Annons

Utan DEP så deppar jag!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske jag inte hajjar vad ni skriver om riktigt men i liveviewen på 500D t ex så förstorar man upp bilden och trycker in nedbländningsknappen så ser man ju exakt vad som ligger i skärpa eller utanför, mycket mer tillförlitligt än skalan på objektivet och så enkelt...
 
Jag har inte sett DEP på någon digital EOS. De har A-DEP. Däremot finns DEP på min EOS 30 för film. Den fungerar både som DEP och A-DEP, beroende på vad man gillar mest.
 
Och nu till svaret på din fråga.

Kan du inte hitta något matnyttigt hos DOF Master? Där finns en massa tips och lösningar för olika plattformar, som du kan ha i fickan.

http://www.dofmaster.com/iphone.html

Ja, tyvärr har ju inte alla en iPhone men jag råkar ha en. Detta interface är för en liten fransk applikation som heter "DOF plus", har för mig den kostade 18 kr i appstore. Det är precis lika enkelt som det ser ut som, man snurrar på "hjulen" och skärpedjupets förändring kan läsas av hela tiden. Jämfört med tabeller och annat ger det här en mycket större känsla för vad ett ljussteg betyder i meter DOF osv. Tycker jag iaf. :) Finns också en hyperfokalsnurra m.m. med samma smidighet. Så denna skulle jag rekommendera!
 

Bilagor

  • DOFplusFS.jpg
    DOFplusFS.jpg
    61.7 KB · Visningar: 131
... Detta interface är för en liten fransk applikation som heter "DOF plus"...

Klart snyggt och roligt gränssnitt! Har inte köpt någon iPhone än, men det skall bli en sådan så småningom. Jag tror att det för många människor är mycket instruktivt med sådana lättanvända appar. Jag själv använde en fastklistrad specialanpassd minitabell för hyperfokal inuti kameralådan för min gamla EOS-5. Jag har ännu inte fixat någon ny för APS-C, men kommer nog göra det

Vilka av canons digitala systemkameror har DEP ? Och vilka av konkurrenterna har det ? Tänkte skapa en ny tråd, men kanske lika bra att fortsätta i denna ..om det går bra :)

Det är väl lämpligt i denna tråd(?) Jag kan tyvärr inte svara uttömmande på frågan, men jag vet att Nikon F90 hade funktion för att ställa in hyperfokalplan. Det var då helt nytt för dem. Jag vet inte i vilken utsträckning som den funktionen hängt med till senare modeller, men jag är tämligen säker på att Nikon aldrig haft någon egentlig motsvarighet till Canons gamla DEP.

Kanske jag inte hajjar vad ni skriver om riktigt

För nytillkomna läsare, som kan ha lite svårt att haja vad tråden handlar om, så går det bra att läsa det första inlägget i tråden -- där beskrivs hela frågeställningen, inklusive "historieskrivning", om än i något kåserande form.
 
Jo jag läste första inlägget men jag när en misstanke att jag inte riktigt fattat vad ni efterlyser för jag har svårt att förstå nyttan med den där tabellen, markeringar och iPhoneapplikationer när man nu kan se allt på displayen, då är man ju säker oxå. Ingen har förklarat vad det ni efterlyser är så mycket bättre? :)
 
... jag när en misstanke att jag inte riktigt fattat vad ni efterlyser...
Den vanliga fotograferingssituationen är ungefär: inom högst 5 sekunder (för att situationen eller ljussituationen försvinner snart) skall objektivet ha ställts på optimalt avstånd för att få skärpa från horisonten till den vänstraste stenen, och rätt bländare skall ha ställts in för att få hög skärpa hela vägen. Eller: hur liten bländare behövs för att både närmsta och bortersta människan skall bli helt skarpa med zoomobjektivet ställt på "okänt antal millimeter"?

Displayen talar varken om vilken bländare som krävs eller vilket avstånd objektivet skall ställas på. Display är bra för verifiering, men jag tycker inte den är en bra ersättare för en bra implementerad DEP-funktion.

Tabeller är inget vidare det heller, men just för att få veta hyperfokalavståndet är de i alla fall mycket snabblästa. Problemet är dock att objektiven har så dåliga markeringar att det blir besvärligt ändå.

Men du är uppenbarligen nöjd med att bara se i liveview, och det är ju ett ärligt svar på hur just du gör för att ha koll.
 
Tack för att du försöker sätta in mig i problemet. Problemet med tabeller tycks mig alla fall va det att man vet ju inte avståndet till stenen och kanske personen längst bort så då blir det att chansa ändå.
Displayen talar ju om på så sätt att det är rätt när allt är skarpt fast det är ju lite i blindo visst, å flera sekunder tar det nog, jo nog kan det göras bättre..
 
ANNONS