Annons

Vidvinkelfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag lånade ett EF-S 10-22 över helgen som var och gillade det skarpt. Det var kul att labba med och det gick att ta kreativa bilder med. Suget jag redan hade efter en vidvinkelzoom ökade ännu mer och nu finns det ingen återvändo.
Sigma lanserar ju nu en 10-20 också som lär vara bra enligt det lilla jag läst om det ännu, vet inte om det börjat levereras i sverige ännu. Listas i alla fall mer än 3000:- billigare än Canons variant. Jag har redan flera Sigmagluggar som jag är nöjd med så jag låter mig inte skrämmas av att det skulle vara "pirat". Dom 2 mm extra brännvidd som Canon har mellan 20 och 22 lockar inte heller då jag redan har optik ner till 18 mm.
Vad jag undrar är om det halva steg i ljusstyrka som Canon varianten har är av praktisk betydelse på en vidvinkel eller om det är försumbart.
Undrar också om någon har mer info om Sigman än bara de tekniska detaljerna.
 
Jag skulle säga att det är försumbart, om du inte smyger om kring varje sommar natt med kameran i högsta hugg förstås :)
 
Det halva steget kan man nog stå ut med i den brännvidden. Sen ser ju Sigmat väldigt bra ut vad jag har sett! Hade de inte varit så himla sega med att få ut det hade jag köpt ett sånt, men det blev ett 10-22 i våras.

Jag har sett att det finns en här på fotosidan som använder Sigmat. Du kan ju fråga honom vad han tycker.
 
joo

f)% blir tokig.. jag har planerat ett köp länge nog på sigman med läst några tester den får topp kritik. porb. e bara att sigma har ny leverantör i sverige(källa cyberphoto) som inte riktigt har koll på att folk verkligen väntar på detta objektiv
 
Tack,

Camilla, vad bra att du kände till en ägare här på fotosidan. Tittade på hans bilder från Kalmar slott och dom ser bra ut. Han hade också svarat på en fråga om det i sin gästbok.
Det blir till att vänta på Sigmat för mig då jag tror det kommer tjäna mig väl så bra som Canons 10-22 skulle göra. Kan har nytta av prisskillnaden för något annat. Synd att distributionen av Sigma blivit så dålig sedan dom bytte importör för jag gillar deras produkter (se min kameraväska).
 
Jag gav upp Sigmat, verkar ju inte gå att få tag på överhuvud taget. Beställde nyss ett EF-S 10-22 från Tyskland.
 
Kollade precis Cyberphoto och dom har i lager för 4656:-
Kikade även på butiker listade hos ebay och fann åtminstone 12st objektiv som låg ute just nu.
Zebramedia hade 12-24mm hemma så jag förstår inte problemen att få tag i Sigma-objektiv riktigt...?
 
-Danneman- skrev:
Kollade precis Cyberphoto och dom har i lager för 4656:-
Kikade även på butiker listade hos ebay och fann åtminstone 12st objektiv som låg ute just nu.
Zebramedia hade 12-24mm hemma så jag förstår inte problemen att få tag i Sigma-objektiv riktigt...?

Cyber har bara gluggen som passar Sigma's kameror hemma och det var väl den Björn var ute efter.

EDIT: Han ska ha den till Canon menar jag...
 
Senast ändrad:
-Danneman- skrev:
Kollade precis Cyberphoto och dom har i lager för 4656:-
Kikade även på butiker listade hos ebay och fann åtminstone 12st objektiv som låg ute just nu.
Zebramedia hade 12-24mm hemma så jag förstår inte problemen att få tag i Sigma-objektiv riktigt...?
Jaså?
Det är till min 20D jag ska ha gluggen.
På Cyberphotos hemsida står det...
"Beräknas in i lager:
varan är beställd men leveranstid är okänd"
och så har det stått väldigt länge. Likaså är den restad hos Scandinavian. Provade onlinebutiker i Sverige och USA utan framgång. Från E-Bay törs jag inte handla så pass dyra saker så det går bort. 12-24 vill jag inte ha då man inte kan sätta vanliga filter på det, jag tillhör syndarna som vill ha ett UV filter på för säkerhets skull.
Med de tyska priserna samt att jag kan använda Canons cashback checkar så blev det inte så väldigt dyrt med 10-22 heller. Känns bra då jag provat den och vet vad jag beställer.
 
Senast ändrad:
Ber om ursäkt...
Kan ha haft lite för bråttom när jag kikade hos CP, var nog till Sigma jag kikade på... =)
Butikerna listade på Ebay är ju vanliga online-butiker precis som de du kikat på i Sverige och USA så det borde väl inte vara några problem?
Jag kollade alltså inte på begagnade från privatpersoner utan nya från butik...
Vad fick du ge för Canons och varifrån tog du det?
Hur mycket ger Canon tillbaka på det objektivet?
 
Jag fick betala 699 Euro plus 22 i frakt, blir ca 6800 kr.
Tyvärr verkar jag inte få någon cashback rabatt för jag kan absolut inte hitta mitt häfte. Vet att jag bläddrade i det för ett par månader sedan men nu kan jag inte hitta det :(
 
Senast ändrad:
Om du inte får något häfte medskickat i kartongen till objektivet så kan du skicka efter ett häfte på Canons websida.
Väntar själv på ett så jag kan få rabatten på mitt 70-200.
Sigmas 10-20 går att köpa för 495USD inkl frakt från en butik listad på ebay.
Bara hålla tummarna så man lyckas få det genom tullen utan påslag... =)
 
En kille på jobbet köpte det från USA. Han åkte på momsen och landade på ungefär samma pris som jag, dock kan han inte använda cashback.
Tack för tipset om Canons hemsida, ska kolla det.
 
Då var ett nytt häfte beställt. Stort tack för tipset. Cashback rabatten är hela 900:- vilket ger en slutsumma på ca 5900:- gluggen kostar mig. Fortfarande en tusing dyrare än Sigma men det går i alla fall att få tag på.
 
ANNONS