Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tradera DAC7 Skatteverket ?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Fast en fråga: vad menas med vinst? Är utrustningen köpt för säg 85000kr 2020 och såld för 55000kr 2023 är det en nertoföröust totalt men räknar skatteverket bara innevarande år? Med andra ord räknas inte kostnaden 2020 med utan under 2023 var "vinsten" 55000kr? Eller räcker det at man köpte för belopp X år Y och det dras rakt av från försäljningspriset i år för att räkna ut vad man faktiskt tjänat/förlorat?
På Skatteverkets sida med rättslig vägledning för beskattning av hobbyverksamhet står det att försäljning av inventarier ska beskattas enligt reglerna för kapitalvinst. Då räknar man försäljningspris minus inköpspris.

Det gäller att spara alla kvitton från och med nu, alltså.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
På Skatteverkets sida med rättslig vägledning för beskattning av hobbyverksamhet står det att försäljning av inventarier ska beskattas enligt reglerna för kapitalvinst. Då räknar man försäljningspris minus inköpspris.

Det gäller att spara alla kvitton från och med nu, alltså.
Eller så uppstår en marknad där man kan köpa kvitton av andra.
Ett begagnat-kvitto kan ju vara en handskriven lapp.
 

nyanders

Aktiv medlem
Du hittar försäljningssiffrorna genom att under ditt användarnamn högst upp till höger på Traderas sida gå till Användarnamn/Saldo/Månadsrapporter och där välja lämpligt år. Klicka sedan på Deklarationsunderlag.
När jag följer din anvisning så hittar jag ingenstans där man kan klicka på Deklarationsunderlag.

Har de ändrat sidan eller beror det på att jag inte nått upp till 2000€, alternativt att jag inte säljer som firma?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag kollade lite nu på månadsrapporter och valde då ett år när jag inte sålt något eller möjligen väldigt lite. Då dök det inte upp något om deklaration så det finns antagligen ett gränsvärde som Tradera använder.
 
ANNONS