Annons

Vill kunna numrera bilderna i albumet..

Produkter
(logga in för att koppla)

allimac

Aktiv medlem
Skulle man inte kunna fixa så att man kan numrera bilderna som man lägger in. Så spelar det ingen roll vad man döper bilderna till, man kan ändå få flera bilder som gör sej bra ihop brevid varandra.
Man kan ju göra det i dom enskilda albumen, så varför inte där man har ALLA bilderna?

Tycker detta skulle vara en bra funktion, och man skulle lättare kunna få det snyggare ibland sina bilder.
Eller?

//Camilla
 
Inte säker på att jag förstår.

Menar ni att ni vill kunna styra ordningen på bilderna när de visas lösryckta från sitt album, tex vid en sökning?
 
Vyn som länken i en medlems vy vilken pekar på alla bilder, t ex denna, borde gå att sortera. Som det är nu sorteras de på namn vilket gör att album splittas om man inte gör som jag har gjort. Vilket i sin tur är en kass lösning;)
 
I dom enskilda albumen kan man sätta nummer på bilderna för att få dom i en viss ordning. Så vill jag även ha det i det albumet där man visar ALLA sina bilder...

Som joker säger, nu får man sortera efter namn, vilket kan bli en svår lösning i längden.. Därför vill jag att det ska fungera precis som det gör i ens olika små album, att man kan sätta siffror på hur och i vilken ordning dom ska ligga.. :)

Hoppas du förstår nu vad vi menar :)

//Camilla
 
Kanske skulle man kunna lösa det så enkelt att när resultaten sorteras så läggs de i albumordning och sedan intern ordning i albumet innan sidan skrivs ut..?

(Förstår man vad jag skrev?)

Om albumen hänger ihop internt, borde det ju ge ett snyggt resultat.
 
Jag förstår vad ni menar. Just nu används vanliga bildsökningen för att visa de bilderma; där kan ju bilder presenteras lösryckta ur album, i olika ordningar etc. Jag skall fundra på en alternativ lsöning - men bäst är ju att man ändå går in på varje individuellt album och tittar där, då ser man också albumbeskrivning etc..

Dvs länken ni snackar om kanske borde bort, eller ivartfall en ny presentationssida skrivas där man ser var ett album slutar och ett annat börjar - och sedan visa i albumets interna ordning
 
Skulle också kunna fungera så.. :)
Men då får man sortera albuen efter namnet då menar du?

Sen kanske man har två bilder som inte är i samma album, men som skulle kunna passa ihop, då kan det bli problem.. i längden. Eller är det bara jag som är rörig?

Men jag har nämligen bilder som inte är i samma album, men som skulle kunna göra sej i bra brevid varandra.. Dom är sv/v och i samma stil, om man kollar på min mormors hand och känsla. Dom är inte i samma album, men gör sej bra brevid varandra, jag har kunnat lösa det genom att sätta punkt före titeln.
Förstår ni hur jag menar?

//Camilla
 
Jag tycker det är bra med sidan där man har ALLA bilder samlade.. Jag brukar kolla igenom där, sen om jag kollar på någon bild som intresserar mej, så kollar jag gärna in hela albumet tillsammans.

Men för att få en översyn på bilderna gillar jag som det är nu..
 
allimac skrev:
Men då får man sortera albuen efter namnet då menar du?


Nja, där behövs det in ett ordningsnr - för att styra albumens ordning, det är ett "gammalt" krav speciellt från de som har Portfolio-album

Sen kanske man har två bilder som inte är i samma album, men som skulle kunna passa ihop, då kan det bli problem.. i längden. Eller är det bara jag som är rörig?
Ja :) Nä, har man bilder som hör ihop tycker jag dom får vara i samma album också isåfall. Det är inte alla som betraktar dina bilder via den där länken heller och då får se din tänkta ordning.
 
Ska man vara riktigt krånglig såhär på fredageftermiddagen så har jag ett principiellt förslag.

Bilder man lägger in på fotosidan förhåller sig till albumen som om de vore papperskopior i pärmar.

Tänk om man kunde låta en bild tillhöra flera album?

Ett porträtt man tagit kanske man vill ha bland andra porträtt - men eftersom det togs på en resa i Norge, så passar bilden också ihop med andra bilder från samma resa.
Då vill man kanske ha bilden både i albumet "Porträtt" och i "Fjordexpedition i Norge, 2001".

Känn på den! :)
 
Jonas.. det där blev rörigt... :) Och det tar väl plats..

Jag menar inte att bilderna jag har hör samman på något sätt, inte för mej. Det är bara det är det är händer i ibåda bilderna, och då blir det snyggt att ha dom brevid varandra.
Men dom kan inte vara i samma album, för den ena handen är ett porträtt. Det är inte dom andra händerna... Om ni förstår..

Därför tycker jag det känns lättare att man isåfall kan numrera bilderna i vilken ording man vill i det "stora" albumet (där man ser alla bilderna).

Och sen när man klickar in sej på ett "litet" album, ser det ut precis som vanligt..


//Camilla
 
Faktiskt så funkade det så när vi öppnade Fotosidan och det ligger fortfarande kvar i grundkoden.

Men det visade sig vara lite för svårt att förstå och ledde till logiska klurigheter (är en individuell bild publicerad om den ligger i ett publicerat och ett icke publicerat album tex?), så det plockades bort till förmån för enkelhet.
 
Christer, jag håller med - det är något krångligare att förstå, och upplägget med publicering och så vidare skulle bli helt annorlunda.

Camilla, lösningen tar inte mer plats, eftersom det är samma bildfil som man referar till från två (eller fler) olika album. Det tar möjligen lite extra plats i form av några siffror i en databastabell.

Det var nog den lille webprogrammeraren och datamodelleraren i mig som vaknade till, men nu vankas det helg!
 
ANNONS