Annons

upplösning för utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

expephoto

Avslutat medlemskap
Vilken upplösning gäller för olika storlekar vid utskrifter? Gäller alltid 300 dpi eller beror det på hur stora utskrifterna ska vara? Hur räknar man ut detta?
 
Nedanstående sida ger en kort beskrivning på vad man bör tänka på vid större utskrifter. Bl. a. nämns att eftersom ögat har begränsad förmåga att urskilja detaljer behövs inte så hög upplösning (PPI = pixel per inch) då betraktningsavståndet är större. Andra faktorer som nämns, vilket påverkar den upplösning utskriften bör ha, är belysning och pappersval, eftersom dessa saker påverkar ögats urskiljningsförmåga (bl. a. ökar ögats förmåga att se detaljer då belysningen är bättre…).

Under rubriken Determining the PPI Needed i länken nedan ges en formel för beräkning av tillräcklig PPI (”ppi = 3438 ÷ Viewing Distance”).

http://www.photokaboom.com/photogra...ch_resolution_print_size_viewing_distance.htm
 
Nedanstående sida ger en kort beskrivning på vad man bör tänka på vid större utskrifter. Bl. a. nämns att eftersom ögat har begränsad förmåga att urskilja detaljer behövs inte så hög upplösning (PPI = pixel per inch) då betraktningsavståndet är större. Andra faktorer som nämns, vilket påverkar den upplösning utskriften bör ha, är belysning och pappersval, eftersom dessa saker påverkar ögats urskiljningsförmåga (bl. a. ökar ögats förmåga att se detaljer då belysningen är bättre…).

Under rubriken Determining the PPI Needed i länken nedan ges en formel för beräkning av tillräcklig PPI (”ppi = 3438 ÷ Viewing Distance”).

http://www.photokaboom.com/photogra...ch_resolution_print_size_viewing_distance.htm

Det var intressanta uträkningar att ta del av. Då ställer jag mig frågande till en beställning jag fick på en bild. Köparen ville att jag skulle skicka en bild i upplösningen 600 dpi, för att bilden skulle kunna förstoras till en affisch i storleken 40 x 60 cm. Då tycker jag inte det stämmer att upplösningen ska vara 600 dpi, bilden är tagen med en Nikon D700. Enligt den bifogade länken tolkar jag det som att upplösningen borde vara 80 ppi, eller har jag fel?

Tack för att du bifogade länken och tog dig tid att svara.

Mvh Per Erik
 
Dina uträkningar stämmer överens mot mina, att då bildens dimensioner är 40*60 cm bör bilden vara av så många pixlar att det minst motsvarar 80 ppi (pixel per inch).

Enligt Page Summary
http://www.scss.com.au/family/andrew/camera/resolution/#dpi
används ett fårhållande på 3 (687/229) mellan dpi (dots per ich) och ppi, men jag antar att det är främst hur skrivaren fyller i punkterna som avgör det egentliga förhållandet. Men enligt detta motvarar detta 80 ppi 240 dpi, så bilden du skickar till kunden bör antagligen ha högre ppi än 80 (kanske är bilden till för att betraktas från kort avstånd - eller så handlar det om ett missförstånd... ;)). Så, 600 dpi borde då vara 200 ppi.
 
Senast ändrad:
Det var intressanta uträkningar att ta del av. Då ställer jag mig frågande till en beställning jag fick på en bild. Köparen ville att jag skulle skicka en bild i upplösningen 600 dpi, för att bilden skulle kunna förstoras till en affisch i storleken 40 x 60 cm. Då tycker jag inte det stämmer att upplösningen ska vara 600 dpi, bilden är tagen med en Nikon D700. Enligt den bifogade länken tolkar jag det som att upplösningen borde vara 80 ppi, eller har jag fel?
DPI är iNTE detsamma som PPI.
PPI är ett mått på punkttäthet i en utskrift.
DPI är ett godtyckligt värde i en bildfil som talar om för program hur stor bilden ska bli när den monteras i ett program som bryr sig eller skrivs ut.

Ett DPI-tal i sig (utan kompletterande information) säger inget öht om hur stort bilden tål att skrivas ut, då en mikroskopisk bild mycket väl kan ha en hög DPI.
Testa att skicka kunden en bild nerskalad till 300x200 pixlar, men med
DPI korrekt flaggat till "600 DPI" så kanske de lär sig ;)

Bildfiler från din D700 räcker till att göra tryck i 40x60-storlek i nästan 180 PPI, vilket enligt matematiken på länken ska räcka långt mer än väl.

Om kunden tvunget vill ha möjlighet att göra ett tryck i 600PPI i 40x60-storlek så får du uppgradera eller börja stitcha bilder, för till det behövs en bildfil på ~9600x14400 pixlar...

(med reservation för öl-matte)
 
Dina uträkningar stämmer överens mot mina, att då bildens dimensioner är 40*60 cm bör bilden vara av så många pixlar att det minst motsvarar 80 ppi (pixel per inch).

Enligt Page Summary
http://www.scss.com.au/family/andrew/camera/resolution/#dpi
används ett fårhållande på 3 (687/229) mellan dpi (dots per ich) och ppi, men jag antar att det är främst hur skrivaren fyller i punkterna som avgör det egentliga förhållandet. Men enligt detta motvarar detta 80 ppi 240 dpi, så bilden du skickar till kunden bör antagligen ha högre ppi än 80 (kanske är bilden till för att betraktas från kort avstånd - eller så handlar det om ett missförstånd... ;)). Så, 600 dpi borde då vara 200 ppi.

Affischen ska placeras i en lokal, så det kanske är tänkt att betraktaren ser bilden på nära håll. Klurigt det där med avståndet, jag menar att om man betraktar samma bild på lite längre håll kanske den inte är lika skarp om den har för hög dpi. Och tvärtom kanske bilden ser oskarp ut på närmare håll, om dpi är för lågt. Knivigt!
 
DPI är iNTE detsamma som PPI.
PPI är ett mått på punkttäthet i en utskrift.
DPI är ett godtyckligt värde i en bildfil som talar om för program hur stor bilden ska bli när den monteras i ett program som bryr sig eller skrivs ut.

Ett DPI-tal i sig (utan kompletterande information) säger inget öht om hur stort bilden tål att skrivas ut, då en mikroskopisk bild mycket väl kan ha en hög DPI.
Testa att skicka kunden en bild nerskalad till 300x200 pixlar, men med
DPI korrekt flaggat till "600 DPI" så kanske de lär sig ;)

Bildfiler från din D700 räcker till att göra tryck i 40x60-storlek i nästan 180 PPI, vilket enligt matematiken på länken ska räcka långt mer än väl.

Om kunden tvunget vill ha möjlighet att göra ett tryck i 600PPI i 40x60-storlek så får du uppgradera eller börja stitcha bilder, för till det behövs en bildfil på ~9600x14400 pixlar...

(med reservation för öl-matte)

Hej! Tror du blandar ihop måtten lite nu. Kunden vill alltså ha bilden i 600 dpi, inte ppi. Men vad jag förstår så är ändå 600 dpi för högt för att betraktas på längre avstånd, det borde räcka med 80 ppi (som motsvarar 240 dpi).
 
Vilket visar att köparen inte har koll på vad han ber om.

Det var dit jag ville komma också, men det var ju bra att få det bekräftat från annat håll också. Han tror nog att ju högre upplösning, desto bättre kvalitet. Skulle tro att fler har den missuppfattningen. Tack för ditt svar!
 
DPI är iNTE detsamma som PPI.
PPI är ett mått på punkttäthet i en utskrift.
DPI är ett godtyckligt värde i en bildfil som talar om för program hur stor bilden ska bli när den monteras i ett program som bryr sig eller skrivs ut.

Fast tvärtom....

PPI (pixels per inch) säger hur många av den digitala bildens pixlar som skrivs ut per tum fotopapper.

DPI (dots per inch) säger hur många skrivarpunkter som skrivaren använder per tum för att skapa bilden på fotopapper. DPI är högre än PPI eftersom det grävs flera skrivarpunkter för att skriva ut en pixel. En pixel kan ha en av flera miljoner olika färgnyanser. En skrivare hare bara fyra färger tillgängliga vid utskrift (normalt sett). Dessa färger måste blandas genom att skrivas ut i flera olika mindre punkter för att återskapa pixelns färgnyans.
 
Affischen ska placeras i en lokal, så det kanske är tänkt att betraktaren ser bilden på nära håll. Klurigt det där med avståndet, jag menar att om man betraktar samma bild på lite längre håll kanske den inte är lika skarp om den har för hög dpi. Och tvärtom kanske bilden ser oskarp ut på närmare håll, om dpi är för lågt. Knivigt!

Skicka bilden med så många pixlar som möjligt, d.v.s. förminska den inte (använd inte någon "resize" eller liknande). Om du förstorar bilden så får du fler pixlar, men bilden blir ju aldrig bättre än den var från början.

Om bilden har för många pixlar än vad som egentligen behövs för en högkvalitativ utskrift så gör det inget.
 
Skicka bilden med så många pixlar som möjligt, d.v.s. förminska den inte (använd inte någon "resize" eller liknande). Om du förstorar bilden så får du fler pixlar, men bilden blir ju aldrig bättre än den var från början.

Om bilden har för många pixlar än vad som egentligen behövs för en högkvalitativ utskrift så gör det inget.

Tack för ditt svar!
När jag konverterar bilden från Raw till Tiff och öppnar den i Nikon capture nx2, så är storleken 4256 x 2832 pixlar och 300 dpi. När jag sedan ändrar storleken till 40 x 60 cm och behåller samma upplösning (300 dpi) blir den ändrad till 7099 x 4724 pixlar. Om jag ändrar upplösningen till 600 dpi och storleken till 40 x 60 cm, ändras pixlarna till 14199 x 9447.

Det viktigaste måttet är det beställda 40 x 60 cm, som affischen ska vara i. Men har det någon betydelse om den är i 300 eller 600 dpi? Påverkas skärpan i bilden och har betraktningsavståndet någon betydelse här? Om jag tolkar ditt svar rätt ska det alltså inte ha någon betydelse, i så fall finns det ju ingen anledning att den ska vara i 600 dpi. Hoppas jag förstod dig rätt.
 
Jag tycker inte du behöver ändra någonting. Bilden har 4256 x 2832 pixlar och det är vad du har att utgå från. Säger du åt någon att du vill ha dessa pixlar utskrivna på 60*40 cm så får du det.

Du har en bild på 12 megapixel. Det blir förmodligen alldeles utmärkt som en 60*40 cm bild.

Vad du verkar göra är att ändra storlek eller upplöäsning med valet att interpolera bilden. Ditt program skapar då nya pixlar för att passa de mått du anger. Du kan lika gärna låta labbet/tryckaren göra detta eftersom det inte spelar så stor roll. Ska man hålla på med interpolering själv så ska man vara intresserad och kunnig för att få ut något av det. Den interpolering som labben gör är i allmänhet lika bra som den man gör själv som vanlig hobbyanvändare.

Sen finns det förstås förståsigpåare som hävdar att man måste pilla med sina bilder in absurdum för att det ska bli bra. Och det kan man ju göra om man har kunskap, tid och vilja. Har man inte det så blir det oftast bra nog ändå. Jag är stark anhängare av mottot "tillräckligt bra duger".
 
Jag tycker inte du behöver ändra någonting. Bilden har 4256 x 2832 pixlar och det är vad du har att utgå från. Säger du åt någon att du vill ha dessa pixlar utskrivna på 60*40 cm så får du det.

Du har en bild på 12 megapixel. Det blir förmodligen alldeles utmärkt som en 60*40 cm bild.

Vad du verkar göra är att ändra storlek eller upplöäsning med valet att interpolera bilden. Ditt program skapar då nya pixlar för att passa de mått du anger. Du kan lika gärna låta labbet/tryckaren göra detta eftersom det inte spelar så stor roll. Ska man hålla på med interpolering själv så ska man vara intresserad och kunnig för att få ut något av det. Den interpolering som labben gör är i allmänhet lika bra som den man gör själv som vanlig hobbyanvändare.

Sen finns det förstås förståsigpåare som hävdar att man måste pilla med sina bilder in absurdum för att det ska bli bra. Och det kan man ju göra om man har kunskap, tid och vilja. Har man inte det så blir det oftast bra nog ändå. Jag är stark anhängare av mottot "tillräckligt bra duger".

Saken är den att kunden vill ha bilden i 600 dpi, förmodligen förstår han inte att den upplösningen är i överkant. Vem som ska trycka upp den i 60 x 40 cm vet jag inte. Men om jag levererar bilden i det ursprungliga måttet med 300 dpi, kanske kunden inte blir nöjd. Jag förstår precis ditt resonemang och håller med, men är även lyhörd för kundens önskemål. Det heter ju att kunden alltid har rätt, oavsett om det är rätt eller fel. Nåja, jag tror jag levererar den i både 300 och 600 dpi. Skickar med en förklaring också, utifrån de fakta jag fått från alla goda tips här.
 
Fick några nya avsnitt av Phot2Print idag från Luminous Landscape. Här går de mycket kunniga herrarna Jeff Schewe och Michael Reichmann igenom hur man bäst skriver ut på en modern skrivare från Lightroom.
Enligt Jeff skall man först tiita på vilken DPI man får på det format man valt. Ligger upplösningen mellan 180-240 bör man öka DPI i LR med 50%. Så är den 200 bör man i inställingarna sätta den till 300 eller 360.
Ligger man över 300dpi "native" bör man för en Epson skrivare öka till 720 DPi och för Canon och HP skrivare till 600 DPI vilket är respektive skrivares maxupplösning.
I bilder med mycket fina detaljer ger det en viss förbättring.
LR har en mycket bra interpoleringsmotor. Betydligt bättre än Photoshop.
Så vill han ha en bild för att skriva ut i hög upplösning och du har LR så bör du gå till utskrift och göra alla inställningar för papperstyp, skärpa mm sätta formatet sill 40x60 cm och upplösningen till 600DPI och skriv ut till JPEG.
Som herrarna också säger finns det ingen idé att avstå kvalitet som finns i bilden.
Deras tutorial Photo 2 Print rekommenderas varmt.
 
Det är 2011 (snart 2012) och folk gör fortfarande detta med utskrift och upplösning mycket krångligare än det behöver vara.....

Att folk missuppfattar (t.ex. blandar ihop PPI och DPI) är ju som det är men man kan ju försöka förklara för dem.

Vill man övertyga sig själv så är det ju bara att testa. Satsa nån hundralapp på att lära sig själv. Ta en bild precis som den är och be t.ex. Crimson att skriva ut den i 60*40. Sen tar man exakt samma bild men gör alla magiska trolleritrick som "folk" tycker att man ska göra för att få en bra bild. Och så ber man t.ex. Crimson skriva ut den i 60*40. Och så tittar man på bilderna och ser om man ser nån skillnad. Och ifall denna skillnad då är värd besväret.
 
Skicka bilden som 200 ppi vilket borde funka tillsammans med en maximal skrivarupplösning på 600 dpi (200*3=600, så som jag nämnt i mitt tidigare inlägg, där 3 i uträkningen mer eller mindre "togs från luften" - och om jag nu förstått det hela rätt bör skrivaren alltid vara inställd på högsta upplösning dpi för bästa resultat vid utskrift eftersom dpi>ppi gäller).

För att bilden skall bli 200 ppi vid 60*40 cm utskrift bör du se till att bildens dimension på längsta sidan är 4724 pixlar (4724*3143 bild om jag nu räknat rätt). Detta ger då enligt tidigare nämnda formeln betraktningsavståndet= 3438/200=17.19*0.0254 m= 0.44m.

81 ppi gav ju för samma bildstorlek betraktningsavståndet 1.08 m (vilket nu motsvarar mindre antal pixlar än bildens ursprungliga 4256 x 2832). Men som redan nämnts i tråden bör aldrig antalet pixlar minskas ner inför utskrift (ifall antalet pixlar skulle vara större än vad man egentligen behöver…).
 
Senast ändrad:
ANNONS