Annons

Uppgradering från Canon 700D till?

Produkter
(logga in för att koppla)

ImpRR

Medlem
Hej!

Köpte min 700D i våras, har blivit många bra och fina bilder med standardobjektivet jag fick med. Nu vill jag utveckla mitt fotande.

Det jag efterlyser är en bra allroundkamera som presterar bättre på vissa områden:

Jag vill kunna ta riktigt bra natt och kvällsbilder utan brus.

Kameran ska även fungera hyfsat bra till actionbilder, rörelserna kommer inte vara för snabba så jag prioriterar bildkvalité, samt bra AF. 4.5 bilder i sekunden som 6d klarar tror jag räcker, 700d klarar inte att lagra allt för snabbt så det har varit ett problem när jag tagit RAW bilder.

Storlek har ingen betydelse, jag vill kunna växa och utvecklas med kameran och ha möjlighet att ta extremt bra, skarpa och vackra bilder, utan att kameran blir allt för dyr. Bilderna ska eventuellt hamna i en bok.

Andra viktiga egenskaper: Macro, landskapsbilder.
Mindre viktiga egenskaper, porträtt och film.

Jag har tittat på Canon 5d mark III och Canon 6D. till dessa tänkte jag mig någon av dessa objektiv Canon EF 24-105/4L IS USM - Canon EF 24-70/2,8 L II USM. Utifrån denna grund ha möjlighet att komplettera med andra objektiv och tillbehör.

Trivs med Canon, men det är inget krav.

Några andra förslag eller synpunkter på hus och objektiv?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag gick från 70D till Mkiii och tycker det var ett riktigt lyft, kameran är bättre på allt, du får större flexibilitet, mindre brus och ett fantastiskt bra handhavande. Jag ångrar mig inte en sekund och skulle göra exakt samma upgarde idag men hoppa över 70D.

Bra grejer tenderar att hålla längre, har du pengarna så tror jag inte att du blir besviken..:) Skulle också satsa på ett 24-70 2.8 (finns flera) före 24-105.


/Ulf
 

Snapphane

Aktiv medlem
Nu har jag nästan samma kamera, 650D, och jag tror nästan att du kan klara dig med bättre optik.

ISO är som du säger ett problem, men kör du RAW borde du kunna få bra upp till 3200. Självklart blir det bättre med fullformat, men det är såklart upp till dig om du behöver det.

Vad gäller optik då så har du t ex Sigmas 18-35mm f1.8 som är billigare än ett nytt hus. Du har även Tamron/Sigma 17-55 f2.8 med stabilisering. Beroende på situation och optik bör dessa ge dig åtminstone 2-3 steg bättre i ISO. Med andra ord, har du ISO 6400 nu, kan du med denna optiken ha samma inställning fast ISO 800-1600. Oavsett vad du köper av dessa lär du sen ha pengar över, jämfört med att köpa ett nytt hus. Dessa kan då gå till t ex ett fast 35mm f1.4, så har du ännu bättre optik för dåligt ljus.

Sen håller jag med att bufferten för RAW är lite väl låg. Men 4-5 bilder vill jag ändå minnas att den klarar. Ett snabbare kort kan då hjälpa till att tömma bufferten snabbare så du kan skjuta flera serier om 4-5 bilder efter varandra.

Nackdelen med mitt tips är att du nu lagt pengar på cropsensor optik. Vill du sen gå över till fullformat behöver du byta ut mycket av din optik. Men det här kan vara en väg att få mer för pengarna och ändå uppnå ett bra resultat. Du har sen alltid 7D II om du vill uppgradera inom cropsensor 😃
 

NLC76

Aktiv medlem
Hej!

Kameran ska även fungera hyfsat bra till actionbilder, rörelserna kommer inte vara för snabba så jag prioriterar bildkvalité, samt bra AF.
Köp ett 50mm f/1.8.

Löser nog alla dina problem.
Tror inte TS blir särskilt nöjd med ett objektiv utan USM för action- (sport?) foto, även om det såklart *går* att ta bra bilder även med den lilla plastpluppen, 35 mm f/2 (med USM) tror jag isf är ett bättre val. Som som grädde på moset har den dessutom IS vilket även borde gynna kvälls/nattfotograferandet och det inte blir oanvändbart vid ev byte till FF senare.

För bra landskapsbilder är ett stativ också en bra investering och dessutom betydligt billigare än mkIII + 24-70 f/2.8 ;-)
 
ANNONS