Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips om åtelkamera, baserat på egen erfarenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en enklare åtelkamera för att studera vilka djur som rör sig på tomten vid sommarstugan. Behöver ingen avancerad modell med 4G och liknande. Det duger bra med en kamera som jag kan tömma på bilder när jag är på plats i stugan. God vädertålighet, nattfotomöjlighet och batterilivslängd är bra, men video är inte nödvändigt. Säg ett max pris på cirka 2000:-.

Jag efterfrågar tips från er som har egna erfarenheter av åtelkameror. Att googla fram och sätta mig in i produktinfo och produkttester klarar jag själv. :)
 
Senast ändrad:

ljonsson

Aktiv medlem
Jag använder en Hunter åtelkamera (3G-modellen) som övervakning på en fritidsstuga. Den klarar av det du efterfrågar, tror att modellen också finns utan mobiluppkoppling även om den med 3G ryms inom din budget. Bilderna lagras på SD-kort. Bildvinkeln är rätt stor, djuren får alltså inte vara för långt borta. Bildkvaliteten i dagsljus är överlag bra, tänk en mobiltelefon som har några år på nacken. I nattljus med IR går det att urskilja detaljer på max 10 meters håll, det går alltså att se art på de flesta djuren men att exempelvis identifiera en person i mörker går inte om denne inte är på max ett par meters håll. Videomöjlighet finns men jag har aldrig använd den.
Vädertåligheten är bra, den klarar såväl arktiska vintrar med mer än 30 minusgrader (Kiruna) och sommarregn.

Batteritiden med 3G-modulen aktiverad att endast skicka bilder vid händelser är åtminstone 2-3 månader (alkaliska AA-batterier). Med 3G-modulen ständigt aktiverad (för att exempelvis kunna begära bilder när du själv vill) reduceras batteritiden till ett par veckor om kameran drivs med alkaliska AA-batterier. Jag har också provat Hunters solcellspanel, men antagligen var den trasig då batteritiden med den endast var ca 1 vecka trots midnattssol. Numera är kameran strömförsörjd via ett vanligt 12V fritidsbatteri.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag använder en Hunter åtelkamera (3G-modellen) som övervakning på en fritidsstuga. Den klarar av det du efterfrågar, tror att modellen också finns utan mobiluppkoppling även om den med 3G ryms inom din budget. Bilderna lagras på SD-kort. Bildvinkeln är rätt stor, djuren får alltså inte vara för långt borta. Bildkvaliteten i dagsljus är överlag bra, tänk en mobiltelefon som har några år på nacken. I nattljus med IR går det att urskilja detaljer på max 10 meters håll, det går alltså att se art på de flesta djuren men att exempelvis identifiera en person i mörker går inte om denne inte är på max ett par meters håll. Videomöjlighet finns men jag har aldrig använd den.
Vädertåligheten är bra, den klarar såväl arktiska vintrar med mer än 30 minusgrader (Kiruna) och sommarregn.

Batteritiden med 3G-modulen aktiverad att endast skicka bilder vid händelser är åtminstone 2-3 månader (alkaliska AA-batterier). Med 3G-modulen ständigt aktiverad (för att exempelvis kunna begära bilder när du själv vill) reduceras batteritiden till ett par veckor om kameran drivs med alkaliska AA-batterier. Jag har också provat Hunters solcellspanel, men antagligen var den trasig då batteritiden med den endast var ca 1 vecka trots midnattssol. Numera är kameran strömförsörjd via ett vanligt 12V fritidsbatteri.
Tack för tipset. Är det denna modell du har?
 

ljonsson

Aktiv medlem
Ja det är den modellen. Fungerar bra med Telia kontantkort, alla mobilnätsinställningar ställs in automatiskt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Lånar denna tråd är det någon som har tips på åtelkamera. Som ska stå i ett förråd mot inbrottstjuvar.

Önskemål

* Bra upplösning verkar finnas många som fotar i VGA fortfarande.
* något typ av system för att ta bilder i mörker
* finns inget Wi-Fi så om den har mobilt så 4G då 3G är snart dött.
 

Johan mårtensson

Aktiv medlem
Lånar denna tråd är det någon som har tips på åtelkamera. Som ska stå i ett förråd mot inbrottstjuvar.

Önskemål

* Bra upplösning verkar finnas många som fotar i VGA fortfarande.
* något typ av system för att ta bilder i mörker
* finns inget Wi-Fi så om den har mobilt så 4G då 3G är snart dött.

Denna har jag. Funkar bra i mörker också.
Bilderna skickas upp till molnusappen, och du får ett "pling" i telefonen när den skickat bilder.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har testat Biltemas 24-4442 (PH700B) och 24-4400 (PH700G) från Zecre.

Även testat Kjell & Co:s 22397 som kallas Luxorparts Åtelkamera (PNi Hunting 280C Trail Camera). Inga av kamerorna har 3G/4G eller WiFi.

Två av PH700B startade om sig och behövde bytas ut. Knapparna är sådär vilket mot PH700G är den största skillnad. Det och att PH700G har möjlighet med microSD om 256GB. PH700B och PNi 280C har stöd för SD med max 32 GB.

Alla tre har interpolerad upplösning och inte några 12, 20 eller 24 megapixlar. Snarare runt 3-5 megapixlar. En besvikelse. Zecres översättning av audio recording blev autoinspelning.

Standby enastående. Efter en månad hade PNi 280C med 12 batterier förbrukat 10%.

Med Zecre får man utöver ett band för att fästa runt träd även en fot med fäste. Funktonsmässigt har de alla liknande egenskaper.

Prisbilden är 600 kr, 650 kr och 1500 kr. PH700G får bli bäst per krona bland dessa tre.
 

Amatörtagare

Ny medlem
Lyfter gammal tråd.
24-4400 som du testat, hur funkar det när det blåser ute? Får man massa onödiga bilder som rör sig i vinden och hur länge räcker vanliga batterier?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Batterierna räcker i månader vid låg aktivitet. Den äldre modellen tar runt 10 000 bilder eller mer på en laddning.

Enda gång jag får onödiga bilder är när jag har grässtrån framför sensorn eller monterat den på någonting som rör sig i vinden.

Man kan ställa in känsligheten.
 

Amatörtagare

Ny medlem
Batterierna räcker i månader vid låg aktivitet. Den äldre modellen tar runt 10 000 bilder eller mer på en laddning.

Enda gång jag får onödiga bilder är när jag har grässtrån framför sensorn eller monterat den på någonting som rör sig i vinden.

Man kan ställa in känsligheten.
Tack, provat den nya modellen och funderar på vad som är fel.
Använder du uppladdningsbara batterier?
Mina vanliga 8st höll 3 dagar, totalt 900 onödiga bilder, fotar 1 1/2 tim med korta intervaller efter jag satt den på on och inte något under natten.
I bakgrunden en bit bort rörde sig träd och löv då det blåste som den fotade, stadig placering utan något direkt framför linsen. Tänkte då att kan man inte ha den när det blåser ute 😊.
Sedan håller den på att "klicka"en stund när man har på testläge för inställningar.
Tack på förhand 🙏
 

PeterWem

Aktiv medlem
IKEA:s uppladdningsbara 2450mAh. Ställ ned känsligheten. Klicket är väl när den går över från ljust till mörkt.
 

Amatörtagare

Ny medlem
IKEA:s uppladdningsbara 2450mAh. Ställ ned känsligheten. Klicket är väl när den går över från ljust till mörkt.
Tack, så på Biltemas senaste modell om det blåser ute, får du inte många onödiga bilder?
Spelar för mig ingen roll om jag väljer på känslighet. Inte ocanluatt det blåser ute och i skogen finns det ju träd 🌲🌳
Pratat med Biltema men dom kan inte och tydligen inte jag heller 😆
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har rätt öppet, men viktigast att det den sitter på är stabilt och att inga löv är precis framför sensorn.
 
ANNONS