Annons

Windows filhistorik-backup på NAS - behov av ny fullständig backup efter ominstallation av Windows?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, jag har sedan ganska länge kört inkrementell backup på min PC (Win 10) till NAS via Windows filhistorik. Nu har jag bytt ut systemdisken i PC:n och därefter installerat om Windows och diverse program, lagringsdisken är däremot orörd.

Nu återstår att konfigurera den där inkrementella backupen på nya Windowsinstallationen men då blev jag osäker på om den nya Windowsinstallationen kommer att känna igen filhistoriken som redan ligger på NAS:en eller om den kommer att köra en full backup som utgångspunkt? (Jag antar att Windows via nån indexering etc håller koll på vilka filer som ändrats sedan senaste backup och det kanske inte funkar efter ominstallation av Windows?)

Frågan är alltså om man måste göra ny full backup till NAS efter ominstallation av Windows eller om man kan integrera filhistoriken på NAS:en från tidigare Windowsinstallation på den nya?

Jag tänker att den kanske renaste varianten vore att sopa rent på NAS och därefter konfigurera nytt backupschema från scratch, men det känns samtidigt lite drygt att göra om kopiering av 4TB bilder från de senaste 20 åren om det inte är nödvändigt.
 
Jag tänkte bara stänga tråden genom att svara på min egen fråga.

Jag lyckades inte hitta nån tydlig info på nätet men gjorde ett försök att klicka mig runt i inställningarna för Windows backup. Under ”avancerade inställningar/välj enhet” kunde jag hitta den gamla säkerhetskopian inklusive konfigurationsfiler på min NAS. Det vara bara att välja den och sen var ordningen återställd – inkrementell kopiering fortsatte att funka fint utan att kopiering av hela rasket behövde göras om.
 
ANNONS