Annons

Väl fungerande objektiv till Nikon d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Halloj!
(Tråden tangerar köprådtråden men huvudfrågan är vad som fungerar till min d7100, dvs hur fungerar äldre objektiv med d7100)

Är relativt ny användare av min d7100. Började med ett 70-300 och vill nu ha ett kortare för porträtt av häst och ryttare då jag med mitt 70-300 kommer för nära då det inte alltid finns utrymme att backa mer. Omkring 50mm blir nog bra.
Att köpa det nyaste av 50mm G 1.8 är ju en no brainer, men då kameran har af-motor i sig så undrar jag om jag kan välja några äldre objektiv. Det är ju rätt läckert att kunna använda äldre optik med fina glas. Har tex sett äldre versioner av 50mm 1.8 men jag vet inte hur de skulle fungera ihop med min kamera. Vad bör jag tänka på, vilken teknik fungerar och inte fungerar, af? ej af?, långsam af? Vad får jag göra avkall på? Kan man använda ojektiv avsedda för analoga kameror?
Hittade ngn tabell över objektiv men det säger mig inte jättemycket, försöker bifoga den.
Intressant att få lite koll på det här!
Screenshot_20211011_223743_com.android.chrome.jpg
 
Vad jag vet så är det nya 50/1,8 G så mycket bättre än de äldre objektiven så jag ser inte behovet i detta fallet, då du får ett begagnat 50/1,8 för 1000:-. Det skulle isf vara att du tittar på ett 50/1,2 (blir utan AF har jag för mig) eller andra äldre optik i andra brännvidder. Tabellen kan nog stämma du har full kompabiltet i de kolumner som anger PSAM, som är de olika programläge
 
Tänk på att en 50mm 1.8D eller G kommer på din kamera ge en motsvarighet av 75mm brännvidd pga 1.5x crop sensor på D7100.

Du skulle kunna använda en 35mm f2D istället som ger brännvidd av 52,5 mm på din kamera.

Eller använda DX 35 mm för att sen bumpa upp den 1.3x som man kan på en D7100 och få 45,5 mm brännvidd. Då kan du använda samma lins i olika lägen utan att behöva byta lins.


AI och AI converted är linser som fungerar bara manuellt på din kamera. Du behöver även ställa om i non CPU information om vilken brännvidd och f-värde linsen har men det är enkelt.

AF linser fungerar bra men kan ibland ha lite slöare autofokus då dem förlitar sig på kamerans AF-motor.
 
AF-S 35/1,8G DX är bättre än AF 35/2D (iaf om man har en DX-kamera) och rimligen inte dyrare begagnat, förmodligen tvärtom. Nu har jag inte DX-versionen, men jag har både AF-S 35/1,8G ED och AF 35/2D, eftersom det när jag skaffade det senare helt enkelt inte fanns något annat med autofokus (hade DX då, men har FX nu). Problemet med AF 35/2D är att det inte är särskilt bra vidöppet, så om man inte är ute efter effekten så vill man inte göra använda det på större bländare än f/2,8. Det är också mer benäget att ge interna reflexer. Jag har tagit massor med bilder med det, men idag finns det fler alternativ att välja på. Vill man köra objektivet på en äldre AF-kamera för film så är ju däremot AF 35/2D mycket mer praktiskt eftersom det har bländarring. De före F5-designen dubbla inmatningshjul som dagens digitala hus behöver bländarringen för att alla exponeringslägen ska fungera.
 
AF-S 35/1,8G DX är bättre än AF 35/2D (iaf om man har en DX-kamera) och rimligen inte dyrare begagnat, förmodligen tvärtom. Nu har jag inte DX-versionen, men jag har både AF-S 35/1,8G ED och AF 35/2D, eftersom det när jag skaffade det senare helt enkelt inte fanns något annat med autofokus (hade DX då, men har FX nu). Problemet med AF 35/2D är att det inte är särskilt bra vidöppet, så om man inte är ute efter effekten så vill man inte göra använda det på större bländare än f/2,8. Det är också mer benäget att ge interna reflexer. Jag har tagit massor med bilder med det, men idag finns det fler alternativ att välja på. Vill man köra objektivet på en äldre AF-kamera för film så är ju däremot AF 35/2D mycket mer praktiskt eftersom det har bländarring. De före F5-designen dubbla inmatningshjul som dagens digitala hus behöver bländarringen för att alla exponeringslägen ska fungera.
Precis, och om OP vill ta porträtt av häst och ryttare bör en 35mm DX vara mer passande än 50 mm som han letar efter i dagsläget.
 
Precis, och om OP vill ta porträtt av häst och ryttare bör en 35mm DX vara mer passande än 50 mm som han letar efter i dagsläget.
Och det spelar inte någon roll om det är ett DX-objektiv eller inte eftersom alla nikons 35mm objektiv ger samma bildvinkel. Ville bara förtydliga detta eftersom ett svar här böjade blanda in bildvinkelekvivalens som ju inte är relevant då TS redan vet hur mycket 70mm ger i bildvinkel.
 
Tack för alla svar. Låter som att jag inte ska krångla till det utan att köpa ett 50mm G. Varför jag tänkt 50mm och inte 35mm är att det möjligen är mindre risk att förvränga hästens proportioner med längre "räckvidd".
(Har också sett ett Sigma ex 17-50/2.8 som kanske kan vara ok, men nu börjar det likna en köp-råd-tråd så där stannar vi 😊).
 
ANNONS