Annons

Vit rand på utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

mossboll

Medlem
Jag fick en fotoskrivare (Canon) av sambon i julklapp och satte mig nu i helgen och skulle printa ut lite bilder. Döm om min besvikelse när flera bilder får en vit rand längs kanten på ena långsidan. Randen är max en milimeter bred, inte alltid genomgående och inte heller lika tjock/tunn på alla bilder. Den dyker inte heller upp med någon tydlig regelbundenhet, utan ibland blir det på flera bilder i rad, ibland inte alls.

Det känns bara så otroligt störande att slösa massor av dyrt fotopapper då bilderna ska sitta på en svart bakgrund, så det går inte bara att ignorera det vita och jag har inget att beskära med för att rädda upp det på ett snyggt sätt efteråt.
Innan jag skriver ut är bilderna beskurna till A4-format, exakt samma mått på alla bilder. Samma gäller pappersval när jag står i utskriftsfönstret.
Är det mig eller skrivaren det är fel på?? Finns det något jag kan göra eller bara fortsätta vaska fotopapper?
 

alfin

Aktiv medlem
Tänk på att du sölar ner printern med bläck om du ofta printar kantlöst. Det brukar sitta typ skumgummi som ska suga upp bläck som spiller över kanten. Till slut blir dessa mättade av överflödigt bläck och de brukar inte gå att byta, framför allt inte på billigare skrivare. Själv skriver jag aldrig ut kantlöst på mina Epson-printrar. Bättre då att skaffa en papperskärare typ giljotin. För A4-A3 är de inte så dyra.
 

mossboll

Medlem
Tänk på att du sölar ner printern med bläck om du ofta printar kantlöst. Det brukar sitta typ skumgummi som ska suga upp bläck som spiller över kanten. Till slut blir dessa mättade av överflödigt bläck och de brukar inte gå att byta, framför allt inte på billigare skrivare. Själv skriver jag aldrig ut kantlöst på mina Epson-printrar. Bättre då att skaffa en papperskärare typ giljotin. För A4-A3 är de inte så dyra.
Inte just det som är problemet just nu, men tack för tipset! Gör en mental notis till framtiden :) Kanske lika bra att investera i en giljotin ändå och slå två flugor i en smäll..
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
De två sista inläggen hjälper säkert Elin mycket i hennes problem med utskrfter.

Elin, jag undrar om det är en vit rand som ligger en bit in i bildytan du skriver ut eller är det kanten på själva bilden som inte blir "färdigutskriven" utan sista biten blir inte komplett? Kan det vara så att pappret inte matas in ordentligt och därmed kommer lite, lite snett? Det skulle kanske kunna göra att utskriften inte blir komplett den sista millimetern.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om det är en rak vit rand längs med långsidan så finns det inget bläck just där.
Det första du bör göra är att titta i manualen om hur man gör rent bläckhuvuden samt skriver ut en testsida för att kolla att huvudena fungerar som de ska.
En anna och troligare möjlighet är att det finns något skräp inuti pappersbanan som hindrar bläcket. Eventuellt finns det något sätt att rengöra banan, kolla i manualen. Det räcker med att något lite ludd har lossnat från ett papper och fastnat i banan någonstans.

Vid fortsatta problem ska du reklamera skrivaren.
Slösa inte mer bläck och papper i onödan.
 

mossboll

Medlem
Om det är en rak vit rand längs med långsidan så finns det inget bläck just där.
Det första du bör göra är att titta i manualen om hur man gör rent bläckhuvuden samt skriver ut en testsida för att kolla att huvudena fungerar som de ska.
En anna och troligare möjlighet är att det finns något skräp inuti pappersbanan som hindrar bläcket. Eventuellt finns det något sätt att rengöra banan, kolla i manualen. Det räcker med att något lite ludd har lossnat från ett papper och fastnat i banan någonstans.

Vid fortsatta problem ska du reklamera skrivaren.
Slösa inte mer bläck och papper i onödan.
Med tanke på att långt ifrån alla bilder drabbas och "kanten" som uppstår inte är lika från bild till bild är jag nog mer inne på Michaels tanke, att papprena kanske hamnat lite, lite snett. De enda lösningar jag kan tänka mig för att motverka det är att vara ännu mer noga när jag lägger i papper i skrivaren och investera i en giljotin. Kommer dock undvika att halshugga flugor med den då jag tror att det skulle kladda ner bilderna lite för mycket... ;)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ja, att skriva ut kantlöst är inte att rekommendera, det blir sällan bra.
Det kan också vara snyggt att ha en bredare vit ram runt bilden, liknande en passpartout. Då går det lätt att lägga in bilden i en ram av standardstorlek typ A4/A3
 

mossboll

Medlem
Ja, att skriva ut kantlöst är inte att rekommendera, det blir sällan bra.
Det kan också vara snyggt att ha en bredare vit ram runt bilden, liknande en passpartout. Då går det lätt att lägga in bilden i en ram av standardstorlek typ A4/A3
Äsch då, jag som gillar de kantlösa. Men det går kanske att lära sig tycka om vita ramar också, det låter ju som det allra enklaste 😅
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft problem med kantlösa utskrifter på min Canonskrivare från 10x15cm till A3+, så det borde inte vara ett problem. Då jag aldrig haft problem har jag tyvärr inga bra tips på att lösa sådana problem. Ville bara säga att det borde gå.

På min finns det bland inställningarna vid utskrift att den skall zooma in så att bilden fyller pappret. Annars måste du ha exakt rätt förhållande mellan höjd och bredd för att slippa kant.
 

mossboll

Medlem
Jag har aldrig haft problem med kantlösa utskrifter på min Canonskrivare från 10x15cm till A3+, så det borde inte vara ett problem. Då jag aldrig haft problem har jag tyvärr inga bra tips på att lösa sådana problem. Ville bara säga att det borde gå.

På min finns det bland inställningarna vid utskrift att den skall zooma in så att bilden fyller pappret. Annars måste du ha exakt rätt förhållande mellan höjd och bredd för att slippa kant.
De är beskurna för att ha exakt rätt förhållande och ställt in på att fylla hela pappret, därför är jag mer och mer inne på att pappret borde ha hamnat snett. Och det ser man ju inte förrän det är för sent 🙄
 

lasse bus

Medlem
Jag fick en fotoskrivare (Canon) av sambon i julklapp och satte mig nu i helgen och skulle printa ut lite bilder. Döm om min besvikelse när flera bilder får en vit rand längs kanten på ena långsidan. Randen är max en milimeter bred, inte alltid genomgående och inte heller lika tjock/tunn på alla bilder. Den dyker inte heller upp med någon tydlig regelbundenhet, utan ibland blir det på flera bilder i rad, ibland inte alls.

Det känns bara så otroligt störande att slösa massor av dyrt fotopapper då bilderna ska sitta på en svart bakgrund, så det går inte bara att ignorera det vita och jag har inget att beskära med för att rädda upp det på ett snyggt sätt efteråt.
Innan jag skriver ut är bilderna beskurna till A4-format, exakt samma mått på alla bilder. Samma gäller pappersval när jag står i utskriftsfönstret.
Är det mig eller skrivaren det är fel på?? Finns det något jag kan göra eller bara fortsätta vaska fotopapper?
Hej
Jag hade samma problem med min Canon Pro 200, efter mycket grävande löste det sig där jag under utskriftsalternativ hittade lösningen.
Markera rutan " Avbryt säkerhetsmarginalregeln för pappersstorlek enl.bif bild
 

Bilagor

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Är den vita kanten konsekvent eller kommer den bara i bland, när du skriver ut samma bild? Dvs är det kopplat till den individuella bilden eller utskriften.

Det kan vara så att du missat någon pixel eller två när bilden beskars och då blir det samma problem varje gång du skriver ut just den bilden.

Om problemet är slumpmässigt med samma bild tror jag på pappersmatningen eller kanske de två skjutbara pappershållarna inte är ihopskjutna mot pappret ordentligt så det glappar lite för mycket.
 
ANNONS