Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Två nya Pentaxkameror i år

Produkter
(logga in för att koppla)
Danlo skrev:
Hm..ingen chans att det blir FF till ett vettigt pris? dvs runt 15 lapp kanske? :)
Vadå FF? Pentax satsar på APS-C fullformat.
Om du menar 35mm fullformat, så går det ej ihop med den inbyggda skakreduceringen därför att kamerafattningen är för liten för att kunna husera objektiv med den stora bildcirkel som behövs för skakreduceringssystemet. Dagens APS-C objektiv har ju större bildcirkel än APS-C, vilket ger utrymme för sensorn att röra sig. Inte ens Canons EF fattning, som har en större diameter än Pentax K fattning, klarar en så stor bildcirkel som inbyggd skakreducering i huset behöver för att fungera. (Detta är den officiella anledningen till att Canon fortsätter att satsa på skakreducering i objektiven istället för i huset).

Sony satsar på större sensorer och de satsar också på större objektiv, alltså objektiv med större bildcirkel, än vad Pentax satsar på. Så 1.3x med inbyggd skakreducering är fullt möjligt inom Sonys system, just på grund av satsningen på 35mm objektiv, som alltså har större bildcirkel än 35mm. Då blir det tillräckligt stor marginal för skakreduceringssystemet att fungera.

Ett flertal av Pentax DA objektiv har en bildcirkel som är mindre än 35mm, men större än APS-C. De ger för liten marginal för att skakreduceringssystemet ska fungera optimalt med 1.3x sensor. Du behöver en bildcirkel som är större än 35mm för det. För att det ska fungera med dagens objektiv, får man begränsa rörligheten och därmed effektiviteten hos skakreduceringssystemet.

Sedan så blir ju husen större, för det krävs utrymme omkring sensorn, den platta och den mekanik och elektronik som behövs till skakreduceringssystemet tar ju upp plats. Gör du en störe sensor, så behövs det större fysisk storlek på skakreduceringssystemet, så huset behöver vara större för att kunna rymma detta.

Jag tycker att K10D redan idag tangerar vad som är acceptabelt i storlek, en större kamera än K10D tror jag skulle falla dåligt ut bland Pentax användargrupp därför att Pentax är kända för kompakta lösningar.

Så jag tror inte alls på idéen om större sensorer inom Pentax värld.

Hälsar
R
 
Senast ändrad:
K10D har ett högre dynamiskt omfång än konkurrenterna, men du märker ej av det i JPEG i standardinställningarna vilket är det sätt som de flesta testar kameror och därför syns detta inte i testerna. Du behöver skjuta RAW eller köra JPEG med en lägre inställning av kontrasten (contrast) än utgångsvärdet från fabrik.

Med K10D satt i utgångsinställningar i JPEG, så har den ej bättre dynamiskt omfång än konkurrenterna.

Hälsar
R
 

interpix

Aktiv medlem
jido skrev:
Ja, jag har också sett det där testet och det passar mig utmärkt om det stämmer. Dock tycker väl jag att man bör titta på tester från flera källor. Har du flera exempel som visar samma sak, Patrick?
Imatest är väl det mest objektiva som finns i alla fall och det ser väl rimligt ut att tex Fuji hamnar i topp. Tyska Fotomagazin testade K100D tillsammans med Nikon D2x och Canon Mark xx för en tid sedan och även där hade K100:an bättre dynamiskt omfång.

Dps test i jpg visar ett annat resultat men dynamiskt omfång i jpg är beroende av tex vilken kontrast kameran är inställd på så det känns mindre intressant.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Pentax K1D med SR och FF

Men det finns inget som hindrar att Pentax tillverkar en "lätt" FF 24X36mms sensor kamera (som en mini 6X7) med SR i framtiden. Men den måste då använda 645-objektiv, och flera lätta 645D gluggar lär nog komma.
Om nu Samsung är intresserade av större format än APS så tror jag dom köper in sig på Pentax 645D hellre än att snacka med Olympus eller Sigma. Sigmas "FF" objektiv funkar knappast med SR(skakreducering) och "FF" kameror, men kanske 1,3X.
 

jido

Aktiv medlem
papi skrev:
Imatest är väl det mest objektiva som finns i alla fall och det ser väl rimligt ut att tex Fuji hamnar i topp. Tyska Fotomagazin testade K100D tillsammans med Nikon D2x och Canon Mark xx för en tid sedan och även där hade K100:an bättre dynamiskt omfång.

Dps test i jpg visar ett annat resultat men dynamiskt omfång i jpg är beroende av tex vilken kontrast kameran är inställd på så det känns mindre intressant.
Jag har för liten kunskap om hur de olika testmetoderna står sig mot varandra för att kunna bedöma deras tillförlitlighet*. Att testa med jpg tycker jag dock precis som du är att förkastligt om man ska dra några slutsatser om vad en kamera maximalt presterar.

/Jimmy

* Finns det någon tråd här som diskuterar testmetodernas validitet?
 
Olympus är de som har den smartaste lösningen hitills, de stöttar både skakreducering i huset och i objektivet. Jag har inte sett några tekniska specifikationer för deras husbaserade skakreducering, men jag misstänker att det ej är lika effektivt som det som Pentax och Sony använder, mer beroende på den mindre bildcirkeln än själva den tekniska implementationen. De har ju då stabiliseringen i objektiven som den bästa lösningen.

Tyvärr ligger Olympus efter i många andra avseenden, så jag har inte riktigt fallit för 4/3 systemet.

Hälsar
R
 

interpix

Aktiv medlem
Leif... skrev:
Enligt dpreview så presterar k10'an inte ett skvatt bättre än andra kameror, snarare tvärtom.
I RAW fanns som brukligt lite mer att hämta, dock inte mer än i andras kameror.

Sen kan inte jag bedömma hur mycket deras tester är värda. Någon som vet?

Här finns testet.
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk10d/page15.asp

Det beror sannolikt på att dp accepterar en lägre bildkvalité i sin mätningar. Dps resultat stämmer väl med Imatesten just där, dvs ´ger lite drygt 10 stegs dynamiskt omfång.

Ställer man lite större krav på bildkvalitén sjunker det dynamiska omfånget till drygt 8 för K10:s del och det är här den presterar på topp. Någon mostvarande mätning görs inte av dp och det finns därför heller inte några motsättningar i mätresultaten.
 

kuva

Aktiv medlem
underbart att läsa det du skrev Roland
just meningen "Olympus är de som har den smartaste lösningen hitills, de stöttar både skakreducering i huset och i objektivet."

Jag är speciellt sugen på en kommentar från en viss " makten " som verkar tycka att du är HELT FANATISKT PENTAX-POSITIV !!!

Roland, jag brukar faktiskt läsa dina inlägg på http://forums.dpreview.com oxå.
Vilket ger mig den insikten att du bidrar mycket i fråga om "Pentax-kunskap" även i detta GLOBALA forum!!!

Makten kanske känner sig MAKTLÖS ibland..............

Puss på er pentaxianer!!!!
 
I det här forumet brukar man bli kallad för "fanatisk" så fort man ej håller med någon, det är många här som blir förbannade så fort man ej delar deras privata, subjektiva åsikt, och då tillskriver de en diverse epitet. Det är väldigt märkligt alltihop.

Hälsar
R
 

kuva

Aktiv medlem
Måste bara planka ett citat från dpreview:

* * * * *
A fanatic is one who can't change his mind and won't change the subject.
- Sir Winston Churchill
* * * * *

:)
 

OscarM

Aktiv medlem
kuva skrev:

Jag är speciellt sugen på en kommentar från en viss " makten " som verkar tycka att du är HELT FANATISKT PENTAX-POSITIV !!!

heh, det finns fler än makten som tycker det... :)
men visst, pentax har en del trevliga påhitt, som t.ex iso-programläget. ungefär som nikon med auto-iso och M-läget. fast verkar bättre...
 

strixnebulosa

Aktiv medlem
Jag har precis upptäckt att högkontrastbilder kan blir riktigt bra med K10D om man jobbar lite med dem i RAW-format. Faktum är att jag har lyckats ta en bild med sol och skugga på det viset där alla tidigare försök har gått käpprätt åt skogen.
 

madsochmarja

Aktiv medlem
ok tror ni de två kamrorna dom pratar om var anniversary och ashanti modelllen?

Dom har ju båda två kommit utt nyss:-(
 

interpix

Aktiv medlem
Nej, den ena är en ersättare för K100D men med fler mp. Den andra en "step up" från K10D och det är känt sedan tidigare att en sådan är på gång. Man får väl tro och hoppas det ligger mer i det än Pentaxloggan i guld ;)
 

interpix

Aktiv medlem
645 omnäms också men som jag försod det från diskussionen på DPR kommer den till våren. Känns väl som om det skulle vara nästa år i så fall...

Andra nyheter ¨

+ Ny billig blix

+ Firmvare 1.30 för SDM-stöd

+ K110D läggs ner.
 
ANNONS