Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning/format vid leverans?

Produkter
(logga in för att koppla)

lembit_pet

Aktiv medlem
Vilken upplösning/format levererar ni era bilder i?

Jag brände en skiva med bilderna i 1280x1024 .jpg så dom åtminstone täcker skärmen som bakgrundsbild.
Kunden ville göra kopior i 30x20 cm och jag visade crimson.se, men den "låga" upplösningen gav ju kass kvalitet.

Har läst lite på andra fotografers hemsidor och sett att vissa levererar korten på en cd som .jpg storlek 640x480. Det räcker ju ingenstans...

Om jag själv skulle beställa bilder skulle jag använda orginalupplösningen (3888x2592) och kanske till och med .tiff istället för .jpg.

Kunden måste ju kunna beställa förstoringar om han/hon vill. Hur gör ni?
 
En tumregel vid tryck eller utskrift är att ha en upplösning på 300 dpi. Men då ska bilden vara så stor (i millimeter räknat) som den slutliga utskriften ska bli.

T.ex vid utskrift till en A4 bör bilden väga runt 25-30 mb.

Att leverera bilder i 640x480 räcker knappt till en bra skärmvisning.
 
Senast ändrad:
Hmm... vad ska jag göra rent konkret? Default är 240 pix/inch och om jag ändrar till 600 blir tiff-filen exakt lika stor ändå...
 
lembit_pet skrev:
Vilken upplösning/format levererar ni era bilder i?

Kunden ska väl ha bilderna i full upplösning, dvs original? Att ge kunden lågupplösta bilder kan vara ett sätt ge henne en förhandsgransning, som hon väljer ut bilder ur. Sedan ska hon givetvis ha bilderna med originalupplösning!

Per
 
Det är bara en fråga om HUR du ändrar storleken i Photoshop. -Se bild.

Om du inte kryssar i "resample image" ändrar du bara storlek kontra upplösning. Bilder kommer att väga lika mycket. Om du däremot kryssar i den kommer en interpolering att ske, och det är inte det man vill i det här fallet.

Man behöver inte vara supernoga med upplösning/storlek så länge filerna är stora nog. Vill man vara riktigt noga kan man ställa upplösningen på 300 dpi med kryssrutan av och sedan kryssa i den och anpassa den fysiska storleket till det slutliga utskriftformatet. På så vis hara man kontroll på vad som händer med bilden och kan lägga på lite extra skärpa om den behövs.
 

Bilagor

  • bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    89.9 KB · Visningar: 695
lembit_pet skrev:

Har läst lite på andra fotografers hemsidor och sett att vissa levererar korten på en cd som .jpg storlek 640x480. Det räcker ju ingenstans...

...

Kunden måste ju kunna beställa förstoringar om han/hon vill. Hur gör ni?

Jag levererar oftast "småbilder" på CD/DVD för att kunden skall kunna välja ut vilka de vill använda.

Varför? Jo, det är för att jag senare skall kunna leverera och få betalt för de förstoringar/publiceringar som kunden gör.

Levererar du fullstorlek till kunden utan att detta avtalats så går du miste om efterbeställningar och tappar all kontroll på var dina alster används.
 
Mats: Tack! Nu fattar jag vad du menar.

Förstår även vitsen med småbilder på cd =)
Men när kunden valt ut några bilder, får han/hon dom i fullsize då? Eller gör ni bara papperskopior?

Finns säkert nån annan tråd om detta, ska läsa lite...
 
lembit_pet skrev:
Kunden måste ju kunna beställa förstoringar om han/hon vill. Hur gör ni?

Du har inte fått svar på ett tag nu, så jag ger mig in i leken i egenskap av gissare:

Normalt så låter väl inte en fotograf en kund göra kopior av bilderna hur som helst? Man beställer kopior från fotografen som äger 'negativen' och fotografen har upphovsrätten till bilden.

Men ni borde verkligen ha kommit överens om det här i förhand - känns som att kunden förutsatte att din fina kamera skulle leverera lite mer högupplösta bilder än 1280x1024 :)
 
Jag personligen levererar alltid JPEG i full upplösning till kunden.. då det ju är .. en kund. Dock gäller detta då färdiga, retuscherade bilder. Inte påvisningsbilder som de istället får titta på online i lägre upplösning.

Men slutleverans är alltid i print-upplösning (Jpeg eller tiff beroende på vad kunden önskar / om det skall vara 16bitars eller inte)

Och mitt leveransavtal låter kunden göra i stort sett vad de vill med bilden förutom sälja vidare / överlåta kopieringsrätten samt retuschering av bilden. Detta med leveransvillkor och vad kunden får göra är ju ett eget ofta mycket hett samtalsämne :D

(Kanske kan tillägga att jag inte bryr mig om att sälja papperskopior/prints speciellt ofta vilket en del fotografer kan ha som en stor del av inkomsten efter ett fotojobb)
 
Tack för svar. Som ni säger, viktigast att komma överrens innan. Hon fick bilderna i full-size nu iaf eftersom vi inte kommit överrens om något speciellt :)
 
ANNONS