Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket gimbal?

Produkter
(logga in för att koppla)

Regulusphoto

Avslutat medlemskap
Hej,

Är intresserad av ett gimbal huvud för en 7D + 300/2.8 och kan inte bestämma mig, har inte råd med wimberley. Undrar då vilket ska jag välja? Har någon erfarenhet med något av dessa:

Benro GH-2
Manfrotto 393
Jobu Black Widow Jr.3 Gimbal Kit
Jobu Black Widow Heavy Duty mk II

Har någon ett annat förslag?
Eller ska man fortsätta handhålla?

mvh,
Sander
 
Två

Hej,

Är intresserad av ett gimbal huvud för en 7D + 300/2.8 och kan inte bestämma mig, har inte råd med wimberley. Undrar då vilket ska jag välja? Har någon erfarenhet med något av dessa:

Benro GH-2
Manfrotto 393
Jobu Black Widow Jr.3 Gimbal Kit
Jobu Black Widow Heavy Duty mk II

Har någon ett annat förslag?
Eller ska man fortsätta handhålla?

mvh,
Sander

Om du ska handhålla beror väl på vad du ska fota. Ett 300/2,8 ör ju inga större problem att handhålla även om man sätter på en 1,4 konverter bara ljuset är hyfsat. Jag har GH-2 och använde tidigare ett 393. Benrot är hur skönt som helst men är ju betydligt dyrare än 393. Manfrottot måste anses vara det bästa man kan hitta för 1600-1700 jämte Manfrottos videohuvud 501 för just foto med långa telen. Vill du ha ett W men inte har råd så ska du kika på Benrot som är en näst identisk kopia för halva priset!
 
Jag har kikat på och varit frestad av Benro men har beslutat att nöja mig med mitt Manfrotto, det är lite klumpigare men fungerar tillräckligt bra (med t.ex. 500/4) och priset är mycket trevligare än för alternativen. Jag fotar mer och mer med enbensstativ så det känns lite för lyxigt att byta ut huvudet. För 300/2.8 passar enben perfekt.
 
Tack för era snabba svar!

Har klarat mig ganska bra hitils med att handhålla för det mesta, men märker, framförallt under långa serier, att det blir väldigt jobbigt. Så jag kanske bara fortsätter såhär, jag har trots allt ett Manfrotto 701HDV redan, kände att jag ville ha något då det inte finns en risk att allt "rasar/faller" om ni förstår vad jag menar. Det känns i alla fall inte värt det för mina behov att köpa något som är dyrare än manfrotto 393 så nu lutar jag mot att det blir det eller inget alls.

// Sander
 
Jag köpte Wimberley från Cameranu - då gick det på 5' istället för 8.5' som på A&T Phototech.
 
ANNONS