Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väska för mtb-foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Muerto

Aktiv medlem
Tjena,
Har kommit fram till att min nuvarande väska är lite för liten i förhållande till vad jag gärna får med mig ut i skogen och ut på berget när jag vill fota mer seriöst. Eftersom bästa sättet att ta sig på plats är med cykel måste jag lösa det på något sätt.

Jag är alltså på jakt efter en kameraryggsäck som rymmer minst ett kamerahus, 3-4 objektiv (tele, normal, vidvinkel), 3 blixtar, radiosändare och annat smått och gott typ laddare till allt osv.

Dessutom måste det gå att fästa 2-3 ljusstativ på den/i den. Och sen skadar det inte om det går att trycka ner en 17" laptop (smidigt att kunna packa ner så mycket som möjligt i en väska på resande fot), en jacka och lite matsäck i den dessutom.

Och ja, den måste gå att cykla utför med på alla typer av banor så ett stadigt och rejält bärsystem är ett måste.

Hade jag obegränsat med pengar hade en F-stop Satori ( http://fstopgear.com/en/satori ) varit perfekt. Men finns det andra alternativ?

Jag vet redan att det kommer bli tungt, men det behöver vi inte diskutera här. Jag är säker på att jag klarar att cykla både på platten och utför med prylarna på ryggen om de bara sitter stadigt.

Tack på förhand.

Hoppas att den här tråden hamnade i rätt del, det är en djungel...
 
Ooooops det var lite krav antar att du vill att den ska vara prisvärd också? :)

Är skitnöjd med min Lowepro flipside 400AW. Rymmer ett hus - tele - normalzoom - vidvinkel iallafall 2 blixtar + sändare. Sen finns det lite plats i locket för laddare, minnen mm i locket. Sen har du ytterfacket där får du plats med någon lättare tröja, lite gott med sig mm. På sidorna har du flaskhållare eller vad du vill ha där. Du har fäste för ett stativ på utsidan men har inte provat hur det fungerar när man cyklar. Den har även inbyggd regnskydd som det är bara att vika över när det är dags. Rejäla remmar om man jämför med flipside 200/300.
 
Tony: Prisvärd och prisvärd. F-Stop Satori kostar 350 dollar så där någonstans går väl gränsen.

Tack för tipset om Lowepron. Har tittat lite snabbt på en sådan och den verkar helt ok. Ska kika närmare på den vid tillfälle.
 
Ja du j*vlar det var en väska som heter duga F-stop.
Kata brukar väl ha en hel del, vet ej om Dakine har stora väskor.
 
Har en f-stop tilopa på posten as we speak. Ska bli grymt kul att testa den, får väl återkomma med en recension lite framöver. Har förövrigt en lowepro flipside i nuläget men tycker inte att den rymmer allt jag vill ha med och den sitter inte helt bekvämt på mig.
 
Du får gärna berätta vad du tycker om F-Stop väskan när du fått den. Den lockar väldigt.
 
Har fått f-stop väskan nu, inte hunnit prova den direkt men första intrycket är över förväntan. Byggkvalitén och känslan i väskan inger förtroende. Har packat i mina grejer och ställt in remmar m.m och den känns mycket bekväm att bära utifrån det lilla jag haft den på ryggen. Mycket nöjd med köpet hittills iaf....

Får väl återkomma lite senare när jag använt den mer ute i fält.
 
Grattis!!

Den ryggan är jag grymt sugen på, ska bli kul att läsa din "utvärdering" av den, bifoga gärna lite bilder med din kamerautrustning packad i den.

Ha det bra!!

/ Sladdfantomen
 
Vore det inte smartare att köpa en riktig ryggsäck anpassad för fjällvandring, klättring eller liknande och sedan modifiera denna själv genom att snickra ihop inredningen i den med lite mjukt dämpande material i olika storlekar för objektiv, kamera med mera.
Därefter sy på lite remmar och annat på utsidan för att montera dit stativ och allt annat som man kan tänkas släpa runt på. Det borde bli billigare än att köpa en färdig kameraryggsäck samt att man får den precis så som man vill ha den.

Här fanns ju många ryggsäckar som skulle vara relativt lätta att modifera och anpassa efter sina egna behov, och till rimliga priser också.
http://www.naturkompaniet.se/Product/ProductList.aspx?id=6637

/ Magnus
 
Just i det här fallet tror jag att det blir både krångligare och dyrare att försöka sy om en "vanlig" ryggsäck. För hans behov behöver han nog som minst ca 50liter. Ska du ha en vettig ryggsäck i den storleken så är du inte långt ifrån samma pengar som en f-stop väska...
 
Jag har en Lowe Pro Computrekker AW Plus.
http://products.lowepro.com/product/CompuTrekker-Plus-AW,1925,16.htm

Rymmer 7D med BG och 100-400L samt 40D med BG och 17-40 4L.
Dessutom 50mm 1.8 och 70-200 4L.
Blixt 550EX, laddare, batterier, minneskort, diverse sladdar dyl.

Supernöjd, vädertätad och går som handbagage på flyget.
Det är rejält tungt när man kånkar med sig all utrustning.
Men man får i alla fall med sig allt.

Det var mitt tips.
 
Elias: Ser fram emot att höra vad du har att säga efter lite användning!

Tack för övriga tips också. Att sy något eget känns inte som min grej helt ärligt. Köper hellre en färdig lösning där någon annan lagt tid och omsorg på att få fram det bästa möjliga för ändamålet. Det finns helt enkelt folk som är bättre än jag på att designa och sy väskor. :)
 
Hur känns ryggan?

Är den lika klockren som den ser ut att vara på bilderna från hemsidan, kan man hoppas på en liten utvärdering & några bilder av den lycklige ägaren har i tråden... =)

MVH / Sladdfantomen
 
Har nu hunnit använda ryggsäcken ett par veckor och är hittills hur nöjd som helst. Har inte velat skriva nått i den här tråden innan jag fått några timmars effektiv användning av väskan. Har tänkt ta lite bilder och skriva en lite mer utförlig recension men har inte riktigt tagit mig tid för det än.

Hursomhelst, för er som undrar om den är värd pengarna så är svaret ett otvivelaktigt och sjungande JA. Har aldrig använd en kameraryggsäck som känts riktigt i klass med en "riktig" ryggsäck men f-stop'en tycker jag är där precis där uppe. Jag kan väl inte säga att den har riktigt lika bra bärsystem som min 80l arc'teryx säck som jag använder på fjällturer m.m. men det vore lite orättvist att kräva något sånt av en 50l säck. Arc'teryxen är väl ca 2,5 gånger så dyr dessutom:p Tilopan är dock extremt bekväm att bära även när man lastat den smockfull och jag tycker definitivt att den har ett bra bärsystem jämfört med i stort sett alla andra kameraryggsäckar som jag sett och provat.

Byggkvalitén är exakt som man kan förvänta dig av en så pass dyr säck. Rejäla dragkedjor, kvalite i tyget och bra spännen. Har inte hittat en enda lös tråd eller trådbit på hela väskan och sömmarna känns riktigt rejäla.

I ICU'n (internal camera unit) har jag för närvarande min 40D, 17-40, 70-200, 2st 430ex blixtar, två skyport-väskor samt minneskortlåda och en rocketblower. Med ovanstående grejer så har jag två objektivplatser lediga och skulle mest troligt kunna trycka ner ett kamerahus extra. I luckan på baksidan (den man öppnar för att komma åt ICU´n) finns det två fickor där jag har lagt extra batterier till kamera och blixtar samt lite kablar m.m.

Det finns gott om extra utrymmen på hela säcken och facket ovanför ICU´n rymmer väl ungefär en jacka/ tjocktröja och lunchlåda. Om man inte har en dator i datafacket så rymmer man ju lite grejer där också. Sen kan man fästa stativ m.m på båda sidorna utvändigt och sedan rymma t.ex. ett par skidor eller en snowboard på framsidan.

Ska som sagt försöka ta mig tid att skriva en riktig recension lite senare med bilder m.m men detta får väl duga så länge. Om någon har några speciella frågor så kan ni skicka ett meddelande eller skriva i min gästbok.
 
Snabba ryck som vanligt här på FS!!

Tack så mycket för att du tog dig tid & skriva några rader så snabbt, jag ska investera i en kamerarygga rätt snart & det kommer nog att bli en Tilopa för mig också.

Du verkar ju få plats med ungefär samma utrustning som jag vill få plats med så det är väl bara att sluta fundera & slå till...

Trevlig helg!!

MVH / Sladdfantomen
 
ANNONS