** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Varför är ljus sökare så dyrt?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Alla billiga DSLR har en ganska liten och ljussvag sökare, varför är det så? Vad är det som är så dyrt med en stor sökare? Glas är ju inte dyrt numera, se på priset på 50/1.8, till exempel.

Jag vet nog inte hur detta fungerar bara, berätta ni som vet!

Per.

PS. Eller: vi kanske bara är utsatta för en komplott och ska få något för pengarna när vi köper en dyrare kamera? DS
 
Det är snarare så att kameror med lilla sensorn (APS-format) har också en liten spegel. Filmkameror med formatet 24x36mm har alltså en betydligt större spegel. Större spegel - mer ljus i sökaren.

T.ex Canon EOS 5D har en stor sensor "fullformat" och också en ljus och fin sökare.

Mvh J O
 
Jo, det förstås.

Men det förklarar inte skillnaden mellan till exempel F-75 och FE-2. Vad kan det bero på där?

Per.
 
... och (om man vågar hoppa in på Canon), skillnaden mellan t.ex. 350D/400D och 20D/30D, trots samma sensorstorlek?
 
Det är säkert så att tillverkarna vill kunna erbjuda bättre sökare mm. på dyrare kameror, bildkvalitetsmässigt är ju alla modeller nästan likvärda idag, så för att kunna motivera det högre priset så måste dom ju kunna erbjuda något som inte dom billigare modellerna har, dvs bättre sökare, vädertätning, bättre autofokus mm, kostnaden för dessa prylar motsvarar nog inte skillnaden i pris på kamerorna, men tyvärr är det något vi får leva med när skillnaderna är så små.

Jag har en D200, hade en D2Hs tidigare, skillnaden mellan dom två är att Hs'en är snabbare, har bättre autofokusmodul samt inbyggt vertiklagrepp, inget som motiverar prisskillnaden direkt, autofokusmodulen är ju en elektronisk pryl som kanske kostar ett par tior att tillverka, snabbheten i kameran är ju också elektronisk, dvs ingen större kostnad, sen tillkommer det lite mer magnesium i huset, och för det får man betala dubbla priset, ocker ? ja det tycker jag faktiskt det är.

Nu sägs det ju att det är utvecklingskostnaderna av tex, den bättre autofokusmodulen man får betala för när man köper den dyrare kameran, det tror jag inte ett dyft på då det gäller priserna på PRO husen, dom säljs inte i så stora serier att det kan betalas på den försäljningen, nej utvecklingskostnaderna läggs nog på dom billigare modellerna, för det är på dessa dom tjänar pengarna.

/kent
 
perstromgren skrev:
Jo, det förstås.

Men det förklarar inte skillnaden mellan till exempel F-75 och FE-2. Vad kan det bero på där?

Per.
Förmodligen plast respektive glas i prismat samt olika typer av mattskivor. Vissa typer av mattskivor är lättare att använda för manuell fokusering än andra.

Erik: Priset.
 
F75 = "modern autofokuskamera"
FE-2 = Kamera optimerad för manuell fokus.

FE-2's sökare är väl dessutom större vilket helt klart skulle få den att uppfattas som ljusare
 
harryett skrev:
FE-2's sökare är väl dessutom större vilket helt klart skulle få den att uppfattas som ljusare

Så varför gör man inte stor och ljus sökare på alla kameror? Det måste vara något som håller emot; någon typ av kostnad.

Vad är det?

Per.
 
Det är väl så att dyra kameror har ett riktigt glasprisma. Detta i sig är rätt dyrt. Det är därför som t.ex. Nikon F90 hade 92% sökarbild osv, och de riktiga proffsmodellerna har 100% sökarbild. Sen har det på sista åren kommit modeller, F75 m.fl., och enklare modeller hos de andra tillverkarna såklart, där prismat ersatts med ett spegelsystem. Det är mycket billigare än det stora glasprismat, men troligen känsligare för stötar och, som det verkar, ger mörkare bild i okularet.

Själv ser jag just sökaren som en av de allra viktigaste egenskaper hos en kamera. Det är därför man tenderar att hålla fast vid tekniskt gamla modeller men som har en finfin sökare, te.x. Nikon F3. När man då tittar in i den pyttelilla och mörka sökaren på en Nikon D70 blir man ju ganska avskräckt. Nikon D2-modellerna har relativt bra ljus i sökaren, men fortfarande är bilden liten jfrt med F4/F5/F6.

/Thomas
 
nosferatu skrev:
... och (om man vågar hoppa in på Canon), skillnaden mellan t.ex. 350D/400D och 20D/30D, trots samma sensorstorlek?

Här är det olika konstruktion på sökarna, 20/30D har riktig prisma medan dom billigare har något spegelsystem om jag fattat rätt.
Förmodligen en av dom saker som gör prisskillnaden mellan kamerorna.
 
ANNONS