Annons

Välja ny nas Synology/Qnap

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Buch

Aktiv medlem
Hej jag ska uppgradera mitt backup system och tänkt få lite hjälp här.

Jag har idag en backup lösning som funkar bra, men har problem med plats och har en äldre netgear ms2000 nas som inte går att uppdatera. samtidigt gilla jag inte deras operativ system, ett mycket enkelt system som inte kan så mycket, till exempel real time sync, app m.m. funkar inte så bra.

Jag har 4 steg i min backup.
1: jobbdisk i min mac (används endast till redigering , filer flyttes när de är klara)
2: 3 extern disk till jobb, backup av jobb och en privat.
3: Dessa 4 hårddisk har jag i realtime sync till min nas.
4: Min nas gör jag backup till amazon glacier (manuellt) och flytta fyllde diska till extern plats.

Jag har inte mycket gb sparat hemma, detta gör att jag ibland får hämta filer extern och detta vill jag gärna ändra på.

Jag kunna köpa två nya hårddisk och försätta som jag gör nu, men nu jag är igång vill jag bytta nas också.

Nu till mina fråga, jag skall alltså bytta nas och har bestämt mig för Synology eller Qnap, mest på grund av deras erfarenhet, service och operativsystem DSM och QTS.

På dessa två titta jag på Synology DS-X15+ serie alt. DS-XX15+ och Qnaps SMB TS-X53 pro serie.

1. Va ser ni av för och nackdel vid dessa två tillverkare?

2. jag kunna köpa en 2 disk enhet till 3500 och försätta i raid1, men här är jag osäker på ved jag vill ha.
Varför inte lägga mer och köpa 4 disk enhet för 5000 och köra raid 10? är raid 10 värt det när jag ändå gör extern backup av min nas?

3. När jag titta på 5000 till 8000 kr, kan du köpa upp till 8 disk enhet och här ser jag en fördel jag gilla. att kunna dela typ av filer, använda på olika hårddisk. till exempel jobb på 4 disk i raid 10 och privat 2 disk i raid 1.

Min fråga här är väl hur ni använda är nas (ni som har mer än 4 disk enhet). Jag gilla tanken att ha en extra plats till att kunna göra backup alt att slippa bytta upp igen senare.

4. Har titta på en DS-716+ till att börja med, denna kan byggs ut med en 5 disk enhet, men detta kostar som en 8 disk enhet, finns där en fördel vet att ha alt i en enhet vs att dela på det?

Hoppas detta kan starta en god diskussion som kanske kan hjälpa fler än mig.
 
Hej jag ska uppgradera mitt backup system och tänkt få lite hjälp här.
Jag har idag en backup lösning som funkar bra, men har problem med plats …

1. Smaksak. Valde själv Qnap, men inte för att Synology är dålig på något sätt. Mer för att i min prisklass så hade Qnap bättre specs/prestanda vid tillfället.

2. Du pratar om flertalet diskar och raid. Då ser jag inte varför du skall ha mindre än 4 diskar i en enhet.
Raid och backup är helt olika saker och har inte med varandra att göra. Raid har du för 1, ökad prestanda 2, ökad driftsäkerhet, dvs om en disk rasar kan du fortsätta jobba mot disken eller återställa den till normalt läge.
Backup tar betydligt längre tid att återställa men är en separat kopia på ett annat system. Omständigare att få återställt men bra mycket säkrare.


Kika på Raid 5. I en 4 disksenhet kan du då alltså nyttja 4*X-1 diskar, dvs har du 4st 4TB diskar har du 12TB tillgängligt, och 4TB är avsatta som "overhead".
Varför låsa sig vid tanken att en specifik disk skall ha ett innehåll? Iaf hos Qnap kan man skapa "enheter" som sträcker sig över diskar. Att ha disk 1+2 som jobb, 3+4 som privat ger om du kör 4TB diskar och vill ha samma skydd som raid5 endast 8TB som du kan använda. Kör du raid5 med 4st 4TB får du 12TB som kan nyttjas. Dessa kan du sedan dela upp i sektioner/delar/pooler (minns ej termen) så att jobb får hälften och privat resten.
Backup bör du inte ha i samma enhet som du gör på backup på. Slår blixten ner i huset eller om tjuven bryter sig in så hjälper det inte att disk 3&4 är backup på disk 1&2, eller hur?
Din gamla Netgear, ha kvar den och kör backup till den. Eller så köper du en extern USB3 disk som du kopplar in och gör backup av dina jobbfiler en gång i veckan eller så, och sedan förvarar den på annan plats.

Du nämner TS-453, den kikade jag oxå på innan jag valde TS-451 av monetära skäl. Fann inte att 1 extra USB-port och quadcore istället för dualcore motiverade priset. Display ville jag inte heller ha. Minnet skiljer förvisso, men 8GB kostar <500kr och bytet kräver att man lossar tre skruvar. Har testkört till Glacier, inga problem :)

En intressant sak att veta, hur mycket data ska du läsa/skriva till din NAS, och vilka hastighetskrav har du? Detta för att veta vilken raid som passar ditt behov. Betänk att dagens halvproffs-NASar som TS-45X är gjorda för att flera användare nyttjar dem samtidigt, samt att diskarna i sig (och ditt nätverk/din dator) kan sätta begränsning på hur snabbt du kan läsa/skriva till dem.
 
Hej Bo, tack for ditt svar.

1. Jag det ser ut till at du får mer hardware för priset hos Qnap, men jag har hört att Synology DSM är lättre att använda och deras kundservice är bättre, men hur mycket där lägga i det bet jag inte.

2. Får mig gör det inte så mycket om jag kör raid 1, 5 eller 10 när det komma till 3 backup, för denna skicka jag extern till glacier, och med dagens storlek på hårddisk kunna jag har en 2 disk enhet med 2 x 4 TB i raid 1 och klara mig bra.
Däremot vill jag ju har raid 10 alt 5 för att få mer hastighet och ska minst ha en 4 disk enhet.

3. Jag har efter jag gjorde denna tråd varit i kontakt med både Synology och Qnap och är nästan säker på det blir Qnap nu.

Sen kollad jag på dit förslag och så klart på priser och det är inte så stor skillnad med Qnap Home serie och SMB serie.

Den nya TS-451+ = 5000kr och 6000kr med 8GB ram.

Den nya TS-453A ( avlöser till TS-453 Pro ) kostar 6000kr och 6700 med 8GB ram.

Så skall jag betala 5000+ för en kvalitets produkt som Qnap är, kan jag lika gärna gå efter SMB serie.

4. Så nu till det nästa "problem" Jag ser det som en fordel att kunna dela jobb och privat på olika diska och samtidigt har en nas som har extra platser till framtiden, därför är jag mycket sugen på en 6 disk enhet själv om jag inte idag kan se nån annan användning än att frugan för de två platser i raid 1 till sina saker.

Nackdelen här är ju at priset hamna på 8000+ får en TS-653A 8Gb ram, men när jag tänker på vad jag gav för min 1ghz, 256mb ram netgear när den var ny, är detta ju en helt annan klass nas som jag säkert komma vara nöjd med de nästa 5 år.

5. När du skriva om hastighet, ja så är det ju klart att jag vill kunna köra så fort det nu går, en grund till at betala lite extra och gå från Home till SMB serien.
Allt utrustning jag har hemma just nu, stöttar gigabit, min mac, router, kablar och nu också snart min nya nas, men det blir väl min macbook pro som inte är helt ny mer som sätter hastigheten och inte nas enheten.

Det jag gärna vill av min nas och utrustning är att kunna jobba direkt från en disk på ansen.
Andra saker jag tycker är intressant är deras möjlighet for att använda den till övervakning.
Sen kan dessa modeller både home och smb serien mycket mer än mitt behov.

Min slutsats till välj just nu är att hitta ut av om jag vill gå så högt i pris till en 6 disk enhet.
 
just nu på min netgear gör jag det manuellt, men både Synology och Qnap kan göra backup automatisk, både till glacier, men de kan inte till B2.

Jag har en d-link och den tror jag inte kan göra det utan jag får nog titta på ett bra sätt att göra det automatiskt på ett annat sätt.
 
ANNONS