Jag och min kamera.

Här kommer det att finnas mycket bilder, hoppas jag:)

Kalkbrottet Uskavi

Kalkbrottet ligger en bit från Lindesberg, där finns en liten badstrand om vill bada i turkost vatten. Vi passade på att åka dit förra helgen för då var vi hundvakt, eftersom vi bor i en lägenhet tyckte vi att det skulle passa bra med en ordentlig utflykt så att Ebbe inte fick långtråkigt hos oss.

Vi gick runt och tittade på Kalkbrottet från olika platser.

När vi kom ner till den lilla stranden upptäckte vi att ett bröllopspar på motsatta sida som blev fotograferade.

Ebbe verkade nöjd över att få promenera på en ny plats, här sitter han vid stranden.

Stranden var mysig men tyvärr orkar inte folk ta med sina sopor hem, så det låg lika mycket sopor utanför soptunnan.

Postat 2021-09-25 17:03 | Läst 986 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ishotellet i Jukkasjärvi

På vår resa med Vildmarkståget så gjorde vi ett kort besök i ishotellet. Nu kan man även få se en del av hotellet på sommaren, den finns i byggnad som kyls ner med hjälp av solenergi. Baren är öppen och självklart ska man ta en drink där, jag tog en vargtass. Man fick gå runt och titta på några av dom fina sviterna med olika teman i.

Ni som är nyfikna på den resan, läs mitt inlägg om Vildmarkståget.

Det var ganska mörkt, mycket folk, trång och jag har tagit alla bilder på hög ISO. Så ni får ha överseende på brus mm

En av sviterna handlade om våra inre organ.

Det fanns mycket att titta på i rummen.

Man blev lite sugen att få övernatta där, dom stora sviterna där man hade tillgång till ett värmerum med bastu, kostar 9000 kr natten, lite dyrt men man får nog en härligt upplevelse.

Vi får väl se om jag får för mig att övernatta där nån gång:)

Postat 2021-09-20 20:38 | Läst 928 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Vildmarkståget, res i dåtid och upplev nutid.

Jag har varit på en resa med Vildmarkståget, det är ett samarbete mellan Inlandsbanan och Järnvägsmuseet. Både lok och vagnar är från Järnvägsmuseet, vi sitter i gamla förstaklass vagnar och äter i resturangvagnen med vita dukar. Resan börjar i Stockholm och går till Abisko och Kiruna, vi övernattar på olika hotell längs vägen, Östersund, Arvidsjaur, Gällivare och Kiruna.

Vår vagn var en Bo5b 3295 byggd 1940.

Lunchen åt vi i restaurangvagnen Ro3b 3749, byggd 1946, den kallas även för "Cronstedtsvagn". Där finns det ett riktigt kök och maten lagas av Järnvägsmuseets kockar.

Vi gjorde en paus i Bräcke, mitt emot stationen fanns ett cafe med hemgjord glass, deras inredning passade bra till vår resa. Glassen var väldigt god.

På sträckan mellan Vilhelmina och Arvidsjaur drogs tåget av två ånglok. Man hade två lok för tåget var tungt och kunde behöva draghjälp ibland, eftersom spåren kunde vara hala pga gräs mm.

Vid middagen fick vi äta i GD-vagnen, Ao3 3945 tillverkad 1957, den byggdes som representationsvagn för SJ. Där har Generaldirektören en salong och två sovkupéer. Den vagnen brukar inte vara med på tåget men pga Corona behövde man fler matplatser.

Efter övernattning i Arvidsjaur fortsätter vi mot Gällivare, vi gör ett kort fotostop vid järnvägsbron som går över Piteälven.

Vi gör även ett fotostop vid polcirkeln.

Det blir ett längre uppehåll i Jokkmokk, där besöker vi Attje och får en samisk smakshow, vi går på ett Konditori, handlar lite och får en trevlig pratstund med ett par invånare. En bild på Jokkmokks kyrka.

Gällivare station med tåget i bakgrunden, taget från hotellet med min mobil.

Idag blev det Abisko, en vacker plats som jag gärna besöker igen.

Lapporten fotograferad från Nuolja.

Här åker vi ner från Nuolja och till höger i bild ser ni Abisko Turiststation.

Framme i Kiruna slutar vår tågresa, imorgon blir det buss till Icehotellet. Här är några som som såg till att vi fick en bra resa med mycket god mat.

Det kommer att komma ett eget inlägg med bilder från Icehotel.

Postat 2021-09-03 17:00 | Läst 1186 ggr. | Permalink | Kommentarer (11) | Kommentera