Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

john78

Aktiv medlem
Jag ska köpa en blix till min eos450d.
Jag ledtalet är viktigt, men hur mycket behöver man som glad amatör.
Sen är det väl också laddtid och hur blixten kan riktas. Den ska vara automatisk.

Rekommenderar ni någon av nedanstående:

Nissin Blixt Di 622 Mark II Canon-led 44

Nissin Di866 Canon-led 60

Canon Blixt 430EX II-led 43

Metz Blixt 50 AF-1 till Canon-led 50.

Vilken av dessa tycker ni jag ska välja, eller har andra förslag?

Mvh John
 
Jag skulle fega och köpa Canons egen :) köp gärna en E-TTL kompatibel kabel så kameran kan intelligent styra blixten även på någon meters håll. Eller köp radiofjärrstyrning (rejält dyrare). Genom att få bort blixten från kameran kan du trixa mer med ljussättningen och ta mer varierade bilder.
 
Har en Nissin Di866 mkII som fungerar ypperligt, har dessutom ett Pixel batteripack så totalt 12 AA batterier, uppladdningstiden är i princip försummbar i 90% av fallen.

Kvaliteten känns gedigen, har dock ett litet missljud som ska vara ganska vanligt. Men det är löjligt mycket blixt för pengarna.
 
Rekommenderar Canon 430EX II,går ofta att hitta begagnade för 1500kr.
Otroligt prisvärt begagnat och försäkrar att dem är kompatibel med ditt kamerahus.
 
Rekommenderar Canon 430EX II,går ofta att hitta begagnade för 1500kr.
Otroligt prisvärt begagnat och försäkrar att dem är kompatibel med ditt kamerahus.

Lite beroende på hur stark blixt man "behöver", Di866 mkII går för samma pris och är precis lika kompatibel. Fördelen med Canons är andrahandsvärde och märke helt enkelt, menyer och kontroller är väl ganska personligt med Nissins färgdisplay och menyer är ganska logiska och har man pillat runt i dem en gång hittar man bra.
 
Lite beroende på hur stark blixt man "behöver", Di866 mkII går för samma pris och är precis lika kompatibel.

Hade för mig att Nissins blixt t.ex. inte ökar zoomen när man använder crop-sensor, dvs viss del av ljuset slösas i onödan på yta sensorn inte ser?
Kan tänka mig att det även finns andra skillnader som också kan skapa problem om man t.ex. använder trådlösa E-TTL utlösare som går via radiovågor om protokollen inte är helt identiska.
Kollade Pocketwizards hemsida, står på deras sida att Di866 Mark II inte stöds i nuläget av FlexTT5.
 
Hade för mig att Nissins blixt t.ex. inte ökar zoomen när man använder crop-sensor, dvs viss del av ljuset slösas i onödan på yta sensorn inte ser?
Kan tänka mig att det även finns andra skillnader som också kan skapa problem om man t.ex. använder trådlösa E-TTL utlösare som går via radiovågor om protokollen inte är helt identiska.
Kollade Pocketwizards hemsida, står på deras sida att Di866 Mark II inte stöds i nuläget av FlexTT5.

PW äger jag inga, kör med off shoe kabel eller optisk utlösning vilket funkar utmärkt. Finns en hel drös med rapporter om att Di866 funkar bra med radiotriggers också.
 
ANNONS