Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken kamera med elektronisk slutare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Panasonic GH4 går att köpa riktigt billigt numera. Har sett den för 5-6000 ny. En begagnad GH3 borde vara ett bra budgetalternativ.
 

PMD

Aktiv medlem
gPhoto är ett program som lyder under GPL så källkoden är tillgänglig. Exakt vilka kameror man kan styra med programmet vet jag ej, men det står nog på dess websida.
 

PMD

Aktiv medlem
Du kanske kan få lite inspiration här - det är ju en del bekymmer med att scanna film (jag brukar bara filma in den, gärna i 50p, brukar bli någotsånär ok)
https://www.mwa-nova.com/flashscan_HD.html
Det finns också firmor (i Sverige) som erbjuder tjänsten att scanna smalfilm. Fanns åtminstone för några år sen som var sist jag kollade. Det är förmodligen billigare än att bygga egen utrustning för ändamålet, så länge det rör sig om någotsånär rimliga mängder smalfilm.

Har man ett jättearkiv så kanske det lönar sig att bygga eget, och om det är ett hobbyprojekt så är det förstås roligare att bygga eget än att lämna bort jobbet.
 

nutte

Aktiv medlem
Det finns också firmor (i Sverige) som erbjuder tjänsten att scanna smalfilm. Fanns åtminstone för några år sen som var sist jag kollade. Det är förmodligen billigare än att bygga egen utrustning för ändamålet, så länge det rör sig om någotsånär rimliga mängder smalfilm.

Har man ett jättearkiv så kanske det lönar sig att bygga eget, och om det är ett hobbyprojekt så är det förstås roligare att bygga eget än att lämna bort jobbet.
Jo, det finns massor med firmor, tex BGA http://www.bgavideo.com/sidor/smalfilm-till-dvd?gclid=CMrsr_vYlNQCFVaMGQodWxAPBg

Antar att TS gärna vill göra nåt intressant "hobbyprojekt" men det är nog rätt lätt att underskatta komplexiteten och kostnaden..
 

TLEC

Aktiv medlem
Jo, det handlar ju naturligtvis om att lösa de tekniska problemen som kan uppstå, och det är ju naturligtvis kul att fixa till det själv.
Är dessutom rätt van vid komplexa projekt.
 
ANNONS