Annons

Vad monterar ni bilderna på?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mio L.

Aktiv medlem
Nu har jag sökt hela em och inte hittat någon tråd som kan hjälpa mig...

Alltså, min fråga är: När ni monterar bilder som ska sitta i glas och ram vad använder ni då för något att klistra bilderna på.

En vanlig kartongbit, något syrafritt, en färdiglimmad skiva eller beställer ni bilderna monterade?

Tipsa gärna också om var Ni köper ert material...

Själv har jag använder jag just nu en syrafri kartong och spraylim... Men har idag fått prova en förklistrad skiva bara att lägga på bilden och låta ligga i press en stund... Passade mig perfekt...

Någon som vet var man köper dessa?
 
Jag brukar montera bilder i passepartout genom att sätta en liten bit syrafri tejp av "frimärkstyp". Finns i konstnärsbutiker. Sen sätter jag ett ark papper bakom bilden. Detta för att bilden ska kunna röra sig lite beroende på luftfuktighet, annars kan den slå sig.

Större bilder, ca 40x50 och uppåt, brukar jag beställa monterade på 5mm kapa från Crimson. Det funkar fint. Jag har fått rådet att använda 10mm på stora bilder, men jag har haft utställningsbilder i 70x100 på 5mm utan att de slagit sig.
 
Tackar Mattias för ditt svar...

Är kapa syrafritt? Om inte, kan det få effekter för bilden i längden? Säljer man en bild vill man ju inte ett något händer med den efter ett tag...

Hur blir prisbilden för en monterad 40x50 då?
 
Hej!
Jag brukar beställa bilderna monterade direkt från Crimson. Det är väl inte helt gratis men med laminering ser det enormt proffsigt ut och det håller under många många år.
Montering kostar 110.- och laminering 120.- på en 30x40 bild på Crimson. Beställde det i veckan.
Men det finns också en annan skiva som säljs av Skåneramar, den är lite tunnare men med ett klistrande sida. Den är väldigt enkel att använda och funkar också bra för montering.

M v h
Patric
 
Ska du använda passepartout men fotot är mindre än ramen så måste det hängas i passepartoun med papperstejp/konstnärtejp som man blöter. Vanlig maskeringstejp lossnar efter ett tag. Man brukar använda två små bitar av papperstejp för att göra så liten skada så möjligt på konstverket. Foton är ju kopior så att limma upp den på bakstycket tycker jag är helt ok om man ska ha det själv. Ska du sälja en kopia så häng det med så lite åverkan som möjligt.
Ska du inte använda passepartout så välj en ram som är lika stor utan att fästa fotot.

Passepartout är inte helt nödvändig för foton (men snyggt) då det igentligen är en distans så att färgen från akvareller etc. inte ska fastna på glaset, plus att akvareller o tryck oftast har en "tom ram" från tillverkningen som man inte vill skära bort men dölja.

Syrafritt material är inte heller nödvändigt om du inte ramar in för att skydda verket från att gulna/blekas i framtiden. Då måste du även använda en tät ram och bakstycken i syrafritt och sedan försegla ramen på baksidan med papperstejpen som inte lossnar. (men måste ändå bytas ut ibland.) Ikea ramar o dylikt är svåra att försegla men duger bra för att presentera tavlan på ett snyggt sätt.

Annars kan man väl diskutera om det är viktigt att rama in fotografier för att bevaras för eftervärlden då det ju kanske inte är det "sista orginalet". Oftas gör man det för att förhöja upplevelsen av konstverket o då kanske det är det viktigaste.

Hoppas det hjälpte nått, jag har själv haft en rambutik o tippsar gärna... Jag köper från grossister så jag har inga inköpstips. Kanske Matton har det du behöver.

/André
 
Tack för alla svar!

André, ditt svar hjälpte mer än vad jag hade frågat efter...

Det har diskuterats flitigt här hemma om man måste montera på syrafri bakgrund eller inte, så ditt svar som var väldigt utförligt hjälpte mycket på just den punkten...

Har surfat runt lite och kollat priser på Kapa men det är ju inte speciellt billigt... Den förklistrade skivan från Skåneramar som Patric pratar om kostar 30-40 spänn så det känns verkligen som ett bättre alternativ...

Men jag skulle fortfarande vilja lite mer valmöjlighet gällande var jag kan handla mina varor för någonstans...

Är det ingen som vet ett billigt ställe på nätet där man kan köpa tejp, bakgrundskartong, passepartout m.m.?
 
Gallerix brukar väl ha en ganska bra sortering av passepartouter i olika storlekar och färger. Oftast använder man väl standardmåtten. Tejp och sådant vet jag inte var man kan köpa. Vet inte hur det funkar med tejp som jag använder till montering av bröllopsbilder i album. Du kan ju köpa en sådan och pröva.
Kan visa dig en sådan.

M v h
Patric
 
Tack Lotta!!

Precis en sån länk jag var ute efter!!

Tar gärna emot ännu fler tips!!!

För att fästa (eller rättare sagt hänga) en bild på baksidan av en passepartout kan man använda dokumenttape. Originalet heter Scotch Magic Transparant Tape och har ett grönt tartanmönster på förpackningen och startbiten. Kallas även ritningstape. Men det finns flera fabrikat. Gemensamt är att tapen ser lite frostig ut innan man har tryckt den på plats. Den är även skrivbar.

Limmet på den här tapen är inte så starkt häftande utan det brukar gå att korrigera om man kommer lite snett och inte har hunnit trycka till tapen. Jag har använt den här tapen sedan mitten av 60-talet och har ritningar och böcker sedan den tiden där lagningarna ser lika fina ut nu som då. Om någon säger att den här tapen inte fanns i Sverige då så är det riktigt. Jag köpte ett antal rullar i USA -63 eller -65. Den kom till Sverige några år senare och fanns inte allmänt i handeln förrän en bit in på 70-talet.

Om någon purist säger att den här tapen inte är arkivbeständig så spelar det ingen roll, den kommer att hålla minst lika länge som bilden. Förmodligen längre.

Att använda vanlig kladdtape, frystape och maskeringstape är vansinne. Jag har haft hand om tusentals bilder i tävlingssammanhang och det är alltid några som har tejpat med sånt kladd och som riskerar att kladda ner både egna och andras bilder. I de värsta fallen har jag klistrat ett skyddspapper på baksidan av deras bilder med en förklaring.
 
Nu har jag sökt hela em och inte hittat någon tråd som kan hjälpa mig...

Alltså, min fråga är: När ni monterar bilder som ska sitta i glas och ram vad använder ni då för något att klistra bilderna på.

En vanlig kartongbit, något syrafritt, en färdiglimmad skiva eller beställer ni bilderna monterade?

Tipsa gärna också om var Ni köper ert material...

Själv har jag använder jag just nu en syrafri kartong och spraylim... Men har idag fått prova en förklistrad skiva bara att lägga på bilden och låta ligga i press en stund... Passade mig perfekt...

Någon som vet var man köper dessa?


Jag monterar på Kapafixplatta (självhäftande) och de finns att köpa hos välsorterade Boklådor (handlare).

/ B
 
ANNONS