Annons

Varför missar kameran fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Men är det inte så default att om man förstorar en bild att den visar bilden med den del som fokus satts på av AF?
Kan vara så. De flesta kameror kan antingen utgå från AF-punkten eller från mitten.
Är det f.ö. vanligt idag med de nyare spegellösa att man håller på och fipplar med statiska fokuspunkter? Det är ju numera bara att sikta på stället man vill ha i fokus så kommer ju kameran att kontinuerligt följa objektet fokus sitter på.
Ja, när kameran inte begriper vilken av sakerna som är nära varandra som man vill ha fokus på.
I övrigt använder jag aldrig längre statisk autofokus längre. Jag tycker inte längre det finns något behov av det. Dels för att det går precis lika bra med "continuous" (följande) och det ger ju dessutom "dynamiska" fokuspunkter istället för statiska. Ser ingen poäng med att fippla med det - bara en onödigt grej extra att bry sig om.
Ja, så länge kameran inte ser spöken går det bra. Det är säkert olika med olika kameror, man jag har konstaterat att min har svårt att följa ett ansikte i en folksamling med 20 personer, där alla rör sig i olika riktningar och den jag vill följa ibland försvinner kortvarigt bakom någon annan. Med en punkt som jag själv valt är det ingen konst.
Kameran får aldrig välja fokus själv i mitt fall för det kan man idag enkelt överstyra bara med att sikta på motivet i mitten på sökaren initialt och sedan sitter ju fokus där om man har "continuous" AF på. Jag ser faktiskt aldrig de problem ni pratar om här med det sätt jag använder AF idag.
Så fort du gör som du påstår att du gör är det du som pekar och sen kameran som väljer. Antingen det du tänkte på eller något i närheten.
Det som är så bra med dagens kameror är ju att automatiken finns där fast den inte är tvingande för den kan numera smidigt och effektivt överstyras av fotograferna om de så vill. Ingen är faktiskt tvingad att välja mellan automatik och egna preferenser idag. Man kan faktiskt få allt samtidigt om man vill.
Så har det varit hela tiden på de kameror jag använt. Automatik har funnits men kunnat kringgås.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag tog en mycket enkel gruppbild med min Nikon Z fc häromdagen och kameran missade fokus grovt. Vad gjorde jag (eller kameran) för fel?

Kameran var inställd på kontinuerlig fokusföljning (AF-C).

Per

Visa bilaga 169375
Visa bilaga 169376
Det är nästan omöjligt att säga exakt vad som gick fel vid det här tillfället.

Jag använder en Nikon Z fc när jag går ut och inte har något särskilt mål med vad jag ska fotografera.

Startpunkten brukar vara Auto-area AF (people) och AF-C, dvs. kontinuerlig ögonfokus.

Jag tycker det fungerar bra för relativt statiska motiv och kan inte på rak arm minnas att jag missat fokus som du gjort i exempelbilden.

När man använder kontinuerlig fokus fungerar det bäst om man trycker ner slutaren halvvägs så att fokus aktiveras när man komponerar bilden (Z fc saknar back-button-focus). Annars finns det risk att kameran inte hinner med att fokusera korrekt.

Jag vet inte om du gör det, men det är en vanesak.
 

zosma

Aktiv medlem
Det är nästan omöjligt att säga exakt vad som gick fel vid det här tillfället.

Jag använder en Nikon Z fc när jag går ut och inte har något särskilt mål med vad jag ska fotografera.

Startpunkten brukar vara Auto-area AF (people) och AF-C, dvs. kontinuerlig ögonfokus.

Jag tycker det fungerar bra för relativt statiska motiv och kan inte på rak arm minnas att jag missat fokus som du gjort i exempelbilden.

När man använder kontinuerlig fokus fungerar det bäst om man trycker ner slutaren halvvägs så att fokus aktiveras när man komponerar bilden (Z fc saknar back-button-focus). Annars finns det risk att kameran inte hinner med att fokusera korrekt.

Jag vet inte om du gör det, men det är en vanesak.
Z fc går väl att få med back button focus som alla andra Nikon kameror, jag använde det t om med min Nikon D3200 en gång i tiden. Det är bara att programmera AE-L AF-L knappen.
 

jphotog

Aktiv medlem
Ja, ett fall av RTFM.

(Däremot kan man drabbas av knappbrist, beroende på vilka funktioner man vill lägga på dem.)
Ok, jag gick till det. Inte riktigt som du beskrev.

f2 - programmera AE-L/AF-L knappen till AF-ON

a6 ger två val: Shutter/AF-ON och AF-ON. Valet påverkar inte BBF, men man kan låsa fokus genom att släppa AF/ON-knappen om man väljer det senare alternativet.

Väljer man AF-ON så visar menyn AF activation OFF vilket känns ologiskt eftersom AF fortfarande aktiveras med BBF.

Jag har aldrig använt AE-L/AF-L så för mig skapar det ingen knappbrist.
 
ANNONS