Annons

Varning för att köpa via Internett på Scandinavian Photo, de höjer priset efteråt

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Detta är ju löjligt! TS har EN gång råkat ut för att det blivit fel med en rabattkod som INTE skulle gälla det objektiv han ville ha, och det ska ältas om igen.

TS har i flera år skrivit om alla prylar som ska uppgraderas och säljas, men av en eller annan anledning blir det aldrig av (ursäkterna varierar från år till år)

Är det verkligen någon som tar den här tråden på allvar? Om så, och detta inte är rent trolleri är TS inte någon jag skulle vilja ha som kund (oavsett vad det gäller).

Företaget jag jobbar för som säljer produkter både i butik och via nätet har tyvärr vid flera tillfällen blivit tvungna att neka kunder som vid upprepade tillfällen fått oss att inse att det är en person vi inte vill ha som kund. Vi har förstås också kontakt med andra handlare inom samma bransch, och information om dessa kunder sprider sig förstås.
Jag är ingen internet eller databas programmerare.

Jag undersöker vilka rabatter som olika företag har på den produkt som jag är intresserad av och jag köper enbart från ställen där jag tidigare har handlat och inte har fått problem som inte snabbt har blivit lösta..
Exempelvis brukar Kamera doktorn ha ordentliga rabatter på långa telen till Nikon F-systemet.

Jag är dock tillräckligt gammal för att ha växt upp i en tid där riktiga män stod för sitt ord och höll vad de har lovat och skyllde inte bort sitt ansvar.

Jag kommer inte handla på företag som inte är trovärdiga och behandla sina trogna kunder illa. Det är ett medvetet val som Scandinavian Photo har gjort och det är upp till dem att leva med utfallet från detta val och tappa sin kundbas.
 

Cambo

Aktiv medlem
Skulle säga att ärendena skiljer sig. I ditt fall så kan en privatperson hävda sin ångerrätt och i princip få samma resultat. Kostnaden blir större för butiken än mellanskillnaden eftersom man dels måste betala frakt x2 och nu har ett använt objektiv som bör säljas som demoex.

I TS fall så var där en bugg som gjorde att han kunde runda systemet och nyttja en rabattkod på 25% som aldrig var tänkt att gälla. Både Sweclockers och Swedroid har fyndtrådar där man bl.a. letar efter just sådana misstag. Ibland fungerar det och ibland inte men där finns alltid någon som blir bestört över att han inte fick sin tusenkronorsprodukt för en hundralapp.
Jo det är som du säger. I mitt fall ville jag ha objektivet och kanske inte kände mig stigmatiserad för att missa några hundringar. Att springa runt på mellandagsrea och dribbla har jag varken tid eller lust till. Känns bra att ha bra kontakt med ett företag som man lugnt och med trevlig ton kan prata med.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
...Jag kommer inte handla på företag som inte är trovärdiga och behandla sina trogna kunder illa. Det är ett medvetet val som Scandinavian Photo har gjort och det är upp till dem att leva med utfallet från detta val och tappa sin kundbas.
Är det verkligen möjligt att du handlar så mycket att du ensam är SP:s "kundbas"? Eller överdriver du tron på din egen betydelse för ett ganska stort företag i fotobranschen?
 

krisljungberg

Aktiv medlem
Okej, då ska vi se om jag förstått det hela rätt.

TS handlar på SP med en rabatt som avser en särskild produkt. När hen sedermera även adderar ett objektiv så förstår inte SP's webbsida att rabatten inte ska appliceras på nyss tillagda vara, men TS tycker ändå det är rimligt att den gör det då objektivet ifråga är så pass gammalt att det borde vara rabatterat. TS väljer att checka ut, nöjd med pengarna hen sparat. SP inser dock sitt misstag och korrigerar fakturan utan att meddela TS, varpå TS blir så förbannad att hen ger sig ut på korståg i akt och mening att förgöra kapitalisterna på SP.

Våren passerade. Sommaren passerade. En höst och vinter och ännu en vår passerade. Här är vi nu, sommaren 2021, med fyra vågor av Corona i ryggen, och ämnet är precis lika hett som sommardagarna vi nyligen genomlidit. Är det rimligt? Överreagerar TS? Frågorna är många, svaren är få. Har TS överkonsumerat de senaste 15 månaderna för att påvisa den enorma förlust det medförde när SP korrigerade den bugg som TS så gärna utnyttjade för egen vinning?

Jadu, jag vet inte vad jag ska säga egentligen. Tur att det finns så många butiker världen över att handla från.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag är dock tillräckligt gammal för att ha växt upp i en tid där riktiga män stod för sitt ord och höll vad de har lovat och skyllde inte bort sitt ansvar.
Några fler floskler på lager?

Sen när blev Scandinavian Photo en manlig person med heder och ära? Det är för fasen en butik. Och även om man ibland kan ha synpunkter på deras kundservice är de i sin fulla rätt att avböja en affär som är gravt ofördelaktig för dem, egentligen oavsett orsak, men i synnerhet när den uppstått på grund av felaktig information och missförstånd. De sysslar inte med välgörenhet.

Den här tråden är så jäkla dum och orättvis mot Scandinavian Photo att den borde raderas. Ett anrikt företag står anklagat i ett offentligt forum utan att kunna försvara sig. Skamligt.
 

Christer2

Aktiv medlem
Jag har bara gott att säga om Scandinavian Photo.
Har i och för sig bara handlat där en enda gång, när jag som då utlandsboende var hemma i Sverige för ett par dagar, och var i stort behov av att köpa en lite dyrare kamera, som just då var svår att få tag på. En av SP's butiker hade ett exemplar som "min" butik (SP Malmö) erbjöd sig att transportera hem till sig, så att jag kunde få köpa den under mitt besök. Detta gjordes utan något prispåslag.
Kommer även i fortsättningen att gynna SP.
 
Senast ändrad:

fotobollfoto

Aktiv medlem
Några fler floskler på lager?

Sen när blev Scandinavian Photo en manlig person med heder och ära? Det är för fasen en butik. Och även om man ibland kan ha synpunkter på deras kundservice är de i sin fulla rätt att avböja en affär som är gravt ofördelaktig för dem, egentligen oavsett orsak, men i synnerhet när den uppstått på grund av felaktig information och missförstånd. De sysslar inte med välgörenhet.

Den här tråden är så jäkla dum och orättvis mot Scandinavian Photo att den borde raderas. Ett anrikt företag står anklagat i ett offentligt forum utan att kunna försvara sig. Skamligt.
Nog kan väl SP kliva in i tråden och kommentera om de vill. Men de ser nog att tråden i sig knappast leder till att skada deras rykte. Det är en enstaka händelse, och en irriterad fd kund. Inget mer.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Det finns naturligtvis inget företag som "medvetet behandlar trogna kunder illa"
Däremot finns det förstås företag som medvetet väljer bort kunder som beter sig illa ...
Tyvärr tror jag att du kan ha fel.

Nedanstående exempel vill jag minnas är från TV-programmet plus:
Herr A hade sedan länge bilförsäkring i företag X.
Fru A hade sedan länge bilförsäkring i företag Y.
Herr A sa upp sin försäkring och tecknade ny i företag Y.
Fru A sa upp sin försäkring och tecknade ny i företag X.
På det viset sparade de åtskilliga slantar.

Jag har tidigare gjort liknande med betal-TV-kanaler.
Som mångårig kund fick jag aldrig några rabatterbjudande.
När jag sa upp abonnemanget fick jag fördelaktiga villkor att förlänga, och sparade på så vis åtskilliga slantar.

Att som "trogen kund" få betala mer, tycker jag är att behandlas illa.
Ditt påstående är enligt min mening lite för generellt.

I sak tycker jag att TS borde ha fått objektivet till det pris som gällde i hans beställning.
Så generöst borde ett företag kunna vara, om en "trogen kund" drabbas av ett misstag som man gjort.
Givetvis under förutsättningen att prisreduceringen inte är orimlig, och att det inte handlar om summor som kan få företaget på obestånd.

Sedan är vi alla olika.
Vi retar oss på olika saker, olika mycket, och olika länge.
Vissa retar sig jättemycket på folk som retar sig för mycket/länge.
Värst av alla är jag.
Jag retar mig för mycket, på folk som retar sig för mycket, på folk som retar sig för mycket.
...... och nu retar sig väl många på mig .... ;-)
 

FiCa1

Aktiv medlem
Själv är jag jätteglad att ha SP i Malmö. Har handlat där mycket, både kameror, objektiv, skärmar och även skrivare. Har aldrig haft problem varken med priser eller kundkontakt. Att ha handlaren där man bor är ovärderlig speciellt om man köper dyrare saker för flera tiotusentals kronor. Du kan gå och titta och klämma på saker, ställa frågor innan köpet och om olyckan är framme är det bara gå till butiken och lämna reklamation. Att köpa ett objektiv för 30k känns för mig bäst att göra det i butiken. Innan hade vi Rajala och Japan Photo i Malmö också och det var ju bra med tanke på konkurrensen men nu finns det bara SP. MediaMarkt och Elgiganten räknar jag inte som fotohandlare.
Har även handlat på Cyberphoto och Hegethorns men som sagt hemma och nära är bäst speciellt när det skiljer någon hundring i priset. Nu när mer avancerade fotoprylar kostar lika mycket som en liten bil då är det nog ingen som köper den här bilen på nätet utan att provköra den. Eller?
I Uppsala har vi tack och lov Uppsala Fotokompani. Kanonservice. Kunniga säljare. Toppen helt enkelt. Köper alla fotogrejer utom Leica-prylar där. Struntar i ev. prisskillnader jfr "nätet" – värdet av att ha en fysisk butik med "riktiga människor" bakom disken är väl värt ev. extrakostnad. Leica-prylar köper jag exklusivt från Wibergs i Sthm – en fantastisk kameraaffär! Scandinavian har jag ytterst begränsad erfarenhet av, med de jag har är positiva. En kompis har gjort beg.affärer med SP och har bara lovord över för dom.

/ FiCa1
 

FiCa1

Aktiv medlem
Scandinavianphoto har nu på ett år förlorat ordar från mig på ca 25 tkr. Jag hoppas de är nöjda med att inte fullfölja försäljningen av Zeiss 50mm F1.4 till det pris som deras hemsida nämnde. Denna vecka lade jag en köporder på Fuji 55-200mm optik till Cyberphoto. Jag kommer inom de närmaste 4 åren uppdatera Nikon utrustning för ett värde mellan 70-110 tkr. Inget av detta kommer gå till Scandinavianphoto då de är opålitliga och inte sysslar med kundvård. Camradoktorn och Cyberfoto är mer pålitliga och har bättre kundvård.
Häftigt värre för en fattig ingenjör ...
 

FiCa1

Aktiv medlem
Några fler floskler på lager?

Sen när blev Scandinavian Photo en manlig person med heder och ära? Det är för fasen en butik. Och även om man ibland kan ha synpunkter på deras kundservice är de i sin fulla rätt att avböja en affär som är gravt ofördelaktig för dem, egentligen oavsett orsak, men i synnerhet när den uppstått på grund av felaktig information och missförstånd. De sysslar inte med välgörenhet.

Den här tråden är så jäkla dum och orättvis mot Scandinavian Photo att den borde raderas. Ett anrikt företag står anklagat i ett offentligt forum utan att kunna försvara sig. Skamligt.
Håller inte med, dig. Låt tråden vara kvar. Den visar med önskvärd tydlighet hur en idiotisk kund tramsar runt för att förgöra ett ondsint företag. För min del så har incitamentet för att bli en regelbunden kund hos SP bara ökat tack vare denna tråd.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Underhållningsvärdet av esbtse:s inlägg är inte heller att förakta.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Håller inte med, dig. Låt tråden vara kvar. Den visar med önskvärd tydlighet hur en idiotisk kund tramsar runt för att förgöra ett ondsint företag. För min del så har incitamentet för att bli en regelbunden kund hos SP bara ökat tack vare denna tråd.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1

PS. Underhållningsvärdet av esbtse:s inlägg är inte heller att förakta.
Jag tycker att ditt inlägg och tråden i stort mest ger uttryck för en primitiv drevmentalitet.

Jag anser också att TS överdriver och drar hela saken i långbänk, men som Lennart Gustavsson skrev så retar vi oss på olika saker, olika mycket och olika länge.

Man får väl utgå från att TS framfort sina synpunkter utifrån vad han uppriktigt känner och anser. Det är knappast skäl för att kalla TS "idiotisk".

/F
 

PMD

Aktiv medlem
"En dåres envishet" är nog en bättre benämning. De flesta människor skulle antagligen rycka på axlarna och handla någon annanstans. Flera skulle säkert undvika SP i framtiden, men få skulle driva kampanj på ett internetforum.
 

Tims

Aktiv medlem
Rent generellt torde du få rätt om du kontaktar ARN. En rabatt på 25% är inte orimlig i det här fallet (även om det troligen innebär att SP skulle sälja objektivet med förlust p.g.a mycket låga marginaler). Däremot kan det ju bli svårt i och med att du redan valt att häva ditt köp.

Jag jobbar själv med näthandel, men i en helt annan branch, och vi har den policyn att om det blir helt fel pris på nätet så tar vi det ändå. Det finns många skäl till att det kan bli fel, och det är oftast den mänskliga faktorn :)
Så gör vi också, alltid.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Jag tycker att ditt inlägg och tråden i stort mest ger uttryck för en primitiv drevmentalitet.

Jag anser också att TS överdriver och drar hela saken i långbänk, men som Lennart Gustavsson skrev så retar vi oss på olika saker, olika mycket och olika länge.

Man får väl utgå från att TS framfort sina synpunkter utifrån vad han uppriktigt känner och anser. Det är knappast skäl för att kalla TS "idiotisk".

/F
Tack Fredrik.
Du har rätt. Saker ska kallas vid sina rätta namn.
Det pågår ett sk "drev" mot TS.

Att på ett kamratligt sätt framföra att TS borde släppa den här oförrätten är okey, men det är inte vad vissa här sysslar med.
TS förolämpas och förnedras, av en grupp människor.

Mobben retar sig på att TS retat sig för mycket/länge !!!!!!
Mobbens beteende är ungefär lika genialt som att spruta ner en hel stad med färg, och där skriva budskapet: "klotter och graffitti är fult, de som sysslar med sådant är idioter".

Det är faktiskt bra för oss alla, att den som känner sig illa behandlad av ett fotoföretag, berättar det för oss andra.
I den här tråden har kommit fram hur olika företag agerar. Kunskap om konsumenträttigheter. Intressanta tankegångar. mm
Glädjande nog tycks det som TS råkade ut för vara en engångsföreteelse.
Av något dåligt, TS:s tråkighet, kom det ut något bra.
Mobben gör något dåligt av något bra.

Fotosidan är en kamratkrets av fotointresserade, som delger varandra erfarenheter, kunskaper och åsikter.
Mobbning och drev skadar sådana gemenskaper.
Vänligen, sluta med det.
Och, Tack till alla kloka personer som är så generösa med sina kunskaper och erfarenheter.
 
ANNONS