Annons

Vänd-dia och (fel)exponering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Rundcrantz

Aktiv medlem
Testade att cross-kopiera i somras (EliteChrome 100), men många bilder blev underexponerade. Sedan dess har jag förstått att dia-filmer generellt har en liten "felmarginal". Tänkte testa nu igen med samma film och min fråga är om man måste vara lika exakt med exponeringen när man kommer lämna in filmen för framkallning i C-41 eller om det då¨mer liknar vanlig negativ film? Om det är känsligt, gör man bäst i att under- eller överexponera?

/erik
 
Filmen behåller sina snäva toleranser även vid crossprocess (vänddia). Jag brukar överexponera 0,5 till 1 steg för bästa resultat.. men det beror ju på även hur du vill ha bilderna.. har du möjlighet till bracketing(multiexponering) så dra en serie på 3 bilder med 0.5EV skillnad så träffar du säkert rätt på en av rutorna!

Lycka till!
 
Hur funkar det??

Vill testa...är det bara att lämna in diafilmen och säga tt man vill framkalla den som vanlig 135film?? e hell nybörjare med etta crossplåtning...e det nån som har koll??
 
"Vill testa...är det bara att lämna in diafilmen och säga tt man vill framkalla den som vanlig 135film?? e hell nybörjare med etta crossplåtning...e det nån som har koll??"


det är bara att säga när du lämnar in filmen att du vill ha den framkallad som vanlig färgfilm (C41) fast nångång har jag varit med om att de sagt nej därför att det förstör deras maskiner. vet inte om det ligger nån sanning i det eller om det var okunskap dock...
 
Det påverkar framkallningsvätskan i maskinerna, blir slaggprodukter som inte hör hemma i c-41-soppan egentligen. Man kan vända 1 rulle per 10 negrullar, utan att soppan blir förstörd. 10% således, så har man många kan levtid öka lite. Detta gäller hängmaskiner, i valsmaskiner funkar det inte alls.
 
Re: Hur funkar det??

rickardsund skrev:
Vill testa...är det bara att lämna in diafilmen och säga tt man vill framkalla den som vanlig 135film?? e hell nybörjare med etta crossplåtning...e det nån som har koll??

Rickard, jag hoppade in på din medlemsprofil och kunde konstatera att du liksom jag är bördig från Sthlm. Jag lämnade nyligen in ett par rullar Ectachrome 100 för crossprocesing på Diabolaget. Det var mina första, jag sa bra att jag ville ha dem framkallade i C-41 och det var det.....

Det enda är att du kan få vänta lite extra på att hämta ut dem men det handlar bara om någon dag.

Vad beträffar "bracketing" så är min erfarenhet att underexponeringsbilden inte blir bra, någonsin. Som jag tidigare sa har jag bara gjort detta vid ett tillfälle, 2 rullar, men jag vågar sticka ut hakan och säga att rätt exponering eller överexponering ger ett bättre resultat än under, det är bara slöseri med rutor......(detta baserat dels på mina egna filmer men också vad jag tidigare läst här)

Fast i regel handlar det ju om "Trial and errror" så kanske ska du testa själv.....
 
Erik Rundcrantz skrev:
Testade att cross-kopiera i somras (EliteChrome 100), men många bilder blev underexponerade. Sedan dess har jag förstått att dia-filmer generellt har en liten "felmarginal". Tänkte testa nu igen med samma film och min fråga är om man måste vara lika exakt med exponeringen när man kommer lämna in filmen för framkallning i C-41 eller om det då¨mer liknar vanlig negativ film? Om det är känsligt, gör man bäst i att under- eller överexponera?

Ett tips - Agfa RSX II 50 eller 100. "cross-processing" med dem är dunder. Väldigt härliga resultat. Något vidare exponeringslatitud än Elite, men skillnaden är marginell. Var alltid nogrann med exponeringen, alternativexponera gärna.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Är det nån som kan länka till några bra exempelbilder?

Här hittade jag ett album. Finns det fler exempel?

Tack på förhand!
Svante
 
För att få lite mer teknikinfo, vad bör man tänka på när man fotar för framkallning i C-41? Överexponera 0,5 - 1,0 steg har nämnts.

Är det några färger som man bör undvika i bilden? Nåt som blir totalt fel efter framkallning. Är det några färger som är att föredra?

Andra tips?

/Svante
 
Kodiak skrev:


Är det några färger som man bör undvika i bilden? Nåt som blir totalt fel efter framkallning. Är det några färger som är att föredra?

Andra tips?

/Svante

Vet inte om detta är så mkt till ett tips..
När jag crossprocessade så var det under en modellfotning, glamour bilder.

Jag slog mina två 500 W lampor i en skärm över vilken jag hängt en "räddningsfilt" med den guldiga sidan upp. Jag överexponerade just 0,5-1 steg med Ectachrome 100 film. Bilderna blev brutalt gula, påsktema för hela slanten.

Detta passade mig utmärkt men jag tror att en varning kanske skall höjas för att filmen kan ta väl mkt färg av det omgivande ljuset. Nästa ggn jag skall fota tänker jag tex testa att endast ha det naturliga ljuset utomhus....

Så tipset blir, Don´t over do it !
 
Färger

När jag plåtade utomhus i vintras med så blev is och snö jätteblått, röda färger trädde fram otroligt. Om det är soligt och t.ex. sommar så antar jag att det blir mycket gult.

Mvh
 
Jag testade crossdia med Agfa RSX II 200 och det blev väligt grönt stick i alla kopior. Blir det alltid så grönt eller?
 
ANNONS