Annons

Vad heter detta och hur motverka?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Hallå!

Har precis börjat filma HD lite smått och väl hemma vid redigering så upptäcker jag följande fenomen (överdrivet tydligt vid marschen). Vad heter det och hur motverkar jag detta?

Märkte av det första gången jag filmade lite åkande av pulka i vintras och trodde att det var slutartiden, nyligen testade jag att ha 500+ i slutartid (borde väl mer än räcka?) men ingen skillnad där heller.

Kamera: Canon EOS 550D.

Tacksam för svar!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Hallå!

Har precis börjat filma HD lite smått och väl hemma vid redigering så upptäcker jag följande fenomen (överdrivet tydligt vid marschen). Vad heter det och hur motverkar jag detta?

Märkte av det första gången jag filmade lite åkande av pulka i vintras och trodde att det var slutartiden, nyligen testade jag att ha 500+ i slutartid (borde väl mer än räcka?) men ingen skillnad där heller.

Kamera: Canon EOS 550D.

Tacksam för svar!
Det kallas diktatur och motverkas enklast med vapen ;)

Men seriöst, Vad är det du menar, jag förstårinte vad du försöker peka ut?

Slutartiden "ska" vara dubbla frameraten, dvs filmar du i 25fps ska du ha 1/50 i slutartid, 60fps 1/120 osv, om du vill att det ska se "filmiskt" ut.
 

flossy666

Aktiv medlem
Det kommer från när en interlaced källa, vanligtvis dvd, konverteras felaktigt till non interlaced. Ingen aning om vad det kallas.
Fenomenets effekt står i paritet med rörelsehastigheten i sidled. Råkade ofta ut för det själv för en massa år sedan när jag konverterade strömmar mellan olika format.
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Men seriöst, Vad är det du menar, jag förstårinte vad du försöker peka ut?

Slutartiden "ska" vara dubbla frameraten, dvs filmar du i 25fps ska du ha 1/50 i slutartid, 60fps 1/120 osv, om du vill att det ska se "filmiskt" ut.
Sorry, trodde jag var tydlig nog. Menade givetvis det "hackiga" som uppstår vid snabbare (eller i exemplets fall alla) rörelser. Tack för tipset btw, kände inte till det!
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
Snabb googling ger "interlace artifacts" eller "combing". Extremt svåra att helt bli av med, om man inte accepterar en halvering av både framerate och linjeantal.
https://en.wikipedia.org/wiki/Interlaced_video
Tack, nu vet jag vad jag ska söka på! Ang. konvertering så fick jag detta resultat direkt från kameran faktiskt. Såg dock i efterhand att kameran var inställd på NTSC och det är väl inge vidare och kanske en bidragande anledning väl vid konvertering.
 

flossy666

Aktiv medlem
Konvertering sker automatiskt i en massa enheter, kallas oftast "deinterlacing" och kan förekomma i både uppspelande enheter och visande enheter så som tv-apparater. Försöker du visa interlaced ntsc på en tv inställd på pal kommer teven själv konvertera (i dom fall den kan). Resultatet varierar beroende på vilken deinterlacing som används, men det kommer alltid se konstigt ut på ett eller annat vis.
Låter som att det är något sånt som hänt dig.
 

Kimster

Aktiv medlem
Tänk på att uppspelning på Youtube eller en dator så kan man i regel inte ha Interlaced material då dator och internet/youtube är progressiva. vissa uppspelningsprogram och redigeringsprogram kan hantera interlaced men regeln gäller ändå. Interlaced är till för att spelas upp på TV-apparater.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det bästa är nog att konvertera videon i ett bra videoredigeringsprogram på datorn. Då kan man applicera frame-interpolering vilket tar bort det mesta av artefakterna. Konverterar man videon i hårdvara så här man inga sådana finesser.
 
ANNONS