Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdatera från Fuji X10, dslr eller m4/3?

Produkter
(logga in för att koppla)

jocke.j

Medlem
Idag har jag en fuji x10 som är en bra kamera men jag känner att jag växt ur den. Autofokusen hänger inte med i snabbhet och prickar fel för ofta för att det ska vara kul. Den manuella fokusen kan man skippa då den bara är seg och strulig. Och jag är även ute efter bättre bildkvalite samt bra prestanda vid bilder i dåliga ljusförhållanden.

Jag har tidigare haft en nikon d40 som jag aldrig fastnade för, dock kan det bero på att jag vid den tiden körde allt på auto och inte orkade sätta mig in i A, S och M lägena. Men jag kände mig aldrig bekväm med d40.

Jag ska nu ta steget att bli mer seriös vid mitt fotande vilket gör att jag letar en kvalitetskamera. Jag kommer fota allt möjligt från vardagsbilder och street till konstfoto och porträtt och kameran ska hänga med så mycket som möjligt. Därav är det viktigt att det är en rolig kamera att ha med sig som inte är för otymplig eller väger för mycket. Jag vill att den ska vara smidig i användandet så helst ingen modell där man måste gå in för mycket i menyerna för enklare ändringar. Det ska vara enkelt att ändra bländare osv.

Jag har ingen jätte budget utan den ska helst vara så billig som möjligt, att den är en äldre modell gör inget, jag kan även tänka mig att köpa begagnat. Max budget ligger idag på 6000 men för de pengarna vill jag gärna få ett stativ samt ett vettigt objektiv. Jag kan tänka mig att kamera ska räcka i ca 3 år innan jag kan uppdatera mig igen.

De modeller jag kollat lite på är

Nikon
D90 börjar bli gammal nu men folk verkar så väldigt nöjda med sina kameror. Den finns att köpa för runt 3000 begagnad vilket ger pengar till stativ samt ett objektiv. Vet inte om jag skulle tycka att bildkvaliten är tillräckligt bra?

D5100
Litet hus vilket jag tycker är bra. Vet inte om jag kommer tycka att den är för begränsad? Hur smidig är den om man fotar utanför autoläge? Bra bildkvalite och den går att hitta ganska billigt för ungefär samma pris som D90. Att skärmen är vinklingsbar är en fördel.

D7000
Känns som det mest prisvärda huset just nu men hela min budget skulle gå till just bara huset.

Canon

60d
Går att hitta beggad med objektiv för mellan 5000-6000.

Eller ska jag kolla på Sony nex eller liknande? Är autofokusen i klass med dslr hur står sig bildkvaliten mot dslr? Fastnade som sagt aldrig för nikon d40 vilket gör att man blir lite orolig att man inte blir kompis med nästa dslr heller.

Tips på andra modeller? Det gör som sagt inget om de är lite äldre modeller bara bildkvaliten är bra och och skulle funka som en utskrift på a3.
 
Rent generellt skulle jag säga välj en kamera som har en sökare där du sätter kameran till ögat när du fotograferar. Då är det inga problem att se vad du gör i starkt solsken, och genom att huvudet blir en extra stödjepunkt håller du kameran stadigare. Se även till att sökaren visar 100% av vad som kommer med på sensorn.

M4/3 är bra om du vill att kameran ska vara liten och de flesta tillverkara satsar just på att göra sina kameror små. De saknar spegel, vilket gör dem tysta och vibrationsfria.

Nackdelen med m4/3 är att sökaren drar mycket ström och de flesta kameror går ned i någon sorts batterisparläge som man på ett eller annat sätt måste komma ur innan man kan ta bilden. Det kan t.ex. vara att sökarbilden förblir svart någon tiondels sekund innan EVF:en slås på när man sätter kameran till ögat. Att kamerorna är små är inte bara en fördel. Det gör att en hel del av kontrollerna ofta hamnar i menysystemet för att få plats åtminstone på kameror i den prisklass du är ute efter.

Att få tag på både stativ och kamera för 6000 kr kan nog vara besvärligt. Ett någorlunda vettigt stativ kostar någonstans kring 2000 kr inklusive kulled. När det gäller stativ, undvik vevar för mittpelaren, många segment på benen (gör vanigtvis att ytttersta bensegmenten blir spinkiga)
Se till att du kan ta av kulled eller huvud, så att du kan förvara det säkert under transport och inte slås sönder av t.ex. ovarsam flygplatspersonal eller att skramla omkring bland andra prylar i ett bagageutrymme. När du väljer höjd se mittpelaren som ett medel att göra småjusteringar i höjdled, inte som ett sätt att göra stativet högre. Drar man ut mittpelaren fullt förlorar de flesta stativ ganska mycket i stabilitet.

Jag tror du kan får en begagnad D7000 inkl objektiv inom din budget om du letar lite. Jag har sett priser på under 5000 med normalzoom. Priset på D7000 faller ju raskt nu när D7100 har kommit ut. Snart ska de begangnade D7000 kamerorna även tävla mot begagnade D7100.
 
Tips

Tips på andra modeller? Det gör som sagt inget om de är lite äldre modeller bara bildkvaliten är bra och och skulle funka som en utskrift på a3.[/QUOTE]

Kanske kan du kolla in panasonic G3.(m43). Pris runt 2500-3000 vinklingsbar skärm, gott om knappar utanpå, låg vikt smidig , bra bildkvalite, en rolig kamera som är lätt att ta med gott om objektivutbud då äldre begagnade passar med adapter som finns till de flesta märkena.
Mvh Marie C
 
Tack för tipsen och kommentarerna.

Jo en sökare är något jag vill ha på nya kameran, jag använder den jag har på fujin väldigt mycket.

6000 är som sagt ingen jätte budget men det är därför jag kollat på lite äldre modeller som d90 osv. Jag borde kunna få ihop det med ett beggat stativ oxå. Men man kanske ska ha lite is i magen och se om d7000 börjar gå ner ännu mer på begagnat marknaden snart.

Känns som att nya canon 100d är en kamera man växer ur rätt snabbt. Vill även se lite mer recensioner och lite bild exempel från den innan jag kan se den som intressant.

Ska kolla in panasonic g3 lite mer har inte koll på hur den är faktiskt.

Kan även lägga till att jag kommer fota både raw och jpeg. Vill kunna växa med kameran och inte känna mig begränsad efter 4 månader därav blir jag lite tveksam till instegsmodellerna.

Kom gärna med mer tips eller vad ni tror om de kameror jag redan funderar över. Alla tips är välkomna :).
 
DSLR är rolig att fotografera med, men inte så särskilt smidig att ha med överallt.

m4/3 (utan sökare) är smidig nog att ha med sig på vintern, när fickorna är stora, men är inte särskilt rolig att fotografera med, snarare en kamera för tillfällena. En kompromiss.

DSLR'ens fördelar (förutom aningen bättre bildkvalitet) är att den kan hållas helt beredd. Man behöver inte ha objektivlocket på, därför att sensorn är skyddad av en spegel och slutare. Och kameran kan vara på hela tiden, utan att äta batteri. Sen går det enklare och snabbare att ändra inställningar, både därför att kameran är på, och därför att man har snabbknappar. Vidare så ser man ju vad man fotograferar och hur man fokuserar i en sökare. En sökarlös, spegelfri kamera är mest gissning på dagtid, utomhus. Man skymtar lite grann, men det är inte den sortens fotografering som jag trivs med. Icke desto mindre tar jag en hel del bilder med en Olympus, helt enkelt därför att den är med. För aktiv fotografering är den däremot helt utklassad av en DSLR, ingen jämförelse.

Du har ju tänkt dig båda egenskaperna. Det finns inte. Antingen DSLR eller lätt att ha med sig. Du måste välja.

Nytt, tycker jag nog Nikon 5100 verkar vara en riktigt bra kamera för de priserna som gäller nu, när modellen gått ut. Jag har för mig jag har sett bra paket, inom din budget. men inte med stativ, förstås.
 
Precis som du säger måste jag nog välja det ena eller andra även om man önskar att man kunde få båda. Det lutar mot en dslr pga att det känns som om man får mer för pengarna.

D5100 känns som att man får mycket för pengarna. Ska försöka ta mig iväg och klämma och känna lite mer på både d5100 och d7000, ska även känna på canon 60d, har aldrig känt på en canon så kan vara intressant och se hur den ligger i handen. Ska även se om jag kan hitta en d90 i någon butik så man kan få se hur den skiljer sig i knappar osv mot d5100.
 
ANNONS