Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa dina konstnärliga naturbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Midhrafn

Aktiv medlem
Re: Konst

sture skrev:
är att kunna ta en paus i julstress. Ta med sig sitt verktyg och dra ut i naturen, komponera, njuta och ladda batterierna. Minus 7 grader, sol och vindstilla, endast knölsvanarnas tjatter störde friden. Glögg på Er, fotofriends!

*Suck* nu fick jag rejäl ångest, det är vad jag borde göra nu istället för att hänga här, nåväl laddar ryggan för en tur imorgon istället.
 

Bilagor

lottawe

Aktiv medlem
Funderade lite på det där om att konstnärligt inte behöver vara oskarpt som Janne tog upp på förstasidan och håller med.

Sen när jag rotade i skräpmappen i går så fick jag för mig att göra ett expriment. Plockade upp en suddig bild som jag inte ser ett dugg i och slängde upp den på två amerikanska siter för att kolla läget och nog sjutton verkar folk nöja sig med att bilder är oskarpa ibland. Själv söker jag fortfarande finna det andra ser i den. Jag saknar innehåll, men exprimentet var kul:) Ibland verkar det som oskarpt utan nåt mer räcker alltså..
 

Bilagor

Arleklint

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Funderade lite på det där om att konstnärligt inte behöver vara oskarpt som Janne tog upp på förstasidan och håller med.

Sen när jag rotade i skräpmappen i går så fick jag för mig att göra ett expriment. Plockade upp en suddig bild som jag inte ser ett dugg i och slängde upp den på två amerikanska siter för att kolla läget och nog sjutton verkar folk nöja sig med att bilder är oskarpa ibland. Själv söker jag fortfarande finna det andra ser i den. Jag saknar innehåll, men exprimentet var kul:) Ibland verkar det som oskarpt utan nåt mer räcker alltså..
Om fotografen har en tanke med bilden kan man förstås tänka sig att den tanken, eller någon annan tanke, går fram till betraktaren.

Om fotografen själv inte ser något i sin bild, och kanske inte heller hade någon egentlig tanke, kanske det är svårare för betraktaren att uppleva något. Vad tror ni?
 

lottawe

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om fotografen själv inte ser något i sin bild, och kanske inte heller hade någon egentlig tanke, kanske det är svårare för betraktaren att uppleva något. Vad tror ni?
Tanken kan nog komma i efterhand, men fotografen bör nog kunna se något för att alls ta vara på. Jag tycker det kan vara en stor konst att inse ta vara på "misstag" i efterhand också. Alltså tycker jag inte man måste ha en tanke vid fotoögonblicket jämt. Ett exempel på tillvaratagande av "misstag" har Fredrik Skott på sin hemsida. Imponerande verk där bladaren utlöst sig själv.

Jag märkte ju på mitt expriment att andra kunde se fast jag själv inte ser, så jag tror inte fotografen/konstnären behöver vara medveten själv alltid. Allt är ju upp till betraktaren och genom att döpa en bild till "untitled" så lämnar man det ju öppet. Fast sen tycker jag nog att man som konstnär bör kunna ägna sig åt lite självrannsakan innan man publicerar verk man inte själv förstår/ser något i. Mer självrannsakan än vad jag ägnade mig åt själv också i går kväll då jag var på de amerikanska siterna..

Räcker det alltid med färger och former i konsten eller behövs innehåll också?
 
Senast ändrad:

Midhrafn

Aktiv medlem
Har ingen bil så det har inte blivit av men det skulle vara kul att gå runt där. Har varit där med jobbet samt varit på flugfiskekurs med flugbindaren (glömt hans namn).
Är du från Gysinge?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det vore kul att försöka samla ihop ett litet gäng till en gemensam träff i Gysinge. Kanske i ett smällkallt Januari, då snön hänger i klasar på träden?
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Om fotografen har en tanke med bilden kan man förstås tänka sig att den tanken, eller någon annan tanke, går fram till betraktaren.

Om fotografen själv inte ser något i sin bild, och kanske inte heller hade någon egentlig tanke, kanske det är svårare för betraktaren att uppleva något. Vad tror ni?
Är man bara lyhörd + att man vågar träda in i dom själsliga salarna... ja då hittar man säkert mer eller mindre djupheter i ALLA bilder...

Sedan behöver ju inte en bild vara så j-vla själsligt borrande alla ggr... en bild kan också upphöjas enbart för sitt estetiska värde...
Ta Lottas W's explosiva färg-palett som exempel... (Experiment-bilden) den tilltalar mina korpgluggar på ett barnsligt lekfullt sätt... sedan kan man ju alltid vänta på om bilden kommer starta upp mentala processer... men det är absolut inte nödvändigt... snarare tvärtom, kommer det så kommer det...

Att tänka (tolka, känna) fritt är stort... ja det är betydligt större än att tänka rätt i konstnärliga sammanhang...
 
ANNONS