Annons

Vad kommer hända med alla miljontals obsoleta DSLR:er?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
[…] kunde bli lite gäspigt vid långa visningar av en stolt fotograf förstås.
Ja sannerligen och synnerligen😂 .
—-
Och baserat på mina egna minnen om dåtiden ramlar diabilder in bland de två procent som skulle kunna kallas ”seriöst fotointresse”. Det finns säkert fotolabbstatistik att leta fram om man vill gå djupare i ämnet. Men på antal tunnelbanestationer, i varje köpcentrum, och stad fanns det kvick-labb där man lämnade in sin rulle och timmen senare hämtade ut ett kuvert med papperskopior. En mycket stor volym bilder gick den vägen.
Att jag blaskade med egen framkallning och tog fram några fåtal papperskopior i pappas mörkrum är inte ens en fis i rymden som jämförelse. Men många av Svenssons volymbilderna i kvick-labben var ändå tagna med en SLR.



Alla som tar bilder med någon form av kamera kan kallas fotograf. Hur många av Sveriges miljontals fotografer idag är aktiva här på FS; eller hur många av dem kan antas vara någorlunda seriöst intresserade av bildskapande?
 

bilybianca

Medlem
Visst kommer DSLR-marknaden att krympa till ett russin. Men... Ricoh kommer inte att sluta med Pentax DSLR för att gå över till spegellös. De hoppas/räknar med en tillräckligt stor skara spegelentusiaster för att klara sig ett tag till, kanske rent av många år.
Precis som vinylskivor säljer mer än för några år sedan, och det t o m går att sälja nytillverkade kassettbandspelare. För något år sedan köpte jag en stärkare med FM-radio och CD-spelare, "för dig som inte är nöjd med streaming utan kräver CD-ljudkvalitet".
Och jag är fullt nöjd med mina DSLR.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu är ju detta fullständigt OT, men streaming håller ofta samma (eller högre) ljudkvalitet som cd.
Nej, det är tvärtom oftast förstörande komprimering, men vissa tjänster har möjlighet till CD-kvalitet (ofta mot extra betalning). Sedan har vi MQA som Tidal kör med som är ett system som mest verkar designat för att ta ut licensavgifter, även om det påstås ge högre kvalitet än CD.

Särskilt Spotify, som är ganska dominerande här, har dock fortfarande inte lyckats klämma ur sig en tjänst med riktig CD-kvalitet.

Sedan kan man ju köpa en hel del för nedladdning i CD-kvalitet eller bättre, om man vill.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En SLR blir aldrig överflödig!

Det mekaniska välljudet och de små vibrationerna i handen när spegeln fälls upp och sedan ner igen framkallar välbehagsrysningar. Ett ljud och en känsla som inte kan ersättas.
Jag har ett lite kluvet förhållande till detta. Att få riktig återkoppling på vad som händer har sin poäng, men den andra sidan av det är att det är direkt dåligt för bilden när slutartiden inte är kort nog. De kamerorna som fungerar fullt ut utan slutare, dessutom med stabilisering i huset, har uppenbara fördelar på den här punkten. Det är ju den negativa påverkan som gjort att vi har fått spegeluppfällning, elektronisk förstaridå i vissa lägen och till och med helt elektronisk slutare i Lv-läge på vissa spegelreflexer.

Den akustiska återkopplingen har ju Nikon dock demonstrerat till och med kan ske med jamande... För den som inte förstås vad som avses så visade de i något sammanhang en Z9 med modifiera mjukvara där de stoppat in några "klassiska" slutarljud, men även ett mjau-ljud. Eventuellt kommer det komma några alternativa slutarljud i en mjukvaruuppdatering, men om jamandet lanseras i det läget är kanske inte helt säkert.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, det är tvärtom oftast förstörande komprimering, men vissa tjänster har möjlighet till CD-kvalitet (ofta mot extra betalning). Sedan har vi MQA som Tidal kör med som är ett system som mest verkar designat för att ta ut licensavgifter, även om det påstås ge högre kvalitet än CD.

Särskilt Spotify, som är ganska dominerande här, har dock fortfarande inte lyckats klämma ur sig en tjänst med riktig CD-kvalitet.

Sedan kan man ju köpa en hel del för nedladdning i CD-kvalitet eller bättre, om man vill.
Du har fel. Spotify (och youtube) är den enda större streamingtjänsten som inte erbjuder ljudkvalitet som är lika bra som (eller bättre än) cd. Apple gör det, Amazon gör det, Tidal gör det, Qobus gör det, Deezer gör det …

I verkligheten ger alltså cd-spelare en begränsning i ljudkvalitet, eftersom den inte kan erbjuda bättre än just cd-kvalitet. Sen är det en annan fråga om man faktiskt kan höra skillnad på cd-kvalitet och det som teoretiskt har högre upplösning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du har fel. Spotify (och youtube) är den enda större streamingtjänsten som inte erbjuder ljudkvalitet som är lika bra som (eller bättre än) cd. Apple gör det, Amazon gör det, Tidal gör det, Qobus gör det, Deezer gör det …

I verkligheten ger alltså cd-spelare en begränsning i ljudkvalitet, eftersom den inte kan erbjuda bättre än just cd-kvalitet. Sen är det en annan fråga om man faktiskt kan höra skillnad på cd-kvalitet och det som teoretiskt har högre upplösning.
Antalet namn på tjänster du kan räkna upp är inte något som visar hur det faktiskt ser ut. Spotify och Youtube dominerar helt i Sverige, vilket förstås hänger ihop med andra aspekter på tjänsterna än bara teoretisk kvalitet på visst innehåll mot viss betalning.

 

PMD

Aktiv medlem
Att få riktig återkoppling på vad som händer har sin poäng, men den andra sidan av det är att det är direkt dåligt för bilden när slutartiden inte är kort nog. De kamerorna som fungerar fullt ut utan slutare, dessutom med stabilisering i huset, har uppenbara fördelar på den här punkten.
Det finns kameror med kompromiss: Spegelreflexkameror med IBIS. Jag kommer på rak arm på två märken som har eller har haft sådana. Pentax och Sony.

Då får man både fördelen med ett rejält slutarljud och fördelen med kompensation för darrhänthet.
½ :)
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag har ett lite kluvet förhållande till detta. Att få riktig återkoppling på vad som händer har sin poäng, men den andra sidan av det är att det är direkt dåligt för bilden när slutartiden inte är kort nog. De kamerorna som fungerar fullt ut utan slutare, dessutom med stabilisering i huset, har uppenbara fördelar på den här punkten. Det är ju den negativa påverkan som gjort att vi har fått spegeluppfällning, elektronisk förstaridå i vissa lägen och till och med helt elektronisk slutare i Lv-läge på vissa spegelreflexer.

Den akustiska återkopplingen har ju Nikon dock demonstrerat till och med kan ske med jamande... För den som inte förstås vad som avses så visade de i något sammanhang en Z9 med modifiera mjukvara där de stoppat in några "klassiska" slutarljud, men även ett mjau-ljud. Eventuellt kommer det komma några alternativa slutarljud i en mjukvaruuppdatering, men om jamandet lanseras i det läget är kanske inte helt säkert.
Jag var väl smått ironisk i mitt inlägg.
Men ljud och vibrationer är i många sammanhang viktig feedback. Det finns dyra Audi med elektroniskt motorljud i kupén. Bilen är så väl isolerad att föraren behöver få signalerna artificiellt.
För femton år sedan var jag en tid på Scania. Utvecklingsdirektören där berättade att de utformar ljud och vibrationer så att föraren ska känna att det är just en Scania han kör
 

PMD

Aktiv medlem
Det mekaniska välljudet och de små vibrationerna i handen när spegeln fälls upp och sedan ner igen framkallar välbehagsrysningar. Ett ljud och en känsla som inte kan ersättas.
Kuriosa: Slutarljudet för kameran i en iPhone och när man gör en screenshot på en Mac är inspelat från en Canon AE-1.
https://www.cnbc.com/2018/03/24/jim-reekes-the-apple-sound-designer-who-created-sosumi.html

Mer kuriosa: det går inte att stänga av slutarljudet på min Samsungtelefon. Ryktet säger att det beror på att det finns länder där telefonen säljs där man inte får fotografera ljudlöst (och Samsung kunde förstås inte ha landsspecifika skillnader i operativsystemet?).

Det går dock att komma runt med det rudimentära makrospråk som finns inbyggt i telefonen. Man kan skriva små rutiner som triggas av händelser (t.ex. att kameraappen startar) och då utföra kommandon (t.ex. stänga av allt ljud).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Antalet namn på tjänster du kan räkna upp är inte något som visar hur det faktiskt ser ut. Spotify och Youtube dominerar helt i Sverige, vilket förstås hänger ihop med andra aspekter på tjänsterna än bara teoretisk kvalitet på visst innehåll mot viss betalning.
Att Spotify har fler kunder än t ex Qobus innebär ju inte att cd-skivor ger högre ljudkvalitet än strömning.
 

lonian

Aktiv medlem
Att Spotify har fler kunder än t ex Qobus innebär ju inte att cd-skivor ger högre ljudkvalitet än strömning.
Personligen har jag nog inte lika bra hörsel som alla andra. Jag hör ingen skillnad på musik på mp3 eller cd. Jag gör egen musik och spelar in allt på mp3. Hör ingen skillnad på ljudet på Netflix eller ljudet på blu-ray men så har jag heller inte surround ljud.

Kuriosa: Slutarljudet för kameran i en iPhone och när man gör en screenshot på en Mac är inspelat från en Canon AE-1.
https://www.cnbc.com/2018/03/24/jim-reekes-the-apple-sound-designer-who-created-sosumi.html

Mer kuriosa: det går inte att stänga av slutarljudet på min Samsungtelefon. Ryktet säger att det beror på att det finns länder där telefonen säljs där man inte får fotografera ljudlöst (och Samsung kunde förstås inte ha landsspecifika skillnader i operativsystemet?).

Det går dock att komma runt med det rudimentära makrospråk som finns inbyggt i telefonen. Man kan skriva små rutiner som triggas av händelser (t.ex. att kameraappen startar) och då utföra kommandon (t.ex. stänga av allt ljud).
På min mobil sänker jag bara allt ljud då dör mobilkamera ljudet också.
 

PMD

Aktiv medlem
På min mobil sänker jag bara allt ljud då dör mobilkamera ljudet också.
Ja, det är ju vad jag gör också, men automatiskt (och sen automatiskt återställt när jag har tagit bilder). Att hålla på att ställa om ljudet "för hand" varje gång jag ska ta en bild blir lite för bökigt för min smak.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja sannerligen och synnerligen😂 .
—-
Och baserat på mina egna minnen om dåtiden ramlar diabilder in bland de två procent som skulle kunna kallas ”seriöst fotointresse”. Det finns säkert fotolabbstatistik att leta fram om man vill gå djupare i ämnet. Men på antal tunnelbanestationer, i varje köpcentrum, och stad fanns det kvick-labb där man lämnade in sin rulle och timmen senare hämtade ut ett kuvert med papperskopior. En mycket stor volym bilder gick den vägen.
Att jag blaskade med egen framkallning och tog fram några fåtal papperskopior i pappas mörkrum är inte ens en fis i rymden som jämförelse. Men många av Svenssons volymbilderna i kvick-labben var ändå tagna med en SLR.



Alla som tar bilder med någon form av kamera kan kallas fotograf. Hur många av Sveriges miljontals fotografer idag är aktiva här på FS; eller hur många av dem kan antas vara någorlunda seriöst intresserade av bildskapande?
Hakar på ett litet tag till, jo jag framkallade också när jag var medlem i fotoklubben under några år, joxade i lilla tvättstugan hemma också för själva filmen, krävdes ju också lite apparater plus då olika vätskor. Jag var dock för otålig med allt slabbande även om det var kul i början.

När jag under DIA-bilder tiden hade med bilder på annat än släkten, så märkte man att där var inte intresset lika stort för mina egna halvkonstnära bilder. Idag tror jag det är mycket svårare att utmärka sig då bild flödet är så himla stort.

Man talar om AI men dom skickliga Photoshopparna har sedan länge skapat bilder som egentligen ögat inte såg, det fick inte vara skuggmörkt någonstans i bilden utan är skall det ljusas upp.
 

bilybianca

Medlem
Nu är ju detta fullständigt OT, men streaming håller ofta samma (eller högre) ljudkvalitet som cd.
Det kanske du ska skriva till tillverkarna, eftersom det är de som använder argumentet i sin reklam. Citattecken (" ... ") används för att visa att man skriver vad någon annan sagt eller skrivit. ;-)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det kanske du ska skriva till tillverkarna, eftersom det är de som använder argumentet i sin reklam.
Ditt inlägg gav ingen möjlighet att förstå att det var "tillverkarna" som skulle ha sagt så, så jag tackar för förtydligandet. För övrigt har jag nog inte sett någon sådan reklam.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Kuriosa: Slutarljudet för kameran i en iPhone och när man gör en screenshot på en Mac är inspelat från en Canon AE-1.
https://www.cnbc.com/2018/03/24/jim-reekes-the-apple-sound-designer-who-created-sosumi.html

Mer kuriosa: det går inte att stänga av slutarljudet på min Samsungtelefon. Ryktet säger att det beror på att det finns länder där telefonen säljs där man inte får fotografera ljudlöst (och Samsung kunde förstås inte ha landsspecifika skillnader i operativsystemet?).

Det går dock att komma runt med det rudimentära makrospråk som finns inbyggt i telefonen. Man kan skriva små rutiner som triggas av händelser (t.ex. att kameraappen startar) och då utföra kommandon (t.ex. stänga av allt ljud).
kul info. Men blir lite fundersam ”He left Apple right before the dotcom crash in the late 1990s.” iPhone lanseras 2007, har man sparat ljudet från hans AE-1 i så många år? Men vad vet jag, får väl ta fram min AE-1 och jämföra ljudet :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om jag har förstått rätt så använde Apple samma ljud i iPhone som man alltså hade använt i Macintosh i ganska många är.
 
ANNONS