Annons

Vilken Sony RX100 ska jag välja?

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Har nog sagt detta på andra håll, men drar det igen. Jag har i flera år sökt efter en kamera som är så liten att den går ner i fickan. Som andrakamera, nåt som alltid kan vara med utan att det är en belastning. Festen, svampturen, kvällspromenaden, cykling, camping... Är så trist att grejer man vill fota dyker upp när man ingen kamera har! Eller bara har mobben.

Min nuvarande kamera är OM1. Letade länge efter en tillräckligt liten MFT, antingen med fast objektiv eller utbytbart. Men de som är små nog är för gamla och/eller saknar sökare, som är ett krav. Vill ju ha hyfsad bildkvalité också, så inte för liten sensor. Ricoh GR är för dyr och gillar inte brännvidden o.s.v. o.s.v.

Hade inte fattat att Sony RX100 faktiskt har sökare. Nu när jag vet det, tror jag en sån skulle passa mig perfekt. Frågan är vilken modell? Från V och uppåt går fortfarande att köpa nya. Men VI och VII går bort, då jag föredrar kortare men ljusstarkare zoom.

Ny eller bagagnad? Om jag köper en V eller VA sparar man inte så mycket på att köpa den begagnad. Äldre modeller finns bara begagnade.

De specar jag hittar gör mig förvirrad. T.ex. skillnaden mellan V och VA. Enligt den här sammanställningen har III och uppåt samma processor,
Men här påstås att VA har bättre processor än V och dessutom bättre objektiv.

Några artiklar säger att VA har mindre brus och lite andra bildförbättringar jämfört med V, men istället sämre tonomfång. Men det kanske syftar på JPG? Jag fotar alltid raw.

Vad som intresserar mig är så klart bildkvalitet. Förutom det bra autofokus, bra IS, bra sökare. Sånt. Hur många bilder i sekunden jag kan spruta och buffra spelar ingen roll.

Så, till mina frågor.
Vinner jag mycket på att välja V istället för III eller IV? Och är VA bättre än V för mig?
Extra fråga, är bruset märbart värre jämfört med MFT? Jag gillar att fota i stan på nätterna. DxO fixar problemet tillfredställande för mig vad gäller Olympus/OM. Kan jag utgå från liknande resultat med 1-tumssensorn?

Det började med att jag skulle försöka hitta billigt begagnat. Men om det blir V/VA lutar jag åt ny. Större trygghet för rätt liten peng, då andrahandsvärdet på kompakter är snorhögt. Även om det blir betydligt mer pengar än jag tänkt från början. Men nu har habegäret satt klorna i mig och det är vår snart! 😄
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Nja, Panasonic är redan bortsorterade som sagt. Två av dem du nämnde saknar IS och har inte snabbare tider än 1/500. Gx7 är för stor och LX100 känns lite för gammal.
 

Cygni

Aktiv medlem
Jag har en RX100 vii och är helnöjd med den. Kunde varit bättre vidvinkel. AF är betydligt bättre än på v och den har mic-ingång. På vii förbättrade de det mesta i kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Kanske inte kan bidra med så mycket, men jag köpte första RX100, som var mycket lätt men ändå kändes solid, jag använde en hård Hama väska vid bältet, då tipsen blev många med risken att stoppa kameran i en ficka med nycklar tex ( repa skärmen )- några använde en barnstrumpa för att skydda kameran. Jag hade alltid stroppen runt handleden när jag fiskade upp kameran, ville inte tappa den i asfalten, RX100III blev populär med sin första uppfällbara sökare och bättre objektiv, sökaren var dock låg-upplöst 1,44 mp. Sökarna är väl även på dom senare bättre men när allt skall vara litet så ger den väl inte så stor bild är man medveten om det så hjälper den till i alla fall till under soliga dagar.

RX100 serien kan kännas lite hal av sig att hålla i men jag vände mig snabbt vid hur man skulle greppa den, nu finns också flera tillägg som litet grepp att sätta till kameran, läderväskor att klä in kameran osv. 1 tums sensorn kan så klart inte ge samma höga Iso-tal som en APS-C kamera, så natt bilder vet jag inte riktigt hur det kan gå, min första modell hade ett läge där den tog flera bilder och lade ihop den under mörker utan blixt. autofokusen var inte så bra med första modellen, lite långsam av sig, bra ljus och sol var det okej.
 

Sundance

Aktiv medlem
Rätta mig om jag har fel men Vii har väl en 24-200 och dom andra har 24-70? 200 på den långa sidan är så pass viktigt för mig att det skulle få mig att bortse från de andra. Nu saknar Vii ND filter men det är en kompromiss jag kan ta.
 

Ventures

Aktiv medlem
Har någon av de följande versionerna efter den första problem med brummande objektiv?
På min kom brummet efter något år, vilket resulterar i att ljudet på videoupptagningar blir oanvändbart. Det var tydligen ett vanligt problem och de som hade garanti kvar fick hela objektivet bytt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nja, Panasonic är redan bortsorterade som sagt. Två av dem du nämnde saknar IS och har inte snabbare tider än 1/500. Gx7 är för stor och LX100 känns lite för gammal.
Nja, du kan få kortare slutartid än 1/500 med GM5, men får då helt elektronisk slutare. GX80 har mer fullödig slutare och stabilisering, men du kanske tänker på GX880? Den saknar å andra sidan även sökare.

Grejen med GM5 och de med samma sorts slutare är att de bara har en "halv" slutare, vilket är orsaken till de märkliga specifikationerna.

Rätta mig om jag har fel men Vii har väl en 24-200 och dom andra har 24-70? 200 på den långa sidan är så pass viktigt för mig att det skulle få mig att bortse från de andra. Nu saknar Vii ND filter men det är en kompromiss jag kan ta.
Både VI och VII har 24-200 omräknat till småbild. V/VA och tidigare har 24-70.

Canon G5 X II är ett mellanting om man vill ha en liten fjuttsökare sökare då den är 24-120 i småbildstermer. Samma ljusstyrka som på Sonys motsv. 24-70, dvs ljusstarkare än det som sitter i RX100 VI/VII.
 

Cygni

Aktiv medlem
AF med ansiktsigenkänning och hitta ögat är nästan kusligt bra på vii'n. Det finns många filmer på YT som visar hur bra den är.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ni ser vad rörigt det är! Beträffande brännvidden så har (enligt tabellerna jag länkade till) 1 och 2 28-100mm, III till Va 24-70mm och det två senaste 24-70mm 24-200mm. Jag föredrar då kortare och ljusstarkare objektiv.

@ztenlund Vad är en halv slutare och vad får det för konsekvenser?
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Ni ser vad rörigt det är! Beträffande brännvidden så har (enligt tabellerna jag länkade till) 1 och 2 28-100mm, III till Va 24-70mm och det två senaste 24-70mm. Jag föredrar då kortare och ljusstarkare objektiv.

@ztenlund Vad är en halv slutare och vad får det för konsekvenser?
Jo , det stämmer ju ang de äldsta, men de hade jag ärligt talat tänkt bort/förträngt. Version 3 har Sony däremot fortsatt att sälja. Du menar nog 24-200 på de två senaste dock.

Du får alltid elektronisk förstaridå. Att kortaste slutartid med den delvis mekaniska slutaren inte är så kort beror dock inte på det i sig, utan hur slutarridån drivs och att den pga det är ganska långsam. När Panasonic tog fram den här lösningen så var den extremt mycket mer kompakt än det som satt i deras andra kameror. En förutsättning för att de skulle kunna bygga lilla GM1. som den kom i först, och ha en mekanisk slutare överhuvudtaget.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Ja, det gjorde jag. Tack! (Jag ändrade i min post för att undvika missförstånd.)

Jaha, jag förstår lite bättre om slutaren då. Ändrade de det där sen eller är det fortfarande så?
 
Senast ändrad:

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Angående nattbilder går ISO upp till 12800 (utom för mark I). Och så hittade jag just den här snubben som sjunger rx100:s lov vad gäller nattfotografering.

Står inte vilken version han har och jag hittar inget datum på bloggposten så jag antog ettan, men kommentarerna är bara ett par månader gamla, så vete fasiken.
 

stenp

Aktiv medlem
Jag köpte RX100 när den var ny och haft den som enda kamera på flera resor. Sålde sen min Pentax K3 utrustning med flera objektiv och för pengarna köpte jag RX100 M7 och är mycket nöjd med den. Använder oftast sökaren. RX100 M1 gav jag till ett barnbarn. Under pandemin var vi ute i naturen extra mycket och vårt intresse för fåglar fick sig en skjuts. Då räckte inte RX100 riktigt så det blev en Olympus med 100-400 zoom. Har även några andra mindre kameror numera bl.a. en Panasonic GM1 men det är RX100 M7 som alltid är med i fickan och presterar suveränt, om jag skulle behålla bara en enda kamera så skulle det vara den.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ni ser vad rörigt det är! Beträffande brännvidden så har (enligt tabellerna jag länkade till) 1 och 2 28-100mm, III till Va 24-70mm och det två senaste 24-70mm 24-200mm. Jag föredrar då kortare och ljusstarkare objektiv.
Va har alltså nästan ett stegs bättre ljusstyrka på vidvinkeln (och gissningsvis ännu mer vid 70 mm).

VII har mycket längre max brännvidd, mycket bättre AF. Men kostar 50 procent mer.

Om det hade varit lättare att välja kanske jag också skulle köpa en.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
För mig är ljusstyrkan avgörande. Skulle ha önskat kanske motsvarande 85 eller 90 i teleändan, men är det priset för större bländare så tar jag det.

Ska ringa till lämplig fotoaffär och snacka lite. Sen får vi se.

Står i texten att det är trean :)
Tack. Jag läste faktiskt artikeln flera gånger, men inte noga nog tydligen.

Men bra. De senare modellerna lär ju inte vara sämre.
 

Rumpelstiltskin

Aktiv medlem
Omdömena här är ju positiva om rx100 generellt och jag har inte läst en enda dåligt omdöme på nätet heller. Och i dag sken solen. Sugen blir man.

Vad är de där lamellerna man ser framtill på ojektivet? Är det nåt slags linsskydd som öppnas när man ska till eller nåt mer avancerat? Har faktiskt inte sett nån i verkligenhet, men det stoppar inte mig! :D
 
ANNONS