Annons

Vilken mikrofon passar mitt syfte bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dunne

Medlem
Hej!

Jag är amatörfilmare, filmar mycket promovideos för olika arrangemang och gör "efterfilmer". Det blir alltså mest tal som jag vill ha, en riktad mikrofon som exempelvis Röde videomikrofon pro verkar då vara ett val.

Däremot så har jag läst mycket om brus som ska uppstå när man kopplar mic till en dslr då kamerans ljudhantering inte är den bästa. Därför har jag även kollat på Zoom H1 eller H2, problemet med dessa är att de är stereo och kommer antagligen ta in mycket omgivningsljud som kommer slaska sönder synkljudet jag vill ha i t.ex. intervjuer eller tal vid spelfilm.

So far jag har jobbat med

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl...ml&katname=Mikrofoner&title=Mikrofoner&id=279

En väldigt enkel mic för att komma bort från kameran och närmare situationen, Det blir dock halvdant ljud, om än bättre än kamerans.

Har även läst om alternativet att köpa både Zoom och Röde och koppla samman dessa, vilket ju låter som en fin idé, men för dyr för min budget för stunden. Så vad bör jag starta med?

Jag har gått igenom forumsarkivet efter mer svar men inte blivit nöjd därför postar jag en ny.
 
om jag vore du skulle jag titta på tradera, om du inte har jättebråttom tills nästa uppdrag.
H2:an plus en röde videomic på tradera kan gå för samma peng som H2:an ensam om du köper nytt.
begagnat är mitt råd.
 
Du kanske har läst min tråd som jag skrev för några veckor sedan (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=154681), men jag har lärt mig den hårda vägen att det inte finns några genvägar till bra ljud (vilket Farbror Barbro lärde oss för många år sedan).

Jag började "billigt" med en Röde videomic och en Röde Smartlav. Då dessa två inte alls levererade det ljud jag ville ha så blev det ändå "dyrt" i slutändan eftersom jag var tvungen att shoppa nytt/dyrare.

Just nu har jag en Zoom 4Hn. Den är fantastisk för den relativt billiga peng som den kostar. Jag skulle tro att H1 eller H2 duger rätt gott också, men jag ville komma åt de möjligheter som H4n ger mig.

Till det kommer jag att använda en Shure SM11-mygga. Den ligger just nu på en lastbil någonstans i Sverige, så jag har inte hunnit testa den ännu, men eftersom jag jobbat mycket med Shure tidigare har jag höga förväntningar.

Sammantaget blir H4n och SM11 över din budget, men jag skulle rekommendera dig att åtminstone satsa på en H1 eller H2. Skippa Röde-skiten tillsvidare.
 
När det gäller din fundering om "problemet med dessa är att de är stereo och kommer antagligen ta in mycket omgivningsljud som kommer slaska sönder synkljudet" så är min uppfattning följande.

Location.

Se till att spela in tal i så dämpad miljö som möjligt. Om du ska göra en intervju, ta med personen i fråga till ett ställe där den omgivande ljudnivån är så låg som möjligt.

Se till att hålla micen så nära munnen som det bara går (dock inte så nära att du fångar in personens "flåsljud"). Denna regel gäller (i princip) alla micar.
 
ANNONS