Annons

Tappad 17-40L, värd att reparera?

Produkter
(logga in för att koppla)

_skatan

Aktiv medlem
Hej!

Befinner mig på resa i Kina, och när jag var klar på Tiananmen Square och Förbjudna staden (typ 30 minuter, är inte jätte turist-attraktions-attraherad) så i min hast råkade jag tappa hela huset o objektivet rakt i stenbacken!

Kamerahuset verkar ha klarat sig intakt (troligtvis tackvare batterigreppet) men Canon 17-40L objektiv, som är mitt kära ända objektiv gick såpas i backen att sista "ringen" mot huset gick helt av. Så sista ringen satt kvar medans andra rullade iväg.
Vad jag kan se så är det inga skador på linsen/inrelinsen eller annat på objektivet.

Går det att reparera en sådan här sak eller måste jag surt kasta och köpt nytt här i Beijing. (ska till Shanghai på söndag)
 

Bilagor

  • IMAG0151.jpg
    IMAG0151.jpg
    12 KB · Visningar: 1,044
Hej!

Befinner mig på resa i Kina, och när jag var klar på Tiananmen Square och Förbjudna staden (typ 30 minuter, är inte jätte turist-attraktions-attraherad) så i min hast råkade jag tappa hela huset o objektivet rakt i stenbacken!

Kamerahuset verkar ha klarat sig intakt (troligtvis tackvare batterigreppet) men Canon 17-40L objektiv, som är mitt kära ända objektiv gick såpas i backen att sista "ringen" mot huset gick helt av. Så sista ringen satt kvar medans andra rullade iväg.
Vad jag kan se så är det inga skador på linsen/inrelinsen eller annat på objektivet.

Går det att reparera en sådan här sak eller måste jag surt kasta och köpt nytt här i Beijing. (ska till Shanghai på söndag)

Hade jag varit dig hade jag köpt ett nytt att ha på resan, och sedan kollat upp om det är värt att laga det väl tillbaka i sverige. Går det att laga för rimliga pengar kan du ju sälja det ena sedan. Om inte så har du ju ändå ett annat. För troligtvis är det billigare i Kina
 
Med lite flyt trots din otur så kanske du hittar en kines som kan reparera ditt objektiv medans du väntar. I Sverige kan man bara byta ut delar tills det fungerar igen. I Kina kan dom fortfarande reparera!
 
Var inne i en dom jag tror var riktig Canonbutik idag och tittade (varit i några små butiker men dom säljer bara utgående modeller av utgående modeller o krimskrams)
Dom skulle ha 7200 CNY för 17-40L, 18.000 för 16-35L!

CNY är lite ungefär som SEK och jag drar av momsen på min fotoutrustning i Sverige så lönar det sig inte att köpa den för mig i Kina. Iallafall inte i den butiken. Flyger till Shanghai imorgon så får se om jag hittar något där.

Men idiot jag tog varken med mig något annat objektiv (stog i valet att slänga med 50mm ifall att) eller skyddet för kamerahuset/gluggen.
Plastskyddet för att skydda gluggen/sensorn skulle dom ha 198 spänn för!
Jag gick därifrån efter prutförsök, får se om jag måste gå dit med svannsen mellanbene imorgon, inte så sugen på packa ner o flyga utan skydd för sensorn.

Så dagens rookietips: packa alltid ner extra glugg eller åtminstone gluggskydd.
 
Kontrollera med hemförsäkringen. Har du drulle i den så borde det inte vara några problem. Ring eller maila och se vad du får för det trasiga.
 
Det låter alldeles för dyrt. Det borde skilja vår moms o lite till. Så hitta en annan butik "lite off" och köp dig en billig glugg som duger på resan. eftersom du redan har en 50mm 1,8 så föreslår jag en 28/2,8 som kostar 2195 här hemma. Den biorde du få loss för 1500 och blir en hygglig normal på ditt crophus. Optisk bra men plastig, därav priset.

I Shanghai finns det (säkert också i Beijing) stora varuhus med många olika butiker som säljer elektronik, kameror och allt möjligt trevligt. Där kan du köpa nytt eller kanske få ditt gamla reparerat. Fråga på hotellet eller på någon turistinformation så får du säkert tips. Jag har tyvärr inte adressen till det jag gick till och det var 2-3 år sedan.

Oavsett vad du tänker köpa så kolla upp priset här hemma först så du vet va du skall betala. kineserna är inte sena att dra till efter vad de tror du kan betala och det kan bli vad som helst....


[ QUOTE=_skatan;1420823]Var inne i en dom jag tror var riktig Canonbutik idag och tittade (varit i några små butiker men dom säljer bara utgående modeller av utgående modeller o krimskrams)
Dom skulle ha 7200 CNY för 17-40L, 18.000 för 16-35L!

CNY är lite ungefär som SEK och jag drar av momsen på min fotoutrustning i Sverige så lönar det sig inte att köpa den för mig i Kina. Iallafall inte i den butiken. Flyger till Shanghai imorgon så får se om jag hittar något där.

Men idiot jag tog varken med mig något annat objektiv (stog i valet att slänga med 50mm ifall att) eller skyddet för kamerahuset/gluggen.
Plastskyddet för att skydda gluggen/sensorn skulle dom ha 198 spänn för!
Jag gick därifrån efter prutförsök, får se om jag måste gå dit med svannsen mellanbene imorgon, inte så sugen på packa ner o flyga utan skydd för sensorn.

Så dagens rookietips: packa alltid ner extra glugg eller åtminstone gluggskydd.[/QUOTE]
 
Kom precis hem från en liten runda på Wangfujing, Beijing #1 shoppinggata.
Där har dom 5 stycken små fotobutiker på inom 300m, mest mindre kameror men faktiskt också en hel del system och obejtkiv, det dom inte har i butkik kan dom få dit på en halvtimma.

Bl a Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-105/4L IS USM för ca 25.000 kr

Också objektiv med pris och prutmöjlighet som skyllde rätt mycket.

På ett ställe hittade jag 16-35L för 10.000 kr, på samma ställe 17-40L för 5800 kr.
Och då har jag ändå inte varit jätteprutig så går säkert å få ner några hundra till :)

MEN - vågar man?
Finns det något sätt att bekräfta att dom är äkta och fungerar bra?

Finns stort köpcentrum som heter BUY NOW, med datorer och annat, finns säkert bra butiker där. Hinner dock inte då jag flyger imorgon.
http://www.thebeijingguide.com/shopping/buynow-computer-market.html

Jag letar vidare i Shanghai, kamerahuslock löste jag med lite papp och tejp :)
 
MEN - vågar man?
Finns det något sätt att bekräfta att dom är äkta och fungerar bra?
Jag letar vidare i Shanghai, kamerahuslock löste jag med lite papp och tejp :)

Hmm, ja just det! En tom toarulle och ett par bottnar från en cockaflaska så har du ju snart ett objektiv också...

5.800:- kan ju inte vara så dyrt för ett 17-40mm/4,0L objektiv?
Finns det inget Tamron 17-50mm/2,8 att ha på kameran så länge? På så vis får du ju en bra uppgradering samtidigt.
 
Nu börjar det likna något! Objektiv har väl världsgaranti så är du uppmärksam så fungerar det . Provfotografera i butiken (noga) och kolla så att det är det objektivet som läggs i kartongen.

Kom precis hem från en liten runda på Wangfujing, Beijing #1 shoppinggata.
Där har dom 5 stycken små fotobutiker på inom 300m, mest mindre kameror men faktiskt också en hel del system och obejtkiv, det dom inte har i butkik kan dom få dit på en halvtimma.

Bl a Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-105/4L IS USM för ca 25.000 kr

Också objektiv med pris och prutmöjlighet som skyllde rätt mycket.

På ett ställe hittade jag 16-35L för 10.000 kr, på samma ställe 17-40L för 5800 kr.
Och då har jag ändå inte varit jätteprutig så går säkert å få ner några hundra till :)

MEN - vågar man?
Finns det något sätt att bekräfta att dom är äkta och fungerar bra?

Finns stort köpcentrum som heter BUY NOW, med datorer och annat, finns säkert bra butiker där. Hinner dock inte då jag flyger imorgon.
http://www.thebeijingguide.com/shopping/buynow-computer-market.html

Jag letar vidare i Shanghai, kamerahuslock löste jag med lite papp och tejp :)
 
Menar du att Tamron 17-50mm/2,8 är bättre än 17-40L?
(Jag är inte så bra på utrustning, jag gillar o fota :) )
 
Tamron 17-50 är en ny optik som är klassad som mycket bra, MEN funkar bara på crophus. Byggkvaliteten är inte L-klass och är heller inte vädertätat, men båda sakerna går ju att leva med, särskilt i förhållande till priset.

QUOTE=_skatan;1421154]Menar du att Tamron 17-50mm/2,8 är bättre än 17-40L?
(Jag är inte så bra på utrustning, jag gillar o fota :) )[/QUOTE]
 
Jag letar vidare i Shanghai, kamerahuslock löste jag med lite papp och tejp :)

Ursäkta OT, men jag hade kört enbart tejp :) Jag antar att du har klippt till ett "lock" av papp som du sen har tejpat för hålet? Tänk på att papp kan släppa ifrån sig damm och andra partiklar (garanterat inte speciellt allvarligt, men ändå :), en kladdig tejp-yta suger snarare åt sig damm och partiklar :)

Tråkig olycka, jag skulle gråta blod om mitt 17-40 gick sönder! Jag hoppas att det löser sig bra för dig, förhoppningsvis täcker hemförsäkringen!
 
Jag tappade min 40D + Canon 10-22 i golvet i New York för en dryg månad sedan och objektivet gick i två delar ungefär som ditt (det bakom fokusringen på objektivet satt kvar på kameran och resten rullade iväg). När jag lämnade in det på Canon RCC i Mölndal fick jag ett kostnadsförslag på 4.694:- (+ moms) för att byta ut delarna som uppenbart var trasiga. Dock tillade de:

"Den optiska kvalitén kan inte kontrolleras i trasigt skick så kostnaden kan öka om fler delar måste bytas."

Det slutade med att jag istället fick ut pengar på hemförsäkringen och kunde köpa ett nytt objektiv.

Hoppas det löser sig för dig också!
 
Håll i grejorna för f*n, Man tappar bara inte kameror och objektiv. Olyckan får helt enkelt inte vara framme. Man kan reducera risken till exakt 0% om man bara skärper sig.
17-40/4L är riktigt bra optiskt (och mekaniskt) på en cropkamera.
Tyvärr tappar den skärpa snabbt i hörnen vilket märks ganska tydligt på en 5D.
 
Menar du att Tamron 17-50mm/2,8 är bättre än 17-40L?
(Jag är inte så bra på utrustning, jag gillar o fota :) )

Du får lite bättre ljusstyrka! Ljusare bild i sökaren och ett billigare alternativ att tappa i gatan. Det finns en anledning till att priset är lite lägre. Vädertätat kan man ordna själv genom att inte dra ut grejorna i regn utan skydd. Byggkvaliten verkar ju inte så toppenbra på Canonobjektivet om dom inte klarar ett fall på en meter... Jag tror inte att Tamron är bättre, men som sagt billigare att tappa.

Oavsett så tror jag inte att du kommer bli negativt överraskad av bilderna som kommer ur kameran, med ett Tamron 17-50mm/2,8 monterat.
 
Landade i Shanghai igår - 2 minuter från mitt hotell råkade jag gå på en Canonskylt som visade sig vara Canon Communication Space Shanghai - som för en canonägare heaven på jakt efter utrustning eller som jag snabbreparation. En hel våning i ett köpcentrum där det finns showroom, testa utrustning, studio där man även om man bara vill ha en facebook bild kan få snygg profilbild tagen.
I Sverige lägger vi ner våra postkontor, här var det 10 st deskar med personlig inlämning för reparation. Reparatören kom till och med ut själv och diskuterade, jäkligt proffsigt.

Handarbetet för L-objektiv har fastpris 430 kr, sedan betalar man delarna vilket han beräknade inkl. arbete 1200-1400 CNY vilket är det samma i SEK.
Beroende på lager tar det 3-5 dagar, plus ev. några dagar till om det inte finns i lager.

Vi får se om denna historien slutar gott - ni kommer få en utförlig recension :)

Tittade också på lite priser, 17-40L skulle dom ha 5.800 kr för
Finns stort teknikköpcentrum 2 minuter ner på gatan där det ligger på 5.200 men det är i småbutiker som känns solsemester-försäljning.

Canon Communication Space & Canon Quick Response Repeir Center
500 East Road, Huangpu District, Shanghai Jinling Yalong International Plaza, 2nd Floor, No

Reparation öppet 9-18 alla dagar, 365 dgr om året
Showroom 10-19, stängt tisdagar.

Ligger 200m från Peoples Square
Adressen på kinesiska om ni åker taxi :)
地址:上海市黄浦区金陵东路500号亚龙国际广场2楼

Länk till Canon China, översatt med Google translate:
http://translate.google.se/translat...com.cn/support/fastrepair/shanghai/index.html
 
China rules the world!

Kineserna är otäckt effektiva i allt de gör, tillverka, sälja, luras, serva, fängsla osv. De är ju bättre kapitalister än amerikanerna! Se upp världen - Kina kommer att ta över.


Landade i Shanghai igår - 2 minuter från mitt hotell råkade jag gå på en Canonskylt som visade sig vara Canon Communication Space Shanghai - som för en canonägare heaven på jakt efter utrustning eller som jag snabbreparation. En hel våning i ett köpcentrum där det finns showroom, testa utrustning, studio där man även om man bara vill ha en facebook bild kan få snygg profilbild tagen.
I Sverige lägger vi ner våra postkontor, här var det 10 st deskar med personlig inlämning för reparation. Reparatören kom till och med ut själv och diskuterade, jäkligt proffsigt.

Handarbetet för L-objektiv har fastpris 430 kr, sedan betalar man delarna vilket han beräknade inkl. arbete 1200-1400 CNY vilket är det samma i SEK.
Beroende på lager tar det 3-5 dagar, plus ev. några dagar till om det inte finns i lager.

Vi får se om denna historien slutar gott - ni kommer få en utförlig recension :)

Tittade också på lite priser, 17-40L skulle dom ha 5.800 kr för
Finns stort teknikköpcentrum 2 minuter ner på gatan där det ligger på 5.200 men det är i småbutiker som känns solsemester-försäljning.

Canon Communication Space & Canon Quick Response Repeir Center
500 East Road, Huangpu District, Shanghai Jinling Yalong International Plaza, 2nd Floor, No

Reparation öppet 9-18 alla dagar, 365 dgr om året
Showroom 10-19, stängt tisdagar.

Ligger 200m från Peoples Square
Adressen på kinesiska om ni åker taxi :)
地址:上海市黄浦区金陵东路500号亚龙国际广场2楼

Länk till Canon China, översatt med Google translate:
http://translate.google.se/translat...com.cn/support/fastrepair/shanghai/index.html
 
För ett par timmar sedan ringde Canon QuickRepair och sa att objektivet var färdigt, mindre än 48 timmar sedan jag lämnade in objektivet.
Kostnad för delara (4 st) samt arbetet 1143 kr, rengöring av kamerahus o sensor 100 kr.

Så - resultatet?
Jag bara hunnit testa lite inne på rummet och än så länge kan jag inte säga att allt är tipptopp. Sökaren och dom röda fokus prickarna indikerar bara nere i höger hörnet, och även på något konstigt sett dubbelt, som om dom övre hamnat där dom nedre tidigare var och dom nedre ligger utanför vanliga fältet?
Frågan är - sitter fokus prickarna i objektivet eller i kamerahuset..?

Här kommer några bilder tagna inne från rummet, skall ut och ta lite bilder senare eller imorgon:

http://www.businessispleasure.se/stuff/_MG_1689.jpg
http://www.businessispleasure.se/stuff/_MG_1674.jpg
http://www.businessispleasure.se/stuff/_MG_1732.jpg
 
Nämen se där, verkar ju strålande!

Angående fokusprickarna så sitter de i kameran, på mattskivan vill jag minnas. Kanske har något där hamnat fel i.o.m. smällen?
 
Så där, nu var även fokusprickarna på rätt plats!
Dom öppnade upp och satte delen rätt för 240 kr, färdigt på 90 minuter.

Ska ta lite bilder när det är ljus ute så får vi se om det känns som innan Himmelskafridenstorg-olyckan :)
 
ANNONS