Annons

Värt köpa dessa begagnade studioprylar?

Produkter
(logga in för att koppla)

SaraJoh

Aktiv medlem
Hej!

Jag fotograferar ffa i "befintligt ljus" men ibland uppstår behov av enklare studiomiljö.
Har ett stort rum att disponera som jag funderar på att inreda till hemmastudio.
Har nu blivit erbjuden att köpa begagnad studioutrusning
- och det jag ffa skulle vilja ha lite input på är blixtarna.

Det är 2 st Elinchrome 250 Ws av äldre modell, innan D-lite kom. Ska ha funnits kvar under namnet Elinchrome/Prolinca. Inställningsljus och blixljus är steglöst ljusterbara och det finns fjärrsyn inbyggt så att en liten blixt på kameran kan utlösa blixtarna - alternativt sync-kabel till en av blixtarna.
Kablar ingår.

Har kollat med en återförsäljare av tillbehör och de verkar tro att blixtrör/inställningslampor kommer att finnas tillgängliga framöver också.

Är ju nybörjare inom studio och vet eg inte riktigt vad det är jag har "framför mig" här.
Har ni andra några synpunkter?

/S
 
Generellt sett brukar äldre blixtar vara avsevärt bättre byggda och mycket hållbarare än dagens billiga Kina-blixtar, och ha behagligare färgbalans. Med äldre blixtar brukar det dock ofta inte gå att reducera blixtstyrkan så mycket som på modernare. I vanliga bostadsutrymmen är problemet mycket oftare att studioblixten är för stark än att den är för svag...

Lampor för inställningsljus kan man behöva byta, men blixtrör på äldre studioblixtar brukar man knappast behöva byta alls.

Har själv en 40 år gammal studioblixt där blixtröret vad jag vet aldrig har behövt bytas.
 
ANNONS