Annons

Väntetid efter exponering..!

Produkter
(logga in för att koppla)

HighwayStar

Aktiv medlem
Hej gott folk..!
Jag måste se om det e nån som har en bra förklaring åt mig.. jag har en Canon EOS350D tillsammans med ett IR-filter som jag suttit o lekt lite med.. Gjorde en jätteexponering på 10minuter bl.22.
Kameran på stativ samt trådutlösare.. Mitt problem är att när man släppt knappen på trådutlösaren, så står kameran o blinkar "busy" i istor sett lika lång tid som exponeringen har varit.. GANSKA irriterande när man närmar sig slutartider på 10minuter !
Jag vet att jag har varit med om det här förrut och varit irriterad, men vid senare tillfälle har jag kunnat gjort långa exponeringar och bilden kommit fram direkt i LCD´n efter kortet e taget.. Har jag ställt in nåt fel tro ? Nån som har nåt bra att komma med så skulle jag bli väldigt tacksam !!
Mvh Johan
 
Du harinte ställlt in Brusreducering för höga isotal i programmenyn? Den tar lika lång tid som själva exponeringen.
 
HighwayStar skrev:
Jo, den e jag rätt säker på att jag har slagit på.. Är det en onödig funktion att ha den påslagen, och isåfall, är det det som orsakar dom långa väntetiderna ?

//Johan

Det är en bra funktion att ha påslagen för långa exponeringstider. Vad som händer är att när den faktiska exponeringen är gjord, gör kameran ytterligare en lika lång exponering (med stängd slutare) för att kunna räkna bort bruset.
 
AFE skrev:
Det är en bra funktion att ha påslagen för långa exponeringstider. Vad som händer är att när den faktiska exponeringen är gjord, gör kameran ytterligare en lika lång exponering (med stängd slutare) för att kunna räkna bort bruset.

Aha.. då kan man ju lika gärna ha den påslagen och bita sig i läppen medans den "omexponerar" bilden då.. :)
Tack så jättemycket för era svar !!

Mvh Johan
 
ANNONS