Annons

Vidvinkel-zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orre

Avslutat medlemskap
Hej.

Finns väl säkert redan såna diskussioner, men jag startar en ny ändå.

Funderar på vidvinkelzoom för EF-S. 17-nånting.

Förslag ? 17-40mm L ? Då får jag glapp 40-100mm (har 100-400mm) o måste köpa ett till objektiv.

Tänker fota lite vyer med stort skärpedjup/lång tid.

Blir inte klok på o läsa om dom.

Kamerahuset blir en 650d.

Synpunkter och resonemang vore kul.

//Benny
 
17-40 låter ju mer som en normalzoom på en 650D, är det vad du behöver? Vidvinklezoom i min värld skulle vara av typen 10-20mm.

Per.
 
17-40 låter ju mer som en normalzoom på en 650D, är det vad du behöver? Vidvinklezoom i min värld skulle vara av typen 10-20mm.

Per.

Hmm.. 17 låter ändå lite vidvinkel ? Men visst, särskilt VID blir den junte på EF-S. det finns väl nåt Canon från 10 mm ? Jo, jag vet att jag kan Googla, men resonerar hellre.



//Benny
 
Ett väldigt bra objektiv är EF-S 10-22 mm. Skarpt som katten och ger härlig vidvinkel. Rekommenderas skarpt.
 
Hmm.. 17 låter ändå lite vidvinkel ? Men visst, särskilt VID blir den junte på EF-S. det finns väl nåt Canon från 10 mm ? Jo, jag vet att jag kan Googla, men resonerar hellre.

Visst, 17mm blir ju vidvinkel, men när det nu finns fina zoomar som börjar på 10 och 12 mm finns det väl ingen anledning att inte ha det?

Canons egen 10-22mm (ca 7500:) anses utmärkt, Tokina 11-16mm (ca 6500:) likaså.

Per.
 
Visst, 17mm blir ju vidvinkel, men när det nu finns fina zoomar som börjar på 10 och 12 mm finns det väl ingen anledning att inte ha det?

Canons egen 10-22mm (ca 7500:) anses utmärkt, Tokina 11-16mm (ca 6500:) likaså.

Per.

Uh. 7500:- svider. Tänkte max 5000:- Jaja. Sen måste fyllas upp med 22-100mm för o ha full arsenal.

//Benny
 
Såg ett test av vidvinkelzoomar i en av mina fototidningar nyss, då vann ett sigma 10-20mm över canon 10-22mm. På skärpa och det mesta, samtidigt som det var billigare...
 
Såg ett test av vidvinkelzoomar i en av mina fototidningar nyss, då vann ett sigma 10-20mm över canon 10-22mm. På skärpa och det mesta, samtidigt som det var billigare...

Jag hade ett Sigma 10-20 till min 40D och var mycket nöjd med det. Använde det till landskap, interiörer och arkitektur, även för publicering. Kan rekommendera det varmt. Mycket stadigt byggt, mycket snabb autofokus, skarpt och hyfsat raka linjer.
 
Rekommenderas

Jag hade också ett Sigma 10-20 till min 7D. Otroligt läckra bilder vid 10 mm.
Rekommenderas skarpt!

Har nu ett 17-40 till min 5D MkII och det blir nästan samma perspektiv. 1 mm längre effektiv brännvidd dock...
 
Ett väldigt bra objektiv är EF-S 10-22 mm. Skarpt som katten och ger härlig vidvinkel. Rekommenderas skarpt.

Håller med om att detta är ett mycket bra objektiv. Utmärkt för att fotografera inomhus och även landskapsbilder. Sen ska man ha realistiska förväntningar när det gäller skärpan. Skärpan är bra, men 10-22 är det minst skarpa av mina objektiv.
 
Sigma 8-16 har ju annars fått väldigt bra kritik :) Där pratar vi rejäl vidvinkel även på DX B-)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 
Ett annat alternativ (som i och för sig inte är jättevidvinkligt) är canons 15-85:a. Mycket trevligt omfång med både (hyfsad) vidvinkel och normalzoom i samma objektiv. Kan passa ganska väl i kombination med det TS omnämner om man inte vill ha separat vidvinkel/normalzoom.


//Fredrik
Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jag hade ett Sigma 10-20 till min 40D och var mycket nöjd med det. Använde det till landskap, interiörer och arkitektur, även för publicering. Kan rekommendera det varmt. Mycket stadigt byggt, mycket snabb autofokus, skarpt och hyfsat raka linjer.

Vilken Sigma 10-20 menar Ni, det finns 2 versioner:
F4-5.6 EX DC HSM (3750:)
F3.5 EX DC HSM (4990:)

?
 
Rekommenderar att du går ner till runt 10 iallafall. Har själv Sigma 10-20 3.5EX, men önskar jag hade köpt Canons 10-22 istället.
 
ANNONS