Annons

vid bildskärmkallibrering vad ska man välja för luminance / contrast värden?

Produkter
(logga in för att koppla)

popnow

Avslutat medlemskap
Jag har tankat hem en demoversion av basiccolor diplay 4.1.9 till min macbook pro som jag är intresserad av att köpa.

Men det är en liten fråga jag har angående callibrering av skärm

I Basiccolor så ska man ställa "Luminance / Contrast ratio". Jag undrar vad ska man ställa där i ett normalt upplyst rum (inge lysrör utan ibland soljus ibland vanlig glödlampa).

Man specifierar vad man ska ställa och de 3 kombinationerna är dessa:
- White and black luminance
- White luminance and contrast
- Black luminance and contrast

Sedan ska man skriva in värden man vil uppnå i de specifierade punkterna man valde, och då ser de ut så som nedan

Det man kan ställa är dessa 3 punkter
- White luminanse (Maximum eller fylla i själv cd/m2)
- Contrast (Maximum eller fylla i själv :1 ratio)
- Black luminance (Min. Neutral, Min. Native eller fylla i själv cd/m2)

Jag undrad vilket ska man speciefera att man vill ställa samt vad ska det vara för värden man ställer för normal bildbehandling i normalt upplyst rum. Vad brukar man i större del av fallen välja?

Jag bifogar en screenshot på hur det ser ut i Basiccolor
 

Bilagor

  • lum-con.jpg
    lum-con.jpg
    69 KB · Visningar: 345
popnow skrev:


Jag undrad vilket ska man speciefera att man vill ställa samt vad ska det vara för värden man ställer för normal bildbehandling i normalt upplyst rum. Vad brukar man i större del av fallen välja?
Om du sitter under varierande ljusförhållanden vill du gärna ha en så hög ljusstyrka på skärmen som möjligt. Det innebär att du ska ställa in programmet på att ge dig max white luminence. Sedan skruvar du också upp ljusstyrkan till max på din MacBook Pro innan du kalibrerar.

Stefan
 
Tusen tack!

en sista fråga:

Vad anser du att man borde välja för chromatic adaption
-none
-von Kries
-linear Bradford
-CAT02

/Darijo
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen.

Nu ska det kallibreras mästerligt.

cheers
/Darijo
 
ANNONS