl. skalan på objektivet) och tar en bild så får jag exakt samma utsnitt som med mitt 50 mm objektiv. Och så ska det ju vara. (På 70 mm blir naturligtvis utsnittet mindre.) Har du räknat med att få olika utsnitt (bildvinkel) på ditt 50mm och din Tamron inställd på 50 mm eftersom du blandar in cropfaktorn? (Objektiv har samma brännvidd oavsett om de sitter på en FF-kamera eller en APS-C (eller vilken annan sensorstorlek som helst).Men det känner du till.)

Till övriga kan jag nämna att jag aldrig märkt av någon "brännviddsförkortning" vid närgränsen på min Tamron. Däremot är den t ex väldigt uppenbar på min Nikon 70-200. Tamron 24-70 är förresten inget billigt skräpobjektiv. Det är kvalitetsmässigt väl i klass med Nikons eget 24-70 och har dessutom bildstabilisering. En riktig kanonglugg:)
Anders W
 
Det är inte bara billigare zoomar som gör så. Canons 70-300L och sigma 120-300/2,8 är typexempel där brännvidden går ner upp emot 40% på längsta brännvid vid närgränsen. Det är säkert så också hos en del dyrare kortare normalzoomar.

Du har rätt, slarvigt uttryckt av mig. Även Nikons nya 80-400 gör så, och den är inte direkt billig den heller. Den äldre och billigare 80-400:an gjorde dock inte det, med en dryg halvmeter länge minsta fokusavstånd, men trots det bättre avbildningsskala.

Jag har för mig att det är det här fenomenet som brukar kallas för "focus-breathing".
 
Kul att frågan engagerar.

Jag vimsade ihop begreppen, jag menande att brännviddsförlängningen på D7000 är 1,5.
Så enligt min noob fotografering så tänkte jag mig att jag skulle få porträtt i 80-90 brännvidd
i ett vardagsrum.

Så jag hade tänkt att med min kamera så skulle jag få lite mer zoom än det man får med fullformat.
Iallafall så som jag tolkar denna recension
http://m.dpreview.com/lensreviews/tamron-24-70mm-2p8-vc-usd

Kul är då detta jag just hittade angående ovanstående
http://arleklint.wordpress.com/2009/09/29/brannviddsforlangning-finns-inte/

Tamrons amerikanska sida tycks stödja detta.
https://www.tamron-usa.com/lenses/prod/2470_vcusd_a007.asp

Tack för era svar.
 
ANNONS