Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tillfrågad om bröllop - övningar och förberedelser

Produkter
(logga in för att koppla)

PerKr

Aktiv medlem
Blev tillfrågad av en väninna om att fotografera hennes bröllop. Som jag har förstått det handlar det mycket om att hålla kostnaderna nere (har full förståelse för det, mitt eget bröllop hölls inom en tight budget med en arbetskamrat som fotograf/gäst) så vi får betrakta det som min bröllopsgåva till henne. Jag har haft en porträttsession med henne tidigare (länge sedan iofs) och några sporadiska porträttfotograferingar med andra modeller sedan dess. Plus då de porträtt man tar på barnen (tacksamt när mellandottern gärna poserar). Men den här gången är både förberedelser och resultat kanske viktigare än någonsin, märker jag att min utrustning inte räcker till eller att det finns annat som sätter hinder i vägen vill jag att de vet det så snart som möjligt.

Det första jag hade tänkt göra är att åka till kyrkan det gäller och rekognoscera, provfotografera med de objektiv jag har tillgång till, se vart en (fjärrstyrd) blixt skulle kunna placeras o.s.v.
Frågetecknet här gäller ljuset. Om bröllopet är 1:a november vid 14, vad kommer jag ha för ljus då? Jag kan ta reda på tider för solens upp- och nedgång, går det att utifrån det bedöma att under en viss tid på dygnet nu på lördag kommer jag att ha ljus motsvarande det som kommer att vara under vigselceremonin?

Nästa sak är att släpa med bruden (och i ett lite senare skede brudgummen) på rekognoscering och porträttfotografering, även här för att se hur det kan bli i kyrkan men också för att förbereda för porträtten utanför kyrkan.
För de senare vore det skönt att, när det är skarpt läge, ha god tillgång till naturligt ljus, så det vore klart trevligt att ta åtminstone några av dem före vigseln men i vilket fall tycker jag att vi ska ta oss tid för porträtt även efter vigseln under tiden som gästerna tar sig vidare till festen. Hellre för många bilder än för få.

Jag har gjort klart för bruden att jag vill att vi diskuterar deras önskemål i god tid innan och att jag vill göra ett antal provfotograferingar.

I utrustningsväg har jag tillgång till följande:

Sony A77
Minolta 50/1.4
Minolta 70-210/4
Minolta 35-80/3,5-5,6 (nej, det objektivet känns inte alls aktuellt)

Canon 350D
EF-S 18-55/3,5-5,6 (kan fungera för festen senare med blixt monterad på kameran, annars räknar jag med att det blir liggande)
Tamron 70-300/4-5,6 (fungerar bra för porträtt när ljuset räcker till, i det här fallet blir det tveksamt)
Speedlight 430EX II
Phottix strato (1 sändare + 1 mottagare) för canon (går via PC-uttaget till sony:n).

i övrigt finns ett par blixtar som kan användas för porträtten men troligen inte i kyrkan (såvida jag inte skaffar extra strato-mottagare, slavblixtar lär störas ut om någon gäst får för sig att fotografera med blixt).

Till canon-kameran kan jag låna vettigare objektiv av en vän (24-70/2,8, 24-105/4, 70-200/2.8, han har helt klart en intressantare objektivsamling än vad jag har) men sony-kameran är den jag vill använda för de viktiga bilderna på grund av upplösningen (och förmodat bättre prestanda när vi rör oss mot högre ISO)

Utrymmet för investeringar före bröllopet är helt klart begränsat, jag får räkna med att klara mig med det jag har och det jag kan få låna.

Det hade varit bra att få springa som extra-fotograf på några vigslar innan så det ligger också på att-försöka-ordna-listan.

Skulle nästan kunna skriva en blogg om detta... (och där gjorde vi det också, mer om det i framtiden får vi hoppas)

välkomnar tankar och idéer, framför allt vad gäller att så här långt i förväg förutsäga ljusförhållanden samt att få till det som extra-fotograf på andra bröllop.
 
1 skriv ett schema som inkluderar alla bilder du skall ta o hur det skall se ut.
2 ta fram klockan o fotografera efter schemat med statister. Spelar ingen roll om det är bröllopsparet eller ngn annan.
3 justera schemat när du vet vilka tidramar du har.

Sen är det bara o invänta dagen D
 
Hejsan,
Kolla bröllopsfilmen på Moderskeppet.se. Den gav iaf mig en del väldigt bra råd.

Som Erik nämnde så är ett schema väldigt bra att ha!

Lycka till!

/ Jonas
 
Usch bröllop verkar krångligt och i helgen ska mor gifta sig med sin nya man och hon tänkte att jag som varken har erfarenhet eller tillräckligt med utrustning ska fota vilket jag gärna gör för lite skojs skull.
Har inte riktigt planerat men bröllopspoträtt med analog 6x6 kamera kommer det att bli,själva cermonin i kyrkan vet jag ej,är det nåt man måste ha med eller kan man hoppa över?
 
Det är exakt det DU skall fundera ut INNAN OCH skriva ner.
Titta på bilder på nätet. Bli inspirerad!

6x6 är kanon, färre bilder men oftast mer genomtänkta...
 
Det är exakt det DU skall fundera ut INNAN OCH skriva ner.
Titta på bilder på nätet. Bli inspirerad!

6x6 är kanon, färre bilder men oftast mer genomtänkta...

Jag har inte ens varit på platsen och kollat läget,men ska resa dit på fredag,lite svårt att planera nu när jag inte vet hur det ser ut,det kan ju vara total katastrof.
Jag får väl kika på lite bilder men tycker de flesta ser likadana ut,kort skärpedjup,motjus osv väldigt fina men inget speciellt det enda som skiljer är ju poserna på paren.
 
Usch bröllop verkar krångligt och i helgen ska mor gifta sig med sin nya man och hon tänkte att jag som varken har erfarenhet eller tillräckligt med utrustning ska fota vilket jag gärna gör för lite skojs skull.
Har inte riktigt planerat men bröllopspoträtt med analog 6x6 kamera kommer det att bli,själva cermonin i kyrkan vet jag ej,är det nåt man måste ha med eller kan man hoppa över?

själva ceremonin hade nog jag gärna haft bilder från när det gäller mitt eget bröllop (nu har jag inte koll på vilka bilder vi faktiskt har men ändå). Brudens inmarsch, ringöverlämnandet, kyssen och utmarschen. Fråga din mor vad hon tänkt sig och förklara vilka begränsningar du har.
 
ANNONS