Annons

Vilken systemkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

fidds

Ny medlem
Jag äger just nu en Canon G7X som jag har haft i nästan 3 år och varit nöjd med. Men nu vill jag byta upp mig. Jag kommer använda kameran framförallt vardagsbilder i alla dess former. För det första är jag osäker på om jag ska köra på en DSLR eller en spegellös kamera. Jag har kollat på Canon 750D, Canon M3 och Sony Alpha 6000. Grejen är att jag har ett par objektiv och även blixt till en Canon 450D hemma som jag använde förut. Jag vet verkligen inte vilken kamera som är bäst att satsa på. En fördel är ju dock att kunna ha den med sig rätt lätt och smidigt då kanske en spegellös kamera är bättre? Skulle gärna vilja ha era tips, råd och tankar!

Tack på förhand!
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske inte ett direkt svar som du önskar (också svårt med så lite krav från din sida), men vill bara ge ett bra starttips:

Finns redan enormt många trådar om det här på Fotosidans forum, så kan rekommendera dig att börja läsa igenom några av de. Kommer att ge dig en hel del matnyttigt, och alla här slipper svara på samma frågor om rekommendationer om och om igen (speciellt de som är väldigt allmänna och utan några specifika krav).

Hoppas att du inte tar illa upp av detta rådet, men tror faktiskt att det kan vara den bästa starten för dig. Sedan kan du komma tillbaka, eller fråga mer i de redan skapade trådarna gällande saker som du inte fått svar på genom att läsa de.

Lycka till! :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Alla kameror i den prisklassen är bra, det är bara en fråga om vad du prioriterar. Jag vill dock ge dig ett förslag som du kan beakta, den nyss lanserade Canon EOS 200D, den minsta DSLR du kan få, men ändå med ypperlig bildkvalitet (faktiskt bättre än 750D).

Lika litet som en spegellös blir det förstås inte, men i LiveView-läget har du bättre pekskärm och AF än i stort sett alla spegellösa i den prisklassen.
 
ANNONS