Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken fotografkategori tillhör du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilken fotografkategori tillhör du?

  • A

    Röster: 99 9.6%
  • B

    Röster: 64 6.2%
  • C

    Röster: 38 3.7%
  • D

    Röster: 205 19.9%
  • E

    Röster: 27 2.6%
  • F

    Röster: 176 17.1%
  • G

    Röster: 61 5.9%
  • H

    Röster: 50 4.9%
  • I

    Röster: 272 26.5%
  • J

    Röster: 36 3.5%

  • Totala väljare
    1,028

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Iochmed att digitalkamerorna kommit så har en kan man skönja lite nya typer fotografkategorier. Ta detta med en rejäl nypa salt och se det som grova generaliseringar, skrivna med glimten i ögat. Svara nu ärligt!

A. Analogisten som tycker att det är mest rätt och puritant. Har jobbat mycket med sv/v i mörkrum och har mycket god koll på exponeringslära och tycker att digitalt inte är riktigt renlärigt. Fotograferar mycket.
B. Tjej som tidigare alltid gillat foto och fotografering, men inte förrän digitalt så har hon kommit igång riktigt ordentligt. Kreativ och troligtvis mycket teknik-ointresserad. Laddar upp mängder med fina bilder och gillar att kommentera andras bilder.
C. Kille/Man som tidigare varit lite kameraintresserad, men framförallt teknikintresserad. Spenderar mest tid med att leta brus på kameramodeller som är betydligt dyrare än han själv äger. Kan t.o.m inte ha några bilder uppladdade. Plåtar förhållandevis lite.
D. Fotograf som är teknikintresserad men som ändå fotograferar mer än letar brustester på dpreview (kan t.o.m aldrig varit inne på den sajten). Kommer att köpa en dyr digitalkamera i det märket han/hon redan har. Tror att den kommer räcka för hans/hennes behov. Har lite svårt att förstå varför folk är intresserade av brusnivåerna på ISO1600. Sist han/hon var där uppe var med en pressad Tri-x.
E. Fotograf som idag kör analogt halvproffesionellt eller som yrkes, och är helt teknik-ointresserad. Har sett kollegornas digitalkameror och känner pressen. Blir dock livrädd eftersom hela foto-processen bygger på framkallning, ljusbord och diaarkiv. Har ingen aning om färgprofiler etc.
F. Fotograf som plåtar mycket och har både en digital och en analog systemkamera som han/hon varvar mellan beroende på motiv/uppdrag. Gillar ljudet av den analoga kameran och bilder på ljusbord / fixbadet, men inser smidigheten med digitalt. Läser digitaltester, men är ganska iskall. Digitalmodellen han/hon har idag räcker långt även om den senaste modellen vore kul. Kommer att köpa en sådan när priserna gått ner.
G. Amatör som läser allt om alla nya kameror och har ekonomin att slå till på den dyraste digitalkameran och gör det. Reflekterar inte över att han/hon köpt en yrkeskamera. Läser dock alla tester och är livrädd att konkurrenterna skall komma med något vassare. Hinner inte plåta så mycket, utan fastnar alltför ofta framför datorn och brustester. Vilket irriterar honom/henne, eftersom de får honom/henne att framstå som teknikintresserade (vilket han/hon egentligen är) fast han/hon vill vara fotograf.
H. Relativt nybliven inom foto och har köpt en digitalkamera, plåtar mängder (iallfall i början) med den. Mer intresserad av teknik än klassisk kompositionslära. Kan känna sig nydanade inom sin nya hobby. Har mycket svårt att komma överens om typen i alternativ A. Kan lätt falla in teknikdiskussioner digitalt vs analogt.
I. Relativt nybliven inom foto och köpte först en billig kompakt, men är nu inne på sin andra eller tredje digitalare i mellan/topp-segmentet. Hyfsat teknikintresserad, men är ingen brusrunkare. Plåtar mycket och utvecklas enormt. Kan ha varit ursprunglig analogist på hobby/fotoklubbsnivå som genom digitalt fått en riktig blomning i den tidigare insomnade hobbyn.
J. Proffs som har råd att köpa digitalutrustning för +150.000, och har kört det under ett par år. Har fått till processen mycket bra. Kan förmodligen dock längta till diabilder på ljusbordet och printar från labbet (vissa erkänner det, andra inte).

Jag kan mycket väl glömt en massa kategorier. Vem är du? Vad har jag missat?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag är både mycket bildintresserad och mycket teknikintresserad, lägger både upp mycket bilder och läser massa tester.

Plåtar digitalt och köper den kameran som jag anser vara tillräckligt bra för mina behov.
Jag behöver absolut inte ha den bästa kameran, bara den är tillräkligt bra med en vettig prislapp så är jag nöjd.

Den kategorin fanns visst inte med.
 

snysop

Aktiv medlem
*hmmm* Lite trist att den enda "tjejgruppen" som finns är klassad "teknik-ointresserad". Vi andra då? Jag är sjukt pryl- & teknikintresserad...
 

Emil-G

Aktiv medlem
A eller D, mer A än D.

Kalla mig konservativ men jag står hellre i mörkrummet en ledig dag än sitter framför datorn (det gör jag redan tillräckligt mycket!). Jag intalar mig att kameran är ett verktyg, så länge den gör vad den skall tillräckligt bra så skall man vara nöjd...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
F

snysop skrev:
*hmmm* Lite trist att den enda "tjejgruppen" som finns är klassad "teknik-ointresserad". Vi andra då? Jag är sjukt pryl- & teknikintresserad...
Det finns ju bara en enda mansgrupp också. Resten är nog öppna för alla.
 

snysop

Aktiv medlem
jimh skrev:
Japp, såg det nu och redigerade därefter.
Tycker nästan att det är bättre att man skippar "könet" i denna undersökning... Eller finns det någon anledning till att ha tjej/killgrupp på de lägre fotografnivåerna och att man sedan blir "fotograf"?
 

lottawe

Aktiv medlem
Svarade F, men gillar inte att det står han i texten och så skulle jag vilja ha det alternativet minus iskall vid digitaltester.

Kanske finns det några som satsat på senaste modell trots att de är både analoga och digitala också?

Varför finns två F i staplarna? (med samma procent, men olika färg?
 

andreasc89

Avslutat medlemskap
Jag svarade I. Den stämmer precis in på mig, förutom att jag sitter och kollar digitaltester och annat intressant på DPReview så fort jag får en stund över. Har plåtat lite analogt innan. 300D är min tredje digitalare och den befinner sig väl bland övre skiktet av konsumentkameror.

/A\
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag hade missat G, och satt två F. Det tror jag är förklaringen till varför det var två F.

Karin, dock syns det inte i din profil att du är sjukt teknikintresserad. :)

Sen är det ju som sagt otroliga generaliseringar. Det är bara B / C som jag specade kön. I övriga kan man välja helt själv.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
sagan skrev:
Jag är både mycket bildintresserad och mycket teknikintresserad, lägger både upp mycket bilder och läser massa tester.

Plåtar digitalt och köper den kameran som jag anser vara tillräckligt bra för mina behov.
Jag behöver absolut inte ha den bästa kameran, bara den är tillräkligt bra med en vettig prislapp så är jag nöjd.

Den kategorin fanns visst inte med.
Nej, just så finns det ingen som är forumlerad. Du får väl ta den som ligger närmast dig ändå. Nog passar nog någon sko hyfsat bra.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
lottae skrev:
Svarade F, men gillar inte att det står han i texten och så skulle jag vilja ha det alternativet minus iskall vid digitaltester.

Jag hade missat att skriva han/hon vid första tillfället. Däremot andra gången i det stycket. Men nu är det ändrat så att ingen skall sakna sig i den punkten.
 

snysop

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:

Karin, dock syns det inte i din profil att du är sjukt teknikintresserad. :)

Sen är det ju som sagt otroliga generaliseringar. Det är bara B / C som jag specade kön. I övriga kan man välja helt själv.
Har tyvärr fler pryl-laster än fotografering... :-/ *hm* jag får väl välja B då förutom det där O'et vid "intresserad". :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ändrade formulering i B, till "..TROLIGTVIS mycket teknik-ointresserad.." Så blir valet kanske mer brett.
 

mohei

Aktiv medlem
Hihi, jag är en typisk A. Just nu i alla fall.
Jag funderar faktiskt på att köpa en 300D i sommar när det är vettiga priser.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
kameror, kameror, kameror. Alla dessa japaner.

Jag tror att man behöver en hel del självdistans för att kunna vara sanningsenlig i en omröstning som den här. Därför kommer de mer positiva kategorierna att få fler röster än vad de borde. Därför ska man nog ta hela omröstningen med en nypa salt. ;-)

Det jag saknar är en kategori som inte är så kamerafokuserad. Jag ställer ofta frågor om andra saker och det är bara ett fåtal som svarar. Teknik är inte bara kameror.

Jag röstade på F.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det fanns bara 10 kategorier att använda så jag var tvungen att ta de mest generaliserade. Jag hade 14 från början.
 
ANNONS