Annons

Tips till fotolektion

Produkter
(logga in för att koppla)
Foto Totto skrev:
Efter lite funderande har jag kommit fram till att jag tänkte ta med dem till något trevligt område med många olika motiv. När vi har kommit dit ska de få en lista med olika motiv som de ska fota, blomma, fågel, person, landskap, hus, träd mm. Listan kan ju bli oändlig.

Tycks om denna lista?


"Ni ska fota alla dessa saker ordningen kvittar. Men när ni kommer hem ska ni endast ha 36 bilder på minneskortet. Endast en bild per motiv inga raderade bilder."

alkholist
and
bil
Bollplan
bygge
cykel
dagis
emil sandin
fjortis
garage
glugg
hultvägen 3
hymo
höghus (minst 6 våningar)
järnvägsstation
kamera
kniv
kärr
lastbil
ljus
något du hatar
penna
returpunkt
saab
skata
skola
skor
skräp
top side
tågspår
uff-barn
vattenfall
villa
å
äppeltråd
ö
 
Att man inte får radera är väl lite hårt...
Annars var det mycke kul på listan, men det lär ju ta ett tag om man ska få ihop allt det där.
 
Foto Totto skrev:
Att man inte får radera är väl lite hårt...
Annars var det mycke kul på listan, men det lär ju ta ett tag om man ska få ihop allt det där.
Valde allt med hänsyn till vårt samhälle lilla samhälle. Så de ska hinna.
 
Jag tycker att det är ganska onödigt att göra en lista med olika motiv. De ska inte lära sig hitta saker, de ska lära sig foto.

Gör i stället en lita med olika typer av bilder. T ex:

Bild med kort skärpedjup
Bild med långt skärpedjup
Bild där du behövt motljuskompensera
Bild med rörelseoskärpa
Bild med frusna rörelser
Bild från ovanlig vinkel
Bild där du framhäver effekten av vidvinklig brännvidd
Bild där du framhäver effekten av telebrännvidd
...

På så sätt får de både en repetition och en praktisk tillämpning av den teori du gav dem förra gången.
 
lumor_ skrev:
Jag tycker att det är ganska onödigt att göra en lista med olika motiv. De ska inte lära sig hitta saker, de ska lära sig foto.

Gör i stället en lita med olika typer av bilder. T ex:

Bild med kort skärpedjup
Bild med långt skärpedjup
Bild där du behövt motljuskompensera
Bild med rörelseoskärpa
Bild med frusna rörelser
Bild från ovanlig vinkel
Bild där du framhäver effekten av vidvinklig brännvidd
Bild där du framhäver effekten av telebrännvidd
...

På så sätt får de både en repetition och en praktisk tillämpning av den teori du gav dem förra gången.

Det värsta är att alla har kompakter.
 
Kör olika typer av kompositioner då.

Mängen olika motiv är ointressant i det här sammanhanghet tycker jag. Kör hellre på att de får ETT motiv och att de ska hitta på många, många olika sätt att komponera en bild med det föremålet eller platsen.
 
lumor_ skrev:
Kör olika typer av kompositioner då.

Mängen olika motiv är ointressant i det här sammanhanghet tycker jag. Kör hellre på att de får ETT motiv och att de ska hitta på många, många olika sätt att komponera en bild med det föremålet eller platsen.
Jag vill inte riskera att tråka ut dem, som jag tror de blir om man bara ska fota ett motiv från olika vinklar.
 
NU har det blivit så att jag ska hålla en praktisk fotokväll den 5 oktober och då går ju solen ner 18:23 så kan någon komma på något man kan göra inne?
 
Porträtt, produktfoto, droppfoto är ju populärt, öva utsnitt med små figurer? Vik papperflygplan och öva att fota dem?

Det är bara kreativiteten som sätter gränser ;-)
 
ANNONS