Annons

Uppgradering: 7D vs 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

linsu

Aktiv medlem
EDIT: Insåg mitt misstag att 550D finns på marknaden och jag antar att det är en som är alternativet ist för 500D, så det är 7D vs 550D!

Tjena!

Jag har en polare som bor i USA som kommer hem nu i maj för sommarlov från plugget så jag tänkte skicka med honom en kamera. Jag är en hobbyfotograf som i största grad fortfarande lär mig vilka inställningar som funkar i olika förhållanden, rätt rookie alltså hehe.

Jag har i dagsläget en Canon EOS 300D med 55mm f1.8, ett 50-200 f4.5-5.6 och en standardglugg 35-55 f4.5-5.6. Jag gillar den i största grad men den har några år på nacken och köptes begagnad av en polare i USA när jag bodde där - batteriet sackar, och USB1 gör mig lika frustrerad varje gång det är dags att importera till datorn :)

Jag har spanat på Canon EOS 7D samt Canon EOS 500D av följande anledningar:
- Större bilder ger större möjlighet för efterredigering
- Filma i 720p/1080p
- Skönare interface

Jag tar mestadels natur- och porträttbilder och har med kameran när det sommargrillas, åks på roadtrip eller ska spelas ishockey.

Såhär på rak arm kommer jag inte på fler parametrar som kan vara intressanta för ev råd från er bättre vetande fotografer.

En viktig frågeställning är: vad är mest bang for the buck sett till min kunskap och mina önskemål? 7D går för 1599 dollar på BH Photo medans 500D går för ynka 649 dollar.

Tack på förhand, mvh!
 
Senast ändrad:
Jag tycker du ska köpa en 500D ändå, och lägga resten av pengarna på lite schystare objektiv. MINST hälften av budgeten bör man lägga på objektiv tycker jag. Byt t.ex ut 55-200 mot ett 70-200/4 eller köp en 17-55/2.8 IS!
 
Jag har i dagsläget en Canon EOS 300D (...) - batteriet sackar, och USB1 gör mig lika frustrerad varje gång det är dags att importera till datorn :)
Enkelt att lösa, ingen anledning att byta kamera: Köp nytt batteri för en hundring, köp en kortläsare till datorn för en hundring till.

En viktig frågeställning är: vad är mest bang for the buck sett till min kunskap och mina önskemål? 7D går för 1599 dollar på BH Photo medans 500D går för ynka 649 dollar.
Om du inte själv kan motivera varför du skulle spendera 1000 dollar extra för 7D så kanske du inte ska göra det.
 
EDIT: Insåg mitt misstag att 550D finns på marknaden och jag antar att det är en som är alternativet ist för 500D, så det är 7D vs 550D!

Tjena!

Jag har en polare som bor i USA som kommer hem nu i maj för sommarlov från plugget så jag tänkte skicka med honom en kamera. Jag är en hobbyfotograf som i största grad fortfarande lär mig vilka inställningar som funkar i olika förhållanden, rätt rookie alltså hehe.

Jag har i dagsläget en Canon EOS 300D med 55mm f1.8, ett 50-200 f4.5-5.6 och en standardglugg 35-55 f4.5-5.6. Jag gillar den i största grad men den har några år på nacken och köptes begagnad av en polare i USA när jag bodde där - batteriet sackar, och USB1 gör mig lika frustrerad varje gång det är dags att importera till datorn :)

Jag har spanat på Canon EOS 7D samt Canon EOS 500D av följande anledningar:
- Större bilder ger större möjlighet för efterredigering
- Filma i 720p/1080p
- Skönare interface

Jag tar mestadels natur- och porträttbilder och har med kameran när det sommargrillas, åks på roadtrip eller ska spelas ishockey.

Såhär på rak arm kommer jag inte på fler parametrar som kan vara intressanta för ev råd från er bättre vetande fotografer.

En viktig frågeställning är: vad är mest bang for the buck sett till min kunskap och mina önskemål? 7D går för 1599 dollar på BH Photo medans 500D går för ynka 649 dollar.

Tack på förhand, mvh!

Vill du bära runt på en tung 7D eller en smidig 550D är en viktig fråga anser jag. Går du ut för att fotografera eller går du ut och tar med dig kameran.

Fördelen med 7D (som gör att jag nog köper en själv snart) är de fina resultaten på höga iso, typ 1600 samt att jag personligne inte gillar de mindra husen utan vill ett rejält hus till 70-200/2:8 objektiv ex.

Men som alltid är pengar den stora faktor som ofta avgör. Hur mycket har jag råd med och vad är jag beredd att lägga på hobbyn fotografering. Bra bilder går att ta med alla moderna SLR-kameror idag.

Palle
 
Aha, ok. Men de uppvisar näst intill identiska resultat.

Yupp. Annat lullull som skiljer dom åt. Även om det inte ser ut så mkt för världen så kostar lullullen nog en del, Precis som att vissa linser i objektiv kostar olika.....
7D fick väl aningen bättre resultat när det gäller högre ison. 854 mot 784..... hur man nu vill översätta siffrorna.... Syns nog inte i verligheten som allt annat hehe..

/Stefan
 
Tack för alla svar, och det blir en 550D rakt av. Nattimmarna i bingen ägnades åt att fundera fram och tillbaka, och jag är en sådan person som helst köper 'det bästa' inom konsumentgränser för att prylen i fråga ska hålla så länge som möjligt. Men vad gäller kamera så vill jag lära mig en kamera fullt ut och känna att det är dags att gå vidare och först då hoppa upp ett par steg.

Canon EOS 550D är spikat, men jag tar gärna emot tips på gångbara objektiv.

Dessa äger jag idag
Canon standard 18-55 f\5-5,6
Canon zoom 55-250 f\4-5,6 IS
Canon EF 55mm f\1.8

Tack!
 
Jag har själv gått från 400D till 40D och nu 7D. På jobbet har vi nyligen köpt en 550D.
Bilder o film blir jättebra på 550D, inga vetenskapliga jämförelser gjorda mot 7D.
Men rent handhavandemässigt skulle jag aldrig mera köpa varken xxxD eller xxD efter jag använt 7D.
xxxD känns plastig och som en leksakskamera. xxD känns mycket bättre, som en stridsvagn.
Men 7D älskar jag, helt underbar !!!

Testa och jämför, känn skillnaden. Det är bara du som avgör om det är värt att betala mellanskillnaden.
 
Jag har själv gått från 400D till 40D och nu 7D. På jobbet har vi nyligen köpt en 550D.
Bilder o film blir jättebra på 550D, inga vetenskapliga jämförelser gjorda mot 7D.
Men rent handhavandemässigt skulle jag aldrig mera köpa varken xxxD eller xxD efter jag använt 7D.
xxxD känns plastig och som en leksakskamera. xxD känns mycket bättre, som en stridsvagn.
Men 7D älskar jag, helt underbar !!!

Testa och jämför, känn skillnaden. Det är bara du som avgör om det är värt att betala mellanskillnaden.

Håller fullständigt med! Jag gick själv från 400D till 50D till 7D. Vill inte se mig om igen ;)
Alla kamerorna gjorde sitt jobb och jag ser heller ingen skillnad i bildkvalité i bra förhållanden.
Säger som du.. känn på saken först. Bestäm sen.
Som att provköra en Kia för att sedan provköra en BWM. Eller kanske snällare jämförelse.... Som att Provköra en BMW 320 (400D) och sen BWM 325 (50D) och till sist BWM M3 (7D) haha.
Alla bilarna ser någorlunda likadana ut och kör från A till B på samma tid............. Anta att du kör lagligt. Men en helt annan känsla ;).

/Stefan
 
Håller fullständigt med! Jag gick själv från 400D till 50D till 7D. Vill inte se mig om igen ;)
Alla kamerorna gjorde sitt jobb och jag ser heller ingen skillnad i bildkvalité i bra förhållanden.
Säger som du.. känn på saken först. Bestäm sen.
Som att provköra en Kia för att sedan provköra en BWM. Eller kanske snällare jämförelse.... Som att Provköra en BMW 320 (400D) och sen BWM 325 (50D) och till sist BWM M3 (7D) haha.
Alla bilarna ser någorlunda likadana ut och kör från A till B på samma tid............. Anta att du kör lagligt. Men en helt annan känsla ;).

/Stefan

Jag förstår hur du menar, men om man köper BMW 320 i dag så kan man se fram emot att få cruisa runt i en BMW 325 om några år, och slutligen i en M3:a

Sen som någon skriver tidigare i tråden så bör en relativt stor del av budgeten läggas på objektiv. Vad gäller 7D så blir det inga objektiv på ett tag efter inköpet medans 550D lämnar utrymme för både ett och två schysta objektiv innan jag är uppe i 7D.

Glöm inte att jag bara har 2 års systemkamerafotograferande i ryggen och inte heller är så konsekvent med att använda min nuvarande 300D - frågan blir då hur skillnaderna mellan 550D och 7D yppar sig för mig. Jag ska in till stan och klämma på respektive modell idag om tid ges. Det goaste vore nästan om någon Stockholmare som har bägge ville ta sig tid, any takers? :)
 
Dessa äger jag idag
Canon standard 18-55 f\5-5,6
Canon zoom 55-250 f\4-5,6 IS
Canon EF 55mm f\1.8

Tack!

Det här är ju i mångt och mycket en smaksak, mitt favoritobjektiv till aps-c är Sigma 30/1.4. Det har helt konkurrerat ut mitt Sigma 18-50/2.8. På andra plats kommer ett manuellt 8mm fisheye, hur kul somhelst och emellanåt riktigt praktiskt (t.ex om man vill dokumentera ett helt rum (nästan) med en enda bild). Jag är ingen tele-kille men om jag vore det så skulle jag försöka få tag på någon av canons 70-200-gluggar, samtliga ger fantastiska resultat även om det självklart är skillnad på det som kostar 6000kr och det som kostar 26000kr.
 
Om jag vore du skulle jag väntat med nytt kamerahus och i stället satsat på ett 70-200/4L IS och ett EF-S 17-55/2,8. De ger mer för bilderna än vad ett nytt kamerahus gör. Då kan du spara pengar och när du fått ihop tillräckligt, finns det kanske redan bättre hus, medan objektiven fortfarande står sig väldigt väl.
 
Ni har antagligen rätt om att objektiven skulle göra mer för mina bilder än ett kamerahus, men en stor del av det som lockar är möjligheten att filma i 720p/1080p - å andra sidan kommer den funktonen antagligen vara mer mainstream, billigare och bättre utvecklad om man väntar ett år eller så.

Vad var det Winnerbäck sa? Det kallas Tvivel!
 
Ni har antagligen rätt om att objektiven skulle göra mer för mina bilder än ett kamerahus, men en stor del av det som lockar är möjligheten att filma i 720p/1080p - å andra sidan kommer den funktonen antagligen vara mer mainstream, billigare och bättre utvecklad om man väntar ett år eller så.

Vad var det Winnerbäck sa? Det kallas Tvivel!

Att vänta kan du göra om några år också ;).
Man kan alltid vänta eller ... Carpe Diem!

/Stefan
 
Filmandet med en DSLR tycker jag är så knöligt att man helst ska lämna den funktionen helt utanför sina överväganden. Om man inte utrustar kameran med alla dessa tillbehör som man kan se på mässor och sånt, alltså lösa skärmar, zoomringar, mikrofoningångar, slädar, pinnar, stänger och gud vet vad, samt har motiv som tar regi, då filmar man mycket bättre, eller i alla fall lättare, med en riktig videokamera.

7D och 550D har likvärdiga sensorer. Den största skillnaden är att den i 7D har dubbelt så många kanaler för utläsning av bilddata, då den ska stödja åtta bilder/sekund, inte bara knappt hälften.
 
Filmandet med en DSLR tycker jag är så knöligt att man helst ska lämna den funktionen helt utanför sina överväganden. Om man inte utrustar kameran med alla dessa tillbehör som man kan se på mässor och sånt, alltså lösa skärmar, zoomringar, mikrofoningångar, slädar, pinnar, stänger och gud vet vad, samt har motiv som tar regi, då filmar man mycket bättre, eller i alla fall lättare, med en riktig videokamera.

7D och 550D har likvärdiga sensorer. Den största skillnaden är att den i 7D har dubbelt så många kanaler för utläsning av bilddata, då den ska stödja åtta bilder/sekund, inte bara knappt hälften.

Filmandet ska ses som en hobby när jag åker longboard eller skidor, men också som ett potentiellt verktyg då jag arbetar med individuell träning för ishockeyspelare om somrarna. Det är smidigt att ha kamera och videokamera i ett, det går att göra väldigt fina filmkompositioner om man tittar på youtube-exempel. Jag tror att tillbehör hjälper, men det filmningen är långt ifrån värdelös utan dem.

Hittade den här jämförelsevideon, och ska man tro på recensenten så är 7D omotiverad för mina användningsområden
http://www.youtube.com/watch?v=OYif6YYVlAw&NR=1
 
ANNONS