Annons

Tradera: Är detta normalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det inte skulle gagna säljaren är struntprat eftersom attraktiva saker alltid lockar folk som vill buda så länge det inte är högt utropspris.

Vad som är "attraktivt" beror delvis på säljmetoden. För mig och en del andra är intresset noll när det är en auktion, trots att vi kanske betalat bra om priset varit fast och man kunnat köpa varan direkt. Det dräller ju dessutom av saker som aldrig blir sålda för att folk bara lägger skambud i tron om att det ska bli ett superfynd, men säljaren har satt en högre minimigräns (som man som köpare oftast inte känner till).

Ovanstående gagnar inte säljaren och det är inte struntprat.
 
Man blir lätt väldigt provocerad av att bli överbjuden, speciellt när det sker utan att man "kan slå tillbaka" i sista sekunden. Jag har någon sådan händelse som slog bakut en gång för 12 år sedan innan botarna var vanliga utan folk manuellt la bud sista minuten.

Jag bjöd på en hög med Amiga datorer, 9 stycken. Jag ledde budgivningen i en vecka men under de sista 30 sekunderna kom det in ett högre motbud. På den tiden hade jag svårt att behärska mig så inom 10 sekunder kom jag fram till att jag kände mig personligt påhoppad och skrev rasande in 4000 kr som maxbud istället för 1500 som jag kommit fram till var ett sansat pris. Så jag vann de för 1950 kr som väl var. Vilket var ett rätt uselt pris på den tiden, hade jag sparat de tills idag hade jag nog fått ut mer än 4000 kr...

Jag kände mig besudlad av att jag betalat 50% mer än min budget. Men sedan titta jag på min motbudare och såg att han gjort samma sak på systerauktionen där det såldes 9 stycken strömtransformatorer för datorerna. De vägde nog 2 kg styck för de var linjära lindade transformatorer. Så han fick betala för 20 kg strömtransformatorers fraktkostnad men inga datorer. Det gjorde att jag sov betydligt bättre.(Levde på CSN bidrag då så 2000 kr var för mig en stor summa.)

Idag har jag som tidigare sagt vant mig vid tanken att jag bjuder det jag vill ge max direkt och antingen vinner jag eller så kostade inte saken det jag ville betala helt enkelt. Om de sitter med någon bot som kryper upp budet till precis ovan det jag önskade lägga så ser jag det som att den ändå inte kosta det jag ville betala. Det kan jag släppa.

Idag missa jag på denna Olympus kameran, gick för 30 kr mer än jag la som maxbud. Antagligen med någon automathöjning. Men egentligen ville jag nog gett max 1000 kr för den så det är ingen vits att känna någon sorg. Jag kan hålla mig tills tillfället en dag kommer.


Jag lägger buden långt innan auktionen går ut, jag hinner glömma de annars. Jag blir hellre överbjuden än missar att buda. Vill jag verkligen ha eller behöver en vara gör jag nog som Makten och köper den helt enkelt där den finns för ett fast pris. Budgivningen får vara ett litet sidoäventyr där man kan vinna ibland.
 
En av många anledningar till att jag aldrig förstått vitsen med auktioner. Varför sitta och vänta på att kanske få köpa nåt, istället för att bara köpa det? Helt meningslöst och kontraproduktivt.

Japp, efter ett försök drog jag snabbt samma slutsats. Tror att många av dessa sitter mer eller mindre på heltid och budar med teknik man inte har en susning om och sedan dyker prylarna sannolikt upp begagnat hos diverse vintage fotohandlare. Lättare att bara köpa där ifrån. Merpriset är det värt för att slippa skiten.

Jag är ingen krigare. Har aldrig varit. Count me out.
 
Det jag gillar med tradera är just att jag lägger den summan jag önskar betala och vinner jag så vinner jag... ibland blir det även billigare :) Om man kollar på blocket så är det ganska många där som har priser som man undrar om man kollat runt hur marknaden ser ut.

När jag budade på min EOS 77D så gick den för ca. 5000:- nu ligger nästan 80D för samma peng men fanns inga ute när jag letade. På blocket finns en 77D för 7500:-, undra hur de reagerar om någon skulle säga "Jag ger dig 4500:-" det är därför Tradera vinner i minna ögon, jag lägger det jag max. vill betala.

Det som gör mig frågande är samt även andra är ju varför TS fick info om att han vunnit men i själva verket inte gjort det
 
Det är så det funkar. När jag hittar något jag gillar på tradera så bestämmer jag vad mitt maxbelopp är. Sedan budar jag det som autobud när det är tre sekunder kvar. Brukar funka fint.
 
Har bara skummat denna tråden men om det är så att det finns "snajpningsrobotar" som får mig att felaktigt tro att jag vunnit auktionen och som är installerade av Tradera själva då kan dom ta sig i röva. Kan detta vara sant?? Har köpt och sålt massor på T senaste 10 åren men detta låter ju helt vansinnigt. Snyyyft... Ha det gött!
 
Har bara skummat denna tråden men om det är så att det finns "snajpningsrobotar" som får mig att felaktigt tro att jag vunnit auktionen och som är installerade av Tradera själva då kan dom ta sig i röva. Kan detta vara sant?? Har köpt och sålt massor på T senaste 10 åren men detta låter ju helt vansinnigt. Snyyyft... Ha det gött!

Låter som påhittade konspirationsteorier, så du kan vara lugn :)
 
Har bara skummat denna tråden men om det är så att det finns "snajpningsrobotar" som får mig att felaktigt tro att jag vunnit auktionen och som är installerade av Tradera själva då kan dom ta sig i röva. Kan detta vara sant?? Har köpt och sålt massor på T senaste 10 åren men detta låter ju helt vansinnigt. Snyyyft... Ha det gött!

Det gick klart och tydligt från "Leder" till "Vunnen" när det räknades ner till noll. Jag blev väldigt glad så det är lätt att komma ihåg. Sedan när jag klickade in igen så stod det "Ej vunnen".

Det som är märkligt när jag kollar i budhistoriken är att två stycken andra kom in i budgivningen den sista minuten (ser ej sekunder). Den ena verkar ha haft samma maxgräns som jag. Sedan toppades jag av den andra. Men som sagt...inget av detta han jag ens reagera på. Inte Tradera heller uppenbarligen.
 
Jag vann nyligen en auktion som ende budgivare.
Prylen låg ute med utgångsbud på 800 eller köp nu för 1300.
Jag la ett autobud på 1300, men vann den alltså för 800.

Jag är glad och säljaren är nöjd.

Samma pryl finns på eBay för mellan 120 och 475 dollars.
 
Det gick klart och tydligt från "Leder" till "Vunnen" när det räknades ner till noll. Jag blev väldigt glad så det är lätt att komma ihåg. Sedan när jag klickade in igen så stod det "Ej vunnen".

Som flera andra påpekat så är det en bugg på deras sida och något du borde rapportera till Tradera. Omöjligt att veta varför utan att se deras upplägg men gissningsvis så har det uppstått en tillfällig kommunikationsmiss mellan backend och frontend som gjort att appen rapporterat dig som högsta budgivare utifrån informationen den hade tillgänglig samtidigt som backend korrekt hade info om övriga bud.
 
Har bara skummat denna tråden men om det är så att det finns "snajpningsrobotar" som får mig att felaktigt tro att jag vunnit auktionen och som är installerade av Tradera själva då kan dom ta sig i röva. Kan detta vara sant?? Har köpt och sålt massor på T senaste 10 åren men detta låter ju helt vansinnigt. Snyyyft... Ha det gött!
Nej så är det inte, du har bara missförstått just diskussionen om "snipingrobotarna".
 
Det som är märkligt när jag kollar i budhistoriken är att två stycken andra kom in i budgivningen den sista minuten (ser ej sekunder). Den ena verkar ha haft samma maxgräns som jag. Sedan toppades jag av den andra. Men som sagt...inget av detta han jag ens reagera på. Inte Tradera heller uppenbarligen.

Man måste stå inne på artikelkortet (eller vad det kallas) eller inne på själva "annonsen" för att se sekunder... där gör du det. Jag lägger som många fler skriver när det kanske är 10 sec kvar och hoppas att ingen lagt ett stort max. bud

Capture.JPG
 
Är man en så kallad `dålig förlorare´ skall man nog undvika auktioner, passar nog bättre om man gillar det gaming-inslag som kännetecknar denna försäljningsform, Tävling alltså;)

Jag har handlat ett antal produkter via auktion (ebay-Tradera) och förstår inte problemet. Man lägger ett väl övervägt maxbud, that´s it.

/Stephan
det blir svårt för solsidans "ove" att vinna med andra ord.
 
Är man en så kallad `dålig förlorare´ skall man nog undvika auktioner, passar nog bättre om man gillar det gaming-inslag som kännetecknar denna försäljningsform, Tävling alltså;)

Jag har handlat ett antal produkter via auktion (ebay-Tradera) och förstår inte problemet. Man lägger ett väl övervägt maxbud, that´s it.

/Stephan
Ja, precis.
Om man tror att man har köpt varan bara för att man har lagt ett bud är det så klart att man blir besviken när någon annan var beredd att betala mer för den så att man efter auktionen står där utan den nya prylen.

Men egentligen är ju all begagnathandel en form av gambling. Man vet inte hur länge prylen kommer att hålla, och har varken butiks- eller tillverkargarantier att falla tillbaka på.
 
Råkade ur för samma sak nyligen. Kontaktade kundtjänst för att kolla av läget. Får svaret:

”Personen som vann budgivningen hade ett maxbud på 360 varav den personen vann, eftersom det var högre än ditt manuella bud”

Så då frågar jag, jo men varför får jag INTE en notis eller kan se det i annonsen trots att jag uppdaterar den febrilt hela tiden.

”Maxbuden läggs alltid i sista sekund så då får man ingen notis tyvärr. Även om du hade fått en notis hade du inte kunnat vinna auktionen då man inte hinner lägga ett bud efter vinnande maxbud”

Så helt enkelt verkar dom inte bry sig nämnvärt om detta då jag påpekade att både dom och säljaren förlorar ju på detta. Då auktioner potentiellt kan gå för högre bud om deras sida visade högre bud läggs oavsett om det är manuellt eller autobud.

Spontant känns det inte fair alls. Som sagt säljaren går ju miste om en potentiell högre försäljning.
Jag har varit på tradera sedan 2006 och mest sålt grejer och aldrig hört om att det är såhär det funkar.

Så att man skulle vara en dålig förlorare eller vad någon nämnde i denna tråden vet jag inte om jag håller med om.

Alla blir snarare förlorare i detta. Både säljaren och tradera som kunde fått mer bud på auktionen. Köpare som missar objekt dom verkligen ville ha.
 
Senast ändrad:
Ett problem som kanske spelar in är att tiden som anges är olika på telefon och dator. Tradera verkar inte ha samma tid som Braunschweig i alla fall. Lägger jag in en annons klockan 18:02:01 enligt min radiostyrda klocka så får den tidsangivelse 18:01 i annonsen utan angivelse av sekunder. När det är mindre än en timma kvar till avslut dyker sekunder upp.

Jag ser också att min dator går två sekunder före radioklockan. Frågan blir alltså vilken tid som är rätt och vilken tid som räknas vid budgivningen.
 
... Frågan blir alltså vilken tid som räknas vid budgivningen.
Traderas tid. Alltid.

Helt oberoende av såväl GPS-satelliter, Fröken Ur, Braunschweigs långvåg etc etc...

Så ska man snajpa manuellt så måste man sitta vid sin dator och noggrant
följa Traderas tidsnedräkning. Efter ett tag vet man vid vilken sekund på arm-
bandsuret som Traderas minutbyte sker på - sedan så är allt enkelt...
I övrigt ska man aldrig snegla på andra typer av tidsindikeringskällor.

Snajpningsrobotarna är uppfostrade av programmerarna att agera i / fungera
på auktionssajtens tidsangivelser - så där är det aldrig något problem med
sluttider. Även om serverhallen, och / eller auktionen, ligger på andra sidan
klotet...
/Odd

PS
Robotar är bekvämt när slutögonblicket ligger under dygnets timmar när
kroppen föredrar att sova. Det är värt de där få centen per auktion...
 
Senast ändrad:
ANNONS