Annons

Vad gör jag för fel? Får 8-bitars RAW-bilder med Panasonic Lumix DMC-GX7?

Produkter
(logga in för att koppla)

AplAy

Aktiv medlem
Tjena! Jag fick min Panasonic Lumix DMC-GX7 idag, använder Voigtländer 25/0,95, och jag ändrade i menyerna så att det blev Quality: RAW, Aspect Ratio: 4:3, Color Space: Adobe RGB. Det är senaste firmware-versionen V1.3.

Tog några RAW-bilder (i RW2-format) i Aperture Mode men när jag öppnar dessa i Camera Raw 9.1 så står det i mitten längst nere i Camera Raw:

"Adobe RGB (1998); 8 bit; 4592 by 3448 (15,8MP); 300 ppi". Och jag hittar inget sätt att kunna se metadata av RW2-filerna för att se vilket färgdjup de har?

Enligt en recension (http://www.popphoto.com/gear/2013/12/camera-test-panasonic-lumix-dmc-gx7) så ska denna kamera kunna ta Raw-bilder i 12-bitars färgdjup: "IMAGING: 16.0MP effective, Four Thirds-sized Live MOS sensor captures images at 4592x3448 pixels with 12 bits/color in RAW mode".

Tack för hjälpen på förhand! / AplAy.
 
Det som står längst ned i Camera Raw är inte råfilens format, utan det som du får ut när du väljer att öppna filen i Photoshop. Du kan klicka på det och ändra till något annat. Nu kan man dock inte ta ut något i just 12 bitar, utan det blir 16 bitar per kanal om man ökar.
 
Det som står längst ned i Camera Raw är inte råfilens format, utan det som du får ut när du väljer att öppna filen i Photoshop. Du kan klicka på det och ändra till något annat. Nu kan man dock inte ta ut något i just 12 bitar, utan det blir 16 bitar per kanal om man ökar.

Tack för ditt snabba svar.

Aha, jag förstår. Hur hanterar den då färgnyanser som inte finns i 16-bitars om jag skulle välja att öppna den i 16-bitars i PS? Tar den närmaste färgnyanserna som finns i 12-bitars då?
 
ANNONS