Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av studiobelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Funderar allt mer på att skaffa en hemmastudio för porträttfoto och tittar lite på olika belysningsalternativ.

På Photax har jag hittat en dagsljuspanel, ett halogenset och ett blixtset.

Vilket av dessa är att föredra? Och varför? Är egenlligen helt nybörjare inom ljussättning, så det är en fördel om sakerna är lätta att komma igång med... Halogensetet har ju en lägre färgtemperatur än blixtsetet, men det går ju att kompensera... Finns det bildtyper/arbetssätt då det ena eller det andra är att föredra...?

mvh Janne
 
:)

Tack för svar...

Första länken gav inte så mycket - fast belysning berörs knappt. Andra däremot gav mer, framförallt Magnus F:s svar...

Skulle dock gärna vilja ha mer kött på benen... Är det svårt att komma igång med studioblixtar? Är det lättare med fast belysning?

mvh Janne
 
Fast ljus är per definition svagt, annars ger det enorm hetta och i princip behov av trefasuttag. Icke att förglömma dessutom kisande ögon.

För statiska föremål är fast ljus kanon då det ger hundraprocentig kontroll av hur ljuset faller. Men för rörliga saker som människor där stativ kanske inte alla gånger är önskvärt skulle jag välja blixtar.
 
Jag kikade runt ganska mycket innan jag slutligen föll för ett paket om tre blixtar + kringutrustning från Hensel.

Fastljus är säkerligen billigare men ofta inte lika bra tryck som blixtar.
Värmeutvecklingen kan oxå vara jobbigt om lokalerna inte är så stora.
Dessutom måste filter eller korrigering i efterhand till (vid analog fotografering).
Utbudet av "kringtillbehör" är ibland oxå ganska begränsat.

Ljuspaneler är säkerligen bra vid stilleben och produktfotografering där ett jämnt, mjukt ljus är att föredra. Tycker dock att kreativiteten blir lidande när du begränsas till just det "mjuka ljuset". Sedan är väl inte ljuspaneler så värst starka heller? (möjligt det finns en hel uppsjö av varianter).

Blixtar är i mitt tycke det självklara valet. Inga egentliga begränsningar (förutom ekonomiska sådana). Massvis med kringutrustning och det är bara din fantasi som hindrar kreativiteten.
Bra tryck om du väljer starkare blixtar (500+). Fast det är klart att om du bara skall använda blixtarna till porträtt hemma så räcker det säkerligen med 250-300Ws.

Kolla runt lite på begagnatmarknaden, finns ibland riktiga klipp att göra.
Elinchrome, Pro, Hensel eller Multiblits gör alla "bra grejer".

Lite opedagogiskt skrivet kanske men det är trots allt fredagskväll ;)

Lycka till!
 
ANNONS